نیروگاه اصفهان همچنان پایدار و استوار

 با توجه به کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر، این نیروگاه طرح‌های مختلفی به منظور رفع محدودیت تولید را در دست اجرا دارد. به منظور اولویت‌بندی راه‌حل‌ها با برگزاری کارگاه مهندسی ارزش و با حضور فعال نمایندگان استانداری، محیط‌زیست، شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، برق منطقه‌ای، تعدادی از مهندسان مشاور و نیروگاه این راهکارها بررسی و پس از مقایسه فنی و اقتصادی راهکارها جمع‌بندی شد. در یک دسته‌بندی کلی، روش‌ها به صرفه‌جویی در مصرف آب و جایگزین کردن آب خاکستری به‌جای آب تازه تقسیم‌بندی می‌شوند. احداث سیستم خنک‌کننده هیبرید برای واحدهای ۴ و ۵ نیروگاه و احداث تصفیه فاضلاب و استحصال آب صنعتی دو راهکار اصلی هستند که در قالب کارگاه مهندسی ارزش، تعیین و به اجرا گذارده شده‌اند.

نیروگاه طی قراردادی هزینه‌های توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب مناطق شهری اطراف نیروگاه را پرداخت کرده است. با دریافت فاضلاب خام شهری و سه مرحله تصفیه مقدماتی، ثانویه و تکمیلی و گندزدایی ترکیبی طی چند مرحله، آب صنعتی قابل استفاده در سیستم خنک‌کننده و سیکل بخار نیروگاه فراهم شده است. فرآیند تصفیه در این نیروگاهCSBR است. پس از عبور فاضلاب خام از آشغال‌گیر و دانه‌گیر و مخزن متعادل‌ساز به سمت استخرها هدایت می‌شود تا با هوادهی مناسب تصفیه شیمیایی فاضلاب انجام شود. پساب به‌دست آمده به سمت حوضچه‌های ته نشینی منتقل شده و در مرحله بعد با کلرزنی و ازن زنی طی چند مرحله گندزدایی می‌شود. در نهایت با عبور از فیلتر شنی آب خاکستری با کیفیت بسیار مناسب به‌دست می‌آید. لجن نیز که حجم آن حدود یک درصد فاضلاب اولیه است، پس از تثبیت هوازی و آب گیری، به صورت بهداشتی دفن می‌شود.

ویژگی متمایزکننده این تصفیه خانه، استفاده از سیستم کنترل و حذف بو است. علاوه بر هوادهی مناسب، گازهای خروجی بخش‌های مختلف که امکان تولید بوی نامطبوع را دارند، جمع‌آوری و به سمت مخازن و راکتورهای خنثی‌سازی بو هدایت می‌شود. در این مخازن در حضور میکرو ارگانیسم‌ها بوی نامطبوع کنترل و خنثی می‌شود. عملیات اجرایی این طرح هزینه‌ای نزدیک به هزار میلیارد ریال در برداشته و بهره‌برداری کامل از آن می‌تواند سالانه پنج میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کند، این در حالی است که در صورت فقدان آب یاد شده برای تولید برق، نیاز به سرمایه‌گذاری پنجاه هزار میلیارد ریال برای احداث نیروگاه با قابلیت تولید برق معادل است.به عبارت دیگر با سرمایه‌گذاری حدود دو درصد هزینه احداث نیروگاه، از واحدهای موجود به مناسب‌ترین نحو استفاده شده است. یادآوری می‌شود میزان آب صرفه‌جویی شده، معادل مصرف سالانه یک شهرک صدهزار نفری بوده و می‌توان در مصرف سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی و شرب از آن استفاده کرد.

همزمان بهبود سیستم خنک‌کننده دو واحد اصلی ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است. با تبدیل سیستم خنک‌کننده هر یک از این واحدها از تر به خشک/  ترکیبی حدود ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد. در آینده نزدیک با بهره‌برداری از طرح‌های یاد شده تولید برق نیروگاه اصفهان که طی یکی دو سال اخیر تابعی از میزان آب دریافتی و حدود ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت بوده، به بیش از یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین این نیروگاه علاوه بر حضور در بورس انرژی آمادگی دارد تا از طریق قراردادهای دوجانبه نسبت به عرضه انرژی تولیدی خود به صنایع اقدام کند. از سوی دیگر حضور نزدیک به ۷۰۰ نفر کارشناس و تکنسین مجرب در نیروگاه، امکان ارایه خدمات مهندسی و نظارتی، انجام تعمیرات و بهره برداری واحدها و ساخت داخل قطعات صنعتی و نیروگاهی را فراهم ساخته است. با این رویکرد نیروگاه اصفهان، همچون گذشته نقش مهم خود را در تامین برق منطقه به شایستگی ایفا خواهد کرد.