با عنایت به تحقق آرمان‌ها و اهداف عالیه توسعه و شکوفایی صنعت دریایی مندرج در سند چشم انداز و در راستای سیاست‌های کلی نظام، مدیران توانمند ایرانی با همکاری شرکت بوت سرویس نروژ در سال ۱۳۸۲، اقدام به تاسیس شرکت بوت سرویس ایران در جزیره کیش نمودند.

این شرکت با بهره‌گیری از توان مهندسان ایرانی توانسته است انواع شناورهای ناجی، خدمات رسان و راهنمابر در مقیاس‌های سبک و نیمه سنگین را بومی سازی کند. طراحی و ساخت ۴۸ فروند شناور تاکنون و ۹ فروند شناور در حال ساخت را میتوان از جمله فعالیت‌های این شرکت در سال‌های گذشته بر شمرد.

به گفته فریدون عبدالله پوری، مدیر عامل شرکت بوت سرویس ایران، متخصصان بوت سرویس ایران توانسته اند بخش اعظم مراحل طراحی و ساخت شناور را در داخل مجموعه به انجام رسانده و فعالیت های خود را بر روی تولید شناورهای آلومینیومی متمرکز سازند. این شناورها با توجه به وزن سبک و سرعت بالاتر، مصرف سوخت بهینه ای را نیز به همراه دارند.

شرکت بوت سرویس در حال حاضر توانایی ساخت بیش از ۵۰ مدل شناور در ۷ گروه شناوری را دارد که با وجود جوانان طراح ایرانی و همچنین همراهی مشاوران نروژی، امکان هر نوع بهینه سازی در راستای خواسته های کارفرما فراهم آمده است. از زمان تاسیس شرکت تاکنون ۴۸ شناور تندرو در گروه های جستجو و نجات، پایلوت، کروبوت، آمبولانس دریایی، تفریحی و کاتاماران به سفارش سازمان ها و ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی تولید شده است که از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی قابلیت رقابت دارد و چنانچه حمایت های مالی دولت و دیگر بخش‌ها از این حوزه افزایش یابد، میتوان توان تولید را تا ۵ برابر نیز افزایش داد.

مهندس‌جعفر خورسند، مدیر پروژه بوت سرویس نیز عنوان کرد: بوت سرویس توانایی ساخت بالغ بر ۱۲ فروند شناورتندرو آلومینیومی را به صورت سری سازی و هم زمان داراست که با اتکا به توانایی جوانان مستعد این مرز و بودم و عنایت مدیریت محترم شرکت در راستای ارتقا ظرفیت تولید، ۱۲ شناور در سال به مالکان تحویل خواهد شد.

طراحی تخصصی اتاق فرماندهی شناورهای نیمه سنگین نیز از دیگر توانمندی‌های شرکت است. همچنین ورود به فرایند ساخت موتورهای شناورهای دریایی در کشور و توسط متخصصان داخلی به وسیله مهندسی معکوس نیز در دست اقدام است.

شناور دریا پاک ۱ را میتوان یکی از نمونه های موفق این شناورها دانست.این شناور که نخستین و بزرگترین شناور چند منظوره مقابله با آلودگی های نفتی در دریا است، مجهز به انواع تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در دریا و نزدیک ساحل شامل انواع بوم و اسکیمرها از شرکت لامور فنلاند بوده و قابلیت به کار گیری در عملیات تجسس و نجات در دریا و عرشه جهت دریافت تجهیزات و امکانات از هلی کوپتر یا ارسال مجروحان حوادث به هلی کوپتر را داراست.

از جمله دستاوردهای ساخت این شناور، می توان به ارتقا توان مقابله با آلودگی‌های نفتی، اطفاء حریق، تجسس و نجات دریایی اشاره کرد. این شناور با همکاری شرکت‌های بوت سرویس نروژ، بوت سرویس ایران و کشتی‌سازی بحر گسترش خلیج فارس با سرمایه ۲۱ میلیون یورویی به تولید رسیده است.

تمرکز بر بومی سازی، اشتغال ۲۰۰ نفر نیروی کار متخصص به صورت مستقیم و غیر مستقیم و جلوگیری خروج بیش‌از ۱۲میلیون یورو به‌صورت سالانه ارز از کشور، برگ زرین دیگری در سابقه درخشان این شرکت است.

از مهمترین ویژگی‌های محصولات بوت سرویس، کیفیت بالای محصولات است که با کلیه استانداردهای روز اروپا تطابق داشته و این شرکت را در میان تولیدکنندگان منطقه منحصر به فرد ساخته است.

در برنامه‌های آتی شرکت با یاری خداوند متعال، ورود طرح‌های نوین شناورهای تندور روز دنیا و همچنین گسترش فاز تعمیرات شرکت، که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای نیروهای جوان مستعد و همچنین ورود دانش فنی کشتی سازی روز اروپا و جلوگیری هرچه بیشتر ارز از میهن عزیزمان در دستور کار شرکت می‌باشد.

امید است که با عنایت و فضل پروردگار و در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز بر توان تولید داخلی، شرکت بوت سرویس ایران بتواند گام هایی استوار در توسعه و گسترش صنعت دریایی کشور و کاهش وابستگی خارجی در این حوزه بردارد.