مپنا روی ریل توسعه

شاید به همین دلیل از سال‌ها قبل فعالان این صنعت تلاش کردند به تدریج ظرفیت‌های بومی صنعت برق کشور را توسعه دهند و در این مسیر مزیت و ارزش خلق کنند. در حالی که تصور می‌رفت چراغ‌های کشور، تحت تاثیر مشکلات فزاینده خاموش شود، نه تنها چراغ کشور روشن نگه داشته شده، بلکه با صادرات خدمات فنی و مهندسی، روشنایی به سایر کشور‌های همسایه نیز برده شده است.

گروه مپنا نیز با کمک متخصصان داخلی، دست‌یابی به زنجیره ارزش کامل صنعت نیروگاهی را در کشور محقق کرده‌ است، به گونه‌ای که در تمامی سطوح و مقیاس‌های کوچک تا بزرگ توان طراحی، احداث، نصب و بهره‌برداری و نیز سرمایه‌گذاری در عرصه نیروگاهی را دارد.

توربین گازی از پیچیده‌ترین مصنوعات ساخت بشر است و در عمده عرصه‌های صنعتی از جمله صنایع نیروگاهی، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی و ... به کار می‌رود و گروه مپنا در این صنعت راهبردی، در بین رتبه‌های برتر صاحبان فناوری توربین گاز در عرصه جهانی قرار دارد. به عبارت دیگر در حالی که در دنیا کشورهای معدودی قادر به تولید تجهیزات نیروگاهی هستند، مپنا عرصه‌های متنوع این صنعت از تهیه مواد اولیه مورد نیاز تا طراحی نیروگاه و ساخت تجهیزات اصلی از جمله توربین، ژنراتور، بویلر، سیستم‌ کنترل و تجهیزات دیگر را به مدد استعدادهای درخشان و مهندسان متخصص در سبد محصولات و خدمات خود نهادینه کرده‌ است.

گروه مپنا تجهیزات این صنعت را با کیفیت بین‌المللی و قیمت مناسب به بازارهای جهانی عرضه می‌کند تا در عرصه صادرات حضوری موفق داشته باشد، به گونه‌ای که تاکنون بیش از ۵۷ هزار مگاوات پروژه نیروگاهی در داخل و خارج کشور در سبد پروژه‌های مپنا قرار گرفته است. مپنا برای تحقق این امر، همکاری‌های وسیعی را با شرکت‌های خارجی و نیز بخش‌های پژوهش محور صنعتی و دانشگاهی داخلی تعریف کرده و به انجام رسانده است.

خودرو برقی از اقدامات بسیار با ارزش در راستای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفظ محیط زیست است و دنیای توسعه یافته به این سمت و سو حرکت کرده است. گروه مپنا نیز امید دارد با توجه به پروژه‌های تحقیقاتی و قرارداد با خودروسازان در زمینه برقی‌سازی خودروها گام‌های موثرتری بردارد تا به جای مصرف بنزین و گازوئیل، زمینه استفاده از برق تولیدی منابع تجدیدپذیر فراهم آمده و بهره‌وری بالایی نیز نصیب کشور شود. در این مسیر، مپنا راه‌حل‌های تبدیل خودروهای موجود به خودرو دو توان برقی-بنزینی و نیز ساخت خودرو با پیشرانه تمام برقی را محقق نموده است. در این راستا، تاکنون دو ایستگاه شارژ خودروی برقی گروه مپنا در برج میلاد تهران و شهر مقدس مشهد با تجهیزات ساخت مپنا به‌ بهره‌برداری رسیده است.

 همواره تنوع محصول و تأمین مالی در کنار توجه به کیفیت برتر و قیمت تمام شده پایین‌تر از امور حیاتی و مهم مورد نظر گروه مپنا محسوب می‌شود. مپنا به دنبال طرح‌هایی است که حداکثر منفعت را برای مردم فراهم کند و هدف ملی مپنا آن است که برای صنعت کشور مثمر ثمر باشد. تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی بدون استفاده از منابع دولتی و تسهیلات صندوق توسعه ملی، از جمله این اقدامات است که در نتیجه اجرایی شدن آن، راندمان نیروگاه‌ها افزایش یافته و نتایج ارزنده‌ای در بهره‌گیری از منابع سوخت کشور در بر دارد. این اقدام مهم و اثرگذار، در صورتی که در قالب ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده ادامه یابد و راه‌کارهای بازگشت سرمایه‌ آن از مسیر قرارداد‌های بیع متقابل به شکل مؤثر محقق شود، دستاوردهای مهمی هم برای صنعت نیروگاهی، هم در مصرف منابع ارزشمند انرژی و هم در نهایت برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت.

سخن پایانی آن که ظرفیت‌های بومی نهادینه شده در عرصه‌های ساخت تجهیزات کلیدی، اجرای پروژه، سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و تلاش‌های وسیع مپنا برای توسعه بومی فناوری‌های مورد نیاز در عرصه نیروگاه‌های برق به ثمر نشسته است و مپنا آمادگی دارد در صورت رفع موانع و تأمین منابع مالی مورد نیاز، پروژه‌های بزرگ ملی را در راستای توسعه و آبادانی بیش از پیش ایران عزیز اجرایی کند.