میلیاردرهای  صنعت

بر اساس فهرست میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۱ نشریه فوربس، ۲۷۵۵ میلیاردر در سراسر جهان فهرست شده است. آنها چگونه ثروت‌های کلان خود را به دست آورده‌اند؟ با انجام هرکاری، از شرکت‌های فناوری گرفته تا پرورش خوک و نوشیدنی کامبوچا. اما صنایع مشخصی وجود دارند که مسیر متداول‌تری برای دستیابی به ثروت نسبت به دیگر صنایع ایجاد می‌کنند. محتمل‌ترین روش برای کسب ثروت میلیارد‌دلاری به عقیده مجله فوربس، امور مالی و سرمایه‌گذاری است. این بخش با ۳۷۱ نفر یا حدود ۱۳ درصد از کل فهرست، بیشترین میلیاردرهای جهان را در خود جای داده است. در واقع سرمایه‌گذاری بهترین صنعت برای میلیاردرها در سال ۲۰۲۰ بود. تعداد میلیاردرهای بخش سرمایه‌گذاری و امور مالی در سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و نسبت به دو سال پیش تقریباً دو برابر شده است، افراد مشهوری با نام‌هایی مانند برکشیر هاساوی، وارن بافت، کارل ایکان و عنوان صندوق سرمایه‌گذاری رِی دالیو، البته هنوز جایی برای تازه‌واردانی مانند دوقولوهای وینک لِوس که به لطف شرط‌بندی‌های بزرگ روی رمزارز به این فهرست پیوستند، وجود دارد.

کدام میلیاردرها از صنعت آمدند؟

بخش تولید با ۳۳۱ میلیاردر در رتبه سوم فهرست مجله فوربس قرار دارد و البته ۱۵۵ نفر از آنها از چین آمده‌اند. شاید معروف‌ترین فرد ثروتمند صنعت اتوماسیون، الگویی درخشان از ارتباط صنایع تولیدی با یکدیگر و مدیریت سرمایه بین حوزه‌های مختلف مالی باشد. ایلان ماسک دومین فرد ثروتمند جهان با دارایی ۷/ ۱۶۷ بیلیون دلار، اگرچه برای فعالیت‌های اخیرش در حوزه رمزارزها و سرمایه‌گذاری شرکت تسلا در این حوزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما فعالیت اصلی او در صنعت اتوماسیون و در راس آن شرکت‌های خودروسازی تسلا و بعد از آن شرکت هوایی اسپیس ایکس است. او در تلاش است تا انقلابی در حمل‌ونقل زمینی، از طریق ساختن ماشین‌های الکتریکی تسلا و همچنین در حمل‌ونقل فضایی، از طریق تولید فضاپیماهای اسپیس ایکس ایجاد کند. جالب است بدانید که ماسک در آفریقای جنوبی بزرگ شد و پس از آن در سن ۱۷سالگی به کانادا مهاجرت کرد و به عنوان دانشجوی انتقالی رشته فیزیک به دانشگاه پنسیلوانیا در ایالات متحده آمریکا رفت. او اکنون ۲۱ درصد سهام تسلا را در اختیار دارد، اما بیش از نیمی از سهام خود را به عنوان وثیقه وام در رهن گذاشته است. شرکت موشکی ماسک، پس از آخرین دوره تامین مالی خود در فوریه ۲۰۲۱، اکنون ۷۴ میلیارد دلار ارزشگذاری شده است.

ملل آسیایی نیز شاهد افزایش روزافزون درصد میلیاردرهای خود در سراسر جهان هستند. بنا به تخمین فوربس، تقریباً ۷۰۰ شهروند (از جمله هنگ‌کنگ و ماکائو) در فهرست امسال این مجله قرار گرفتند و دومین فرد ثروتمند بعد از تازه‌وارد چینی-آمریکایی هی شیان جیان

(He Xiangjian)، که رئیس و مدیرعامل شرکت تولیدکننده دستگاه‌های برودتی و لوازم خانگی است، یک میلیاردر در بخش تولید است. اما هی شیان جیان کیست و ثروت خود را چگونه به دست آورد؟ او اکنون در رتبه ۳۷ ثروتمندترین افراد دنیا در این فهرست با دارایی ۴/ ۳۱ بیلیون دلار، از بنیانگذاران میدیا گروپ، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در چین است. وی در سال ۱۹۶۸ گروهی متشکل از ۲۳ نفر از اهالی شهر بیجیائو در استان گوانگدونگ را تشویق کرد تا یک کارگاه تولید درب تشکیل دهند که در نهایت به میدیا گروپ تبدیل شد. اکنون سهام آن در بورس سهام شنژن عرضه می‌شود و بیش از ۲۰۰ شرکت تابعه، از جمله شرکت روباتیک کوکا مستقر در آلمان را دارد. شرکت میدیا محصولاتی همچون وسایل روشنایی، وسایل آبی، لوازم آشپزخانه، لباسشویی، وسایل بزرگ آشپزی و وسایل برودتی را تولید می‌کند. همچنین سابقه طولانی در تولید محصولات خانگی و تجاری در زمینه گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع دارد. در تابستان سال ۲۰۱۶ این شرکت اقدامی تبلیغاتی برای خرید شرکت روباتیک کوکا در آلمان که بزرگ‌ترین تولیدکننده روبات‌ها و لوازم خانگی در جهان است، انجام داد.

در اروپا نیز، مخترع انگلیسی جیمز دایسون و تولیدکننده اتصالات آلمانی رینهولد وورث در رده‌های بالای این فهرست قرار دارند. رینهولد وورث با ثروت معادل ۲/ ۱۶ میلیارد دلار در جایگاه ۱۱۵ ثروتمندترین‌های دنیا از نگاه مجله فوبس در سال ۲۰۲۱ است. او در سال ۱۹۴۹، در سن ۱۴سالگی، به عنوان کارمند دوم شرکت، وارد تجارت عمده‌فروشی پیچ پدرش شد. او در سال ۱۹۵۴ زمام امور را در دست گرفت و با تحویل مستقیم کالا به مشتریان در محل‌های ساخت‌وساز و مکانیکی خودرو، مزیت رقابتی خود را افزایش داد. شرکت وورث امروز، با فروش بیش از ۱۵ میلیارد دلار، تجهیزات مونتاژ و پیچ و مهره را برای صنعت خودرو، ساختمان و مهندسی تامین می‌کند. رینهولد در سال ۱۹۹۳ بازنشسته شد، اما هنوز هم به عنوان رئیس هیات نظارت بر خانواده گروه وورث فعالیت می‌کند. جالب است بدانید که وورت افتخارات زیادی کسب کرده است از جمله ورود به تالار مشاهیر صنعت آلمان و دریافت مدال لودویگ ارهارد، که به افرادی که در کار خود برای مصالح عمومی و توسعه اقتصاد بازار اجتماعی نتایج مثبتی کسب کرده‌اند، اعطا می‌شود. او همچنین یک دکترای افتخاری از دانشگاه توبینگن دریافت کرده و به وی نشان افتخار صلیب بزرگ جمهوری فدرال آلمان، مدال دیزل و مدال لیاقت ایالت بادن-وورتمبرگ اهدا شده است.

Untitled-2

در ایالات متحده، میلیاردر شیرآلات هربرت کوهلر جونیور و خانواده‌اش، پدر پسر معروف، رونالد و تاد وانک، با در دست داشتن صنعت مبلمان اشلی، و خانم هنریک موسس و مدیر شرکت آبی‌سی ساپلای در این فهرست جای گرفته‌اند.

هربرت کوهلر جونیور، با 8/ 9 میلیارد دلار در جایگاه 232 ثروتمندترین فرد دنیا در سال 2021 مجله فوربس، رئیس اجرایی کوهلر، سازنده لوازم لوله‌کشی مستقر در ویسکانسین است که نام خانوادگی شرکت را با خود حمل می‌کند. او پس از 43 سال اداره شرکت در سال 2015 از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد اما همچنان رئیس و پسرش دیوید مدیرعامل شرکت است. پدربزرگ هرب کوهلر این شرکت را در سال 1873 برای ساخت پست‌های معلق و ابزارهای کشاورزی تاسیس کرده بود. این شرکت هفت میلیارد دلار درآمد از فروش مبلمان، کاشی، موتور و ژنراتور، توالت و شیرآلات آب که بیشتر به خاطر آن شناخته شده است کسب کرده است. شرکت کوهلر دارای دو استراحتگاه گلف در کوهلر و ویسکانسین و هتل اولد کورس در سنت اندروز اسکاتلند است.

رونالد وانک به تنهایی در جایگاه 451 فهرست ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارد. او بنیانگذار بزرگ‌ترین تولیدکننده و خرده‌فروشی مبلمان اشلی در آمریکاست. وانک در یک مزرعه در مینه سوتا، جایی که پدربزرگ و عموی بزرگش به عنوان سرگرمی مبلمان می‌