پول کجاست؟

همچنین باید توجه داشت که بسیاری از صنایع مانند توریسم، صنعت هواپیمایی و کشتیرانی و هتل‌داری به دلیل لاک‌داون‌ها افت قابل‌توجهی داشتند. تا جایی که بسیاری از شرکت‌های مربوط به این صنایع ورشکسته شدند. چنین صنایعی تا زمانی که اوضاع پاندمی بهبود بیشتری نیابد و تلفات ناشی از ویروس کاهش نیابد، نخواهند توانست به حالت پیش از کرونا بازگردند.

سایت یاهو فاینانس در مقاله‌ای با عنوان «۱۵ صنعتی که در سال ۲۰۲۱ بیشترین بازدهی را دارند» به این سوال پاسخ می‌دهد که کدام صنایع جهان در این سال، بهترین وضعیت را خواهند داشت. متدولوژی نویسندگان این مقاله برای تعیین صنایع با بیشترین بازدهی در سال ۲۰۱۵ بر اساس داده‌هایی است که یک استاد دانشگاه (آسوات داموداران از دانشگاه نیویورک) ارائه کرده است. این داده‌ها اطلاعات قابل اتکایی را در مورد صنایع جهان به دست می‌دهد و بر اساس مالیه شرکتی و روش‌های ارزشگذاری شرکت‌ها به ما می‌گوید که کدام صنایع بیشترین بازدهی را در سال ۲۰۲۱ خواهند داشت. نویسندگان مقاله با بررسی سود ناخالص شرکت‌ها، درآمد خالص آنها و همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌ها کرده‌اند، ۱۵ صنعتی را که در سال ۲۰۲۱ بیشترین بازدهی را خواهند داشت معرفی کرده‌اند. سود ناخالص شرکت‌ها، به‌طور ساده، تفاوت میان درآمد شرکت‌ها و هزینه کالاها و خدماتی است که فروخته شده است. درآمد خالص شرکت‌ها، درآمد شرکت‌ها پس از کسر همه هزینه‌ها شامل مالیات است. بازدهی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها یا ROIC نسبت درآمد خالص شرکت‌ها به حجم سرمایه‌گذاری‌های آنهاست. این نسبت به ما کمک می‌کند که ببینیم یک سرمایه‌گذار تا چه اندازه از سرمایه‌گذاری در یک صنعت سود به دست آورده است. وقت آن رسیده است که این ۱۵ صنعت را معرفی کنیم:

۱۵- صنعت خرده‌فروشی آنلاین: به خاطر شیوع کرونا از سال ۲۰۲۰ و همچنین ادامه یافتن تا به امروز، خرده‌فروشی‌های آنلاین سود هنگفتی را کسب کرده‌اند. البته باید توجه کرد که پاندمی کرونا فقط رفتار مصرف‌کنندگان را در دوره شایع بودن ویروس تحت تاثیر قرار نداد؛ بلکه این اعتماد را در مشتریان به وجود آورد که می‌توانند هرچه را که می‌خواهند به‌طور آنلاین خریداری کنند و منجر به نوعی تغییر نگرش در آنها شده است. پاندمی کرونا، سود ۲۸۸ میلیارددلاری را برای صنعت خرده‌فروشی آنلاین به همراه داشت. شرکتی مثل آمازون به تنهایی توانست در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، به درآمد خالص ۵۳ میلیارددلاری ناشی از فروش آنلاین دست یابد. بازدهی صنعت خرده‌فروشی آنلاین در دوره کرونا بیش از ۱۱ درصد بوده است.

۱۴- صنعت فرآوری غذا: کشورهای در حال توسعه همچون پاکستان و هند از سال ۲۰۱۹ در بحران اقتصادی به سر می‌برند. با این حال، صنایع فرآوری غذا توانسته‌اند اقتصاد این کشورها را همچنان سر پا نگه دارند. در واقع اقتصاد کشورهایی همچون هند و پاکستان، مدیون صنعت فرآوری غذاست. شرکت Nestle S.A. از سال ۲۰۱۹ رشد ۴/ ۲درصدی را تجربه کرده است. سود ناخالص صنعت فرآوری غذا در سال ۲۰۲۱ در بیشترین حالت خود، ۳۹۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بازدهی ۱۴درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فرآوری غذا، این صنعت را به چهاردهمین صنعت دارای بالاترین بازدهی در سال ۲۰۲۱ تبدیل کرده است.

