سرمایه گذاری  8 هزار میلیارد ریالی در سال 1400

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، با هدف تبدیل شدن به یک شرکت مرجع و نوآور، تهیه و تولید انواع مواد معدنی را از طریق اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی بر عهده دارد که یک وظیفه استراتژیک در تامین مواد اولیه معدنی کشور محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی مدون حداکثر استفاده از توان بخش‌خصوصی در دستور کار قرار گرفته و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌های فعالیت این شرکت فراهم شده است.  بر این اساس جایگاه شرکت تهیه‌وتولید مواد معدنی ایران در زنجیره تولید صنایع معدنی کشور بسیار حائز اهمیت بوده و به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو و اختیارات قانونی که در بدو تاسیس این سازمان توسعه‌ای مد نظر قرارگرفته شده است و رفع برخی موانع و محدودیت‌های ایجاد شده طی سال‌های اخیر، می‌تواند تاثیر ارزشمندی در این وضعیت داشته باشد.

این در حالی است که می توان حمایت از گسترش فعالیت‌های اکتشافی، مشارکت بخش‌خصوصی در توسعه طرح‌های معدنی، تامین زیرساخت‌ها درخصوص واحدهای مرتبط برای ترغیب به مشارکت بنگاه‌های کوچک در معادن و صنایع معدنی، انتقال تکنولوژی مناسب و به‌روز برای معادن کشور و فراهم آوردن زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در معادن کشور را از جمله برنامه‌ها و اقدامات موثر در رفع موانع تولید در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برشمرد.

استفاده از توان بخش‌خصوصی همچنان از رویکردهای اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است و در سال‌های اخیر با واگذاری یا برون‌سپاری فعالیت‌ها توانسته هزینه‌ها را کاهش دهد، ضمن آن‌که عمده دلایل افزایش تولید به واسطه افزایش حجم سرمایه‌گذاری و اصلاح خطوط تولید بوده است.

در همین حال طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با هدف فعال‌سازی معادن کشور است که در راستای افزایش تولید و اشتغال بویژه در مناطق محروم با محوریت توسعه و حمایت از اکتشاف و بهره‌برداری از ظرفیت معادن غیرفعال و قابل توسعه در کشور با استفاده از توان سرمایه بخش‌خصوصی در دستور کار این شرکت بزرگ قرار دارد.

از سوی دیگر آمایش جامع از معادن کوچک مقیاس کشور به تفکیک استانی، فراهم شدن بستر هم افزایی و همسویی مسوولان و مدیران در ارگان‌ها و نهادهای دولتی در سطوح مختلف ، ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی گسترده تمامی‌فعالیت‌ها به منظور ایجاد فرصت برابر برای تمامی ‌بنگاه‌های تولیدی بخش معدن، ایجاد زیرساخت مناسب و اطلاع رسانی برای فرهنگ‌سازی و نحوه پذیرش و مراجعه ذی‌نفعان و رسیدگی به درخواست‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته طرح احیا ، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برشمرده می شوند.

همچنین ، فراهم شدن زمینه جذب سرمایه بخش‌خصوصی و سهیم شدن بیش از پیش این بخش در حوزه معدن و صنایع معدنی، ایجاد فرصت مناسب برای توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور معرفی نوآوری و تکنولوژی‌های نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی، ایجاد فرصت تامین سرمایه مورد نیاز برای معادنی که امکان تسهیلات بانکی به دلیل بوروکراسی اداری برایشان میسر نمی‌شود، امکان استفاده از فرصت توسعه برای احیای معادن در مناطق کمتر توسعه یافته، شناسایی فرصت‌های کوچک معدنی برای سرمایه‌گذاران بمنظور توسعه و ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی و توسعه شبکه‌های تخصصی معدن آخرین اقدامات صورت گرفته طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است.

"ایمپاسکو" در سال ۱۴۰۰ برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله اکتشاف، تولید مواد معدنی و جذب سرمایه‌گذار در طرح‌ها و پروژه‌های خود تدوین کرده است.

با توجه به پیشران بودن بخش اکتشاف در توسعه معدن و صنایع معدنی کشور و ایجاد توسعه پایدار، ۸۰ هزار متر حفاری در بخش های سنگ آهن، زغال سنگ و پلی متال، ۱۵ هزار کیلومترمربع تهیه نقشه های زمین شناسی از جمله  اهم برنامه های اکتشافی ایمپاسکو در سال ۱۴۰۰ است به گونه ای که دریافت ۴ فقره گواهی کشف و اخذ ۳۶ فقره پروانه اکتشاف را می‌توان از دیگر برنامه های سال ۱۴۰۰ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برشمرد.

همچنین ایمپاسکو در بخش تولید مواد معدنی، بیش از ۷/ ۱میلیون تن محصول و نیز واگذاری راهبری معدن و طرح به بخش‌خصوصی را در دستور کار خود دارد. همچنین چندین طرح توسعه‌ای در نقاط مختلف کشور از جمله معدن طلای هیرد، کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم، راه اندازی معدن طلای دره‌اشکی، احداث واحد تولید ۴۰ هزار تنی نفلین‌سینیت و ... در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. بر اساس این گزارش، بهره‌برداری از این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری بیش از ۸ هزار میلیارد ریال را برای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۴۰۰ به همراه داشته است. یادآور می‌‌شود ، احداث راه دسترسی معدن سرب  نخلک در استان اصفهان، احداث کارخانه های تولید کود فسفاته با ظرفیت ۶۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ تن، احداث واحد تولید سیلیکو متال در مجتمع فروکروم جغتای و پروژه ساخت کارگاه تصفیه شمش (اتاق طلا) از جمله دیگر طرح‌هایی است که از سوی ایمپاسکو در سال ۱۴۰۰ قابل بهره‌برداری است.  بر اساس این گزارش با بهره برداری از طرح‌های ذکر شده، شاهد اشتغال مستقیم ۵۲۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم ۱۱۳۲ نفر خواهیم بود.

هدف از بهره برداری طرح های ذکر شده تولید کاغذ، تولید کنسانتره نفلین سینیت، تولید کود فسفاته، تولید سیلیکو متال و نیز تولید شمش طلا است.

ایمپاسکو به دنبال برنامه ۶۷ هزار مترحفاری شرکت در سال گذشته توانست به میزان ۱۱۷ درصد حفاری اکتشافی ( ۷۷ هزار متر) را در پایان سال ۹۹ محقق کند.

بیشترین میزان حفاری اکتشافی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال گذشته مربوط به استان سیستان و بلوچستان است که انجام بیش از ۳۸ هزار متر حفاری اکتشافی در این استان نشان از توجه دولت به توسعه اشتغال و افزایش تولید در مناطق کمترتوسعه یافته دارد.

احیاء، فعال‌سازی و توسعه ۲۵۳ معدن ،  اقدام به منظور صدور جواز تاسیس و افزایش ظرفیت و تامین مواد اولیه برای ۱۵ واحد فرآوری از اهم اقدامات اجرایی انجام شده در سال ۹۹ بود. مجموع دستاوردهای کمی ‌طرح یادشده از ابتدا تاکنون شامل شناسایی و اولویت‌بندی ۳۱۲۰ معدن، انجام اقدام کلینیکی روی ۱۴۶۳ معدن و احیاء، فعال‌سازی و توسعه ۳۹۹ معدن بوده است.