نقش آفرینی موثر در اقتصاد مولد کشور با پیشگامی در صنعت پیشران لوازم خانگی

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، به عنوان بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی کشور، از جمله شرکت هایی است که در این دوره و با تمام چالش های موجود، نه تنها موفق به سرپا نگه داشتن شرکت شده، بلکه توسعه قابل ملاحظه ای در فعالیت های خود ایجاد کرده و توانسته بخش قابل ملاحظه ای از فرآیند تولید را که پیشتر وابسته به قطعات خارجی بود، بومی سازی کند. بدیهی ترین نتیجه چنین پیشرفتی،  ۱۶۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و ایجاد ۵ هزار شغل جدید از طریق همکاری با بیش از ۶۰۰ کارگاه و شرکت برای تولید این قطعات بوده است. در حال حاضر بیش از ۸ هزار نفر به طور مستقیم در این واحد تولیدی صنعتی مشغول به کارند و برای بیش از ۹۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم اتشغال زایی شده است. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در گفتگو با دنیای اقتصاد می گوید: سرمایه گذاری و تلاش ۳۰ ساله ما، موجب شکل گیری پلتفرم ایرانی، اختصاصی و دانش بنیانی در زمینه تولید لوازم خانگی شده که زنجیره کاملی از ارزش مشتمل بر طراحی و ساخت، تولید و بومی سازی قطعات، شبکه فراگیر فروش و خدمات پس از فروش را فراهم آورده است.

بومی سازی محصولات و تامین نیاز بازار

تا ۲ سال پیش، بیش از ۸۰ درصد بازار لوازم خانگی کشور در اختیار برندهای خارجی بود؛ در چنین شرایطی می توان متصور شد که ترک یکباره کشور توسط برندهای معروف خارجی و عدم ارائه محصولات به بازار کشور، می توانست چه ضربه ای به بازار کشور وارد کند. این امر می توانست هم به لحاظ کمی و هم کیفی، چالشی بزرگ برای کشور باشد،  اما شاهد بودیم که به همت واحدهای تولیدی لوازم خانگی، اکنون به وفور کالاهای باکیفیت ایرانی در فروشگاه ها در دسترسند. فهیمی در این راستا می گوید: در سال ۹۹ و برای پاسخ به نیاز بازار، تولید محصولات خود را بطور میانگین در اقلام مختلف حدود ۴ برابر افزایش داده ایم که همین افزایش تولید، منجر به اشتغال زایی ۳ برابری و ایجاد بیش از ۵۰۰۰ شغل جدید شده است. وی تاکید می کند، اکنون در شرایطی که بسیاری از واحدهای تولیدی به تعطیلی کشانده شده اند، ما توانسته ایم برای بیش از ۸ هزار نفر درآمدزایی ایجاد کنیم.

بومی سازی قطعاتی که پیشتر از خارج کشور وارد می شدند یکی از مهم ترین دستاوردهای این شرکت در صنعت لوازم خانگی است. افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر و نوسانات قیمت ارز، از چالش های اصلی صنایع مختلف تولیدی کشور بوده است. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک می گوید: در راستای به حداقل رساندن وابستگی خطوط تولید خود و کنترل بهتر قیمت ها در نوسانات ارزی، بومی سازی بسیاری از قطعات و بخش های تولید را در دستور کار قرار دادیم. نتیجه این تلاش ها و سرمایه گذاری های کلان، توسعه خطوط تولید و راه اندازی کارخانجات تولید پلیمر و کارخانه تولید درخت سیم بوده است که گامی بزرگ در جهت بومی سازی هرچه بیشتر تولیدات به حساب می آید.

چالش های توسعه

به واسطه شرایط سخت کشور، شرکت های تولیدی در مسیر توسعه با چالش های متعددی روبرو هستند اما برخی از این چالش ها به کمک مدیران دولتی قابل حل هستند؛ به طوری که هم از تولید کننده حمایت شود و هم افراد جامعه از عوائد حاصل از آن منتفع شوند. فهیمی یکی از مهم ترین این چالش ها را عدم باور عمومی در همه سطوح، به ویژه در سطح تصمیم گیری های ملی به توان تولید کنندگان داخلی می داند و می گوید: پتانسیل های بسیاری در این صنعت نهفته است که با شکوفایی آنها می توان تحولات اقتصادی عظیمی ایجاد کرد و وابستگی اقتصادی کشور به نفت را به حداقل رساند. وی تاکید می کند: عدم وجود استراتژی واحد و نظام مند اقتصادی برای راهبری صنایع پیشرانی مانند لوازم خانگی به شدت محسوس است که نیازمند اصلاحاتی اساسی است.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، اخلال در تامین مواد اولیه ای مانند فولاد و محصولات پتروشیمی که از اصلی ترین مواد اولیه تولید لوازم خانگی هستند را یکی دیگر از چالش های اساسی این صنعت دانسته و تصریح می کند: عدم کنترل مناسب بر قیمت این مواد اولیه و افزایش شدید و کنترل نشده قیمت ها باعث می شود تولید کنندگان لوازم خانگی نتوانند کنترل اقتصادی مناسبی بر قیمت تمام شده محصولات داشته باشند و در نهایت مصرف کنندگان در این شرایط سخت اقتصادی، مجبور به پرداخت قیمت های بالایی برای خرید لوازم خانگی هستند.

تمامی تولیدکنندگان داخلی همواره قاچاق کالا را آفاتی جدی برای تولیدات داخل دانسته اند. منصور سعیدزاده، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در این باره می گوید: متاسفانه علیرغم وجود محدودیت ها، همچنان قاچاق کالا خصوصا لوازم خانگی در حال انجام است که غلبه بر این آفت، نیازمند عزم ملی گسترده ای است. وی می افزاید: در میان تلاش ها و راهکارهای ارائه شده از سوی صاحب نظران و متخصصان این حوزه، به نظر می رسد طرح شناسایی کد کالا، طرح مفیدی است که امیدواریم با اجرای کامل آن بتوانیم بر این مشکل اساسی و فراگیر غلبه کنیم.

دستاوردها

گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با فعالیت در قالب بیش از ۱۲ کارخانه تولیدی، هم از نظر حجم تولید و هم از نظر اشتغال زایی و تنوع و تکثر تولیدات، بزرگترین مجتمع تولیدی لوازم خانگی کشور به حساب می آید که کیفیتی در سطح برندهای خوب خارجی را برای مصرف کنندگان فراهم آورده است. در این گروه صنعتی، سبد کاملی از انواع لوازم خانگی مختلف، طراحی و تولید می شود که شمار آنها به بیش از ۵۰ قلم لوازم خانگی در ۵۰۰ نوع مختلف می رسد. این شرکت موفق شده تا در کنار غلبه بر چالش های متعدد تولیدی، دستاوردهای متعددی نیز کسب کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، ارتقا کیفی محصولات، توسعه فناوری های موجود، رونمایی از فناوری اینترنت اشیا در محصولات و توسعه سیستم هوشمند کنترل کیفی (smart factory) در تمام خطوط تولید این شرکت را از جمله اقدامات مهم این گروه صنعتی برای همگام شدن با تکنولوژی روز دنیا دانسته و می گوید: از آنجا که صنعت لوازم خانگی، صنعتی های-تک (high-tech) است که با زندگی روزانه مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، مدیریت بهینه آن به نحوی که بتوان به خوبی به نیاز مصرف کننده آگاه امروزی پاسخ داد، امری بسیار دشوار است که در تلاشیم بتوانیم به خوبی از پس آن برآییم. وی تاکید می کند، تیم تحقیق و توسعه شرکت، همواره در تلاش برای اصلاح مداوم تولیدات و اضافه کردن محصولات جدید به سبد تولیدات شرکت هستند. ارائه سبد کاملی از لوازم خانگی با ویژگی «اقتصادی و با دوام» یکی از دغدغه های اساسی ما در سالهای اخیر بوده است تا تمامی خانواده ها با هر قدرت خریدی بتوانند از محصولاتی با کیفیت و کارا بهره مند شوند. سعیدزاده با اشاره به نتایج پایش های انجام شده از میزان رضایت مصرف کنندگان از محصولات و خدمات این شرکت می گوید: بیش ۹۸ درصد مصرف کنندگان، از محصولات و خدمات پس از فروش ما رضایت داشته اند. به پاس قدردانی از اعتماد مصرف کنندگان ایرانی و افزایش هرچه بیشتر رضایت مصرف کنندگان، توسعه خدمات پس از فروش شرکت را در دستور کار داریم. وی با اشاره به رونمایی اخیر این شرکت از طرح «شبکه هوشمند حمل و نصب همزمان» می گوید: اکنون این طرح به صورت آزمایشی در تهران در حال انجام است که به زودی توسعه آن به تمامی نقاط کشور نیز انجام خواهد شد. وی تصریح می کند: در این شبکه هوشمند، برای اولین بار بلافاصله پس از خرید محصول توسط مشتری، کار حمل و نصب آن را به طور همزمان آغاز می کنیم و تمام فرآیند در حال اجرا در این فرآیند توسط اپلیکیشن های خاص تعبیه شده برای این امر قابل ردیابی و کنترل کیفی هستند.

سعیدزاده، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در پایان می گوید: برای حضور در بازارهای بین المللی برنامه هایی داریم که قرار است پس از تامین بازار داخل و عبور از تنش های حاصل از بازارگریزی برندهای خارجی، این برنامه ها را اجرایی کنیم.