۱۳- صنعت نوشیدنی‌های سبک: مردم دنیا برای سال‌های طولانی مصرف‌کننده نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده‌اند. صنعت نوشیدنی‌های سبک یا غیرالکلی، سیزدهمین صنعت در این لیست است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱، بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از ۲۰ درصد باشد. همچنین سود ناخالص ۱۱۵ میلیارددلاری برای این صنعت در سال ۲۰۲۱ تخمین زده می‌شود. شرکت PepsiCo اعلام کرده است که درآمد خالصش از ۷۷/ ۱ میلیارد دلار به ۸۵/ ۱ میلیارد دلار افزایش یافته که یک رشد ۸/ ۸درصدی درآمد را منجر شده است. تخمین زده می‌شود که درآمد خالص صنعت نوشیدنی‌های سبک یا غیرالکلی در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ میلیارد دلار باشد.

۱۲- صنعت املاک و مستغلات: صنعتی که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ از نظر بازدهی در جایگاه دوازدهم قرار بگیرد، صنعت املاک و مستغلات است. املاک و مستغلات، محسوس‌ترین دارایی‌ای است که یک نفر می‌تواند داشته باشد. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۲۱، بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت املاک و مستغلات بیش از هشت درصد باشد که البته از این نظر، این صنعت نسبت به سایر صنایعی که در لیست قرار دارند یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را خواهد داشت. اما همچنین تخمین زده می‌شود که صنعت توسعه املاک و مستغلات در سال ۲۰۲۱ به درآمد خالص ۸۵ میلیارددلاری و سود ناخالص ۲۶۴ میلیارددلاری دست یابد.

۱۱- صنعت خدمات اطلاعات: دنیا بسیار بیشتر از آنچه بتوانید فکرش را بکنید، به داده‌ها بستگی دارد؛ به‌خصوص الان که در عصر دیجیتال قرار داریم و به شیوه‌ای نوین نسبت به ۲۰ سال قبل، داده‌ها جمع‌آوری می‌شوند و مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار می‌گیرند. صنعت خدمات اطلاعات، یازدهمین صنعتی است که در لیست صنایع با بیشترین بازدهی در سال ۲۰۲۱ جای گرفته است. شرکت‌هایی همچون پی‌پال و مسترکارت از جمله شرکت‌های بزرگ در این صنعت هستند. پیش‌بینی می‌شود که صنعت خدمات اطلاعات در سال ۲۰۲۱ سود ناخالص ۱۰۸ میلیارددلاری و درآمد خالص ۲۹ میلیارددلاری داشته باشد. همچنین تخمین زده می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت در این سال ۲۳ درصد باشد.

۱۰- صنعت سمی‌کنداکتورها: سمی‌کنداکتورها، قطعات الکترونیکی کوچک اما بسیار مهمی هستند که امروزه اقتصاد دنیا بدون آنها از حرکت بازخواهد ایستاد. کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید حاوی سمی‌کنداکتورهای مختلف است. همچنین تلفن همراه شما یا هر قطعه الکترونیکی که از آن استفاده می‌کنید در خود یک یا چند سمی‌کنداکتور را جای داده است. اگر یک خودرو الکتریکی دارید بدانید که در آن هزاران سمی‌کنداکتور استفاده شده است. صنعت سمی‌کنداکتور همیشه بسیار محبوب بوده است و باعث شده که در مقاله‌ای که یاهو فاینانس در مورد صنایع با بیشترین بازدهی در سال ۲۰۲۱ به چاپ رسانده، در جایگاه دهم قرار بگیرد. شرکت‌هایی همچون اینتل یا AMD از جمله شرکت‌های این صنعت هستند و تخمین زده می‌شود که صنعت سمی‌کنداکتور در سال ۲۰۲۱ بازدهی سرمایه‌گذاری ۱۹درصدی داشته باشد. همچنین درآمد خالص این صنعت ۸۱ میلیارد دلار و سود ناخالص آن ۲۱۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

۹ – بیمه عمر: صنعت بیمه عمر برای سال‌های طولانی میان مردم و سرمایه‌گذاران جذاب بوده است. میان سایر بیمه‌ها، بیمه عمر همواره بیشترین جذابیت را داشته است. در سال ۲۰۲۱ تخمین زده می‌شود که درآمد خالص صنعت بیمه عمر بیش از ۸۶ میلیارد دلار باشد. همچنین تخمین زده می‌شود که سود ناخالص این صنعت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۵۲ میلیارد دلار باشد. بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت خیلی بالا نیست و یک بازدهی ۱۰ درصدی برای آن پیش‌بینی می‌شود. همه اینها روی هم باعث می‌شود که صنعت بیمه عمر در لیست صنایعی که در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود بیشترین بازدهی را داشته باشند، در جایگاه نهم قرار بگیرد.

۸- صنعت خدمات بهداشتی: سومین موج بیماران کرونایی در حال رخ نمودن است. با وجود چنین موجی، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر جهان همچنان بالا خواهد ماند. سلامت و بهداشت، یک نیاز است، نه یک خواسته. وقتی به چیزی نیاز دارید آن را تقاضا خواهید کرد و از همه‌چیز صرف نظر خواهید کرد تا آن را به دست آورید. خدمات پزشکی و درمانی گران‌قیمت هستند و همه مردم جهان در حال حاضر به آن نیاز دارند. تخمین زده می‌شود که صنعت خدمات بهداشتی و درمانی در سال ۲۰۲۱ درآمد خالص ۵۳ میلیارددلاری داشته باشد. همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت ۲۷ درصد تخمین زده می‌شود. صنعت خدمات بهداشتی و درمانی با سود ناخالص ۳۲۰ میلیارددلاری در جایگاه هشتم لیست ما قرار دارد.

Untitled-2

7- خدمات کامپیوتری: صنعت خدمات کامپیوتری در سال 2021 در جایگاه هفتم صنایعی که پیش‌بینی می‌شود بیشترین بازدهی را داشته باشند قرار دارد. این صنعت همواره تقاضا خواهد داشت. رشد تقاضا برای خدمات کامپیوتری یک رشد نمایی است و شرکت‌های تکنولوژیک سودهای هنگفتی را رقم زده‌اند. چنین وضعیتی باعث شده که درآمد خالص صنعت خدمات کامپیوتری در سال 2021 معادل 41 میلیارد دلار تخمین زده شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال 2021 بیش از 21 درصد باشد. سود ناخالص در این صنعت نیز بیش از 209 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. شرکت‌هایی همچون آمازون و اپل در حال توسعه خدمات کامپیوتری خود مانند رایانش ابری هستند و این صنعت را بیش از پیش به جلو هدایت خواهند کرد.

6- صنعت نرم‌افزار (سرگرمی): در لیست حاوی 15 صنعتی که پیش‌بینی می‌شود بیشترین بازدهی را در سال 2021 داشته باشند، یک صنعت نرم‌افزار دیگر وجود دارد. صنعت نرم‌افزار آنقدر بزرگ است که مجبور شده‌ایم آن را به دو بخش تقسیم کنیم. صنعت نرم‌افزارها در بخش سرگرمی شامل شرکت‌های تولید بازی‌های ویدئویی هستند که بسیار سودده بوده‌اند. احتمالاً نام Rockstar Games را شنیده‌اید. تنها در سال 2021 (تا به امروز) 145 نسخه از بازی GTA5 این شرکت به فروش رفته است. صنعت نرم‌افزار در بخش سرگرمی درآمد خالص 83 میلیارددلاری دارد و بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت 18 درصد است.

5- صنعت محصولات خانگی: بله! ممکن است که محصولات خانگی ارزان باشند اما صنعت محصولات خانگی در لیست صنایعی که بیشترین بازدهی را در سال 2021 خواهند داشت در جایگاه پنجم قرار دارد. شرکت‌هایی همچون Colgate یا P&G تنها دو مورد از شرکت‌هایی هستند که در این صنعت قرار می‌گیرند. تخمین زده می‌شود که در سال 2021، درآمد خالص در صنعت محصولات خانگی بیش از 40 میلیارد دلار باشد. همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال 2021 بیش از 24 درصد خواهد بود. سود ناخالص صنعت محصولات خانگی بیش از 239 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

4- صنعت نفت و گاز: اگرچه صنعت نفت و گاز صنعتی نیست که محیط زیست آن را دوست داشته باشد، اما این صنعت بسیار بیشتر از صنایع رایح دیگر سودساز است. در حقیقت صنعت نفت و گاز به نسبت آسیبی که به محیط زیست می‌رساند، از بسیاری از صنایع سودسازتر است. شرکت‌هایی همچون شورون یا اگزون موبیل یا شل از جمله نام‌هایی هستند که در صنعت نفت و گاز شناخته‌شده هستند. سود ناخالص صنعت نفت و گاز در سال 2021 عددی قابل توجه است: 833 میلیارد دلار. درآمد خالص در این صنعت در سال 2021 نیز 31 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. نکته قابل توجه در مورد صنعت نفت و گاز به عنوانی که پیش‌بینی می‌شود از نظر بازدهی در پایان 2021 در جایگاه چهارم قرار گیرد این است که بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت کمتر از پنج درصد است.

3- صنعت دارو: این صنعت میان پانزده صنعتی که پیش‌بینی می‌شود در پایان 2021 بیشترین بازدهی را داشته باشند، در جایگاه سوم قرار دارد. داروها، کالاهای بسیار گران‌قیمتی هستند. اگر به بعضی از نسخه‌های دارویی‌تان نگاه کنید به وضوح چنین چیزی را خواهید دید. درآمد خالص برای این صنعت در سال 2021 بیش از 95 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. همچنین سود ناخالص این صنعت در سال 2021 بیش از 643 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از 17 درصد باشد.

2- صنعت لوازم جانبی کامپیوتری: اکنون که کار کردن از خانه برای همه به یک چیز بسیار عادی بدل شده است، لوازم جانبی کامپیوتری تقاضای قابل‌توجهی پیدا کرده است. در گذشته لوازم جانبی کامپیوتری یک کالای لوکس به حساب می‌آمدند اما در حال حاضر به کالای ضروری بدل شده‌اند. مادامی که ویروس کرونا وجود داشته باشد، تقاضا در این صنعت بالا خواهد بود. تخمین زده می‌شود که درآمد خالص در این صنعت در سال 2021 بیش از 96 میلیارد دلار باشد. همچنین تخمین زده می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت بیش از 19 درصد باشد. سود ناخالص صنعت لوازم جانبی کامپیوتری در سال 2021 بیش از 345 میلیارد دلار خواهد بود.

1- صنعت نرم‌افزار (سیستم و برنامه): همان‌طور که پیش از این گفته شد، صنعت نرم‌افزار آنقدر بزرگ است که آن را به دو بخش سرگرمی و برنامه تقسیم کرده‌ایم. آن بخش از صنعت نرم‌افزار که برنامه تولید می‌کند، صنعتی است که میان 15 صنعتی که پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 بیشترین بازدهی را داشته باشند در جایگاه نخست قرار دارد و تخمین زده می‌شود که سود ناخالص این صنعت در سال 2021 بیش از 339 میلیارد دلار باشد. همچنین تخمین زده می‌شود سود خالص در این صنعت بیش از 80 میلیارد دلار باشد. بازدهی سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال 2021 بیش از 32 درصد تخمین زده می‌شود.

Untitled-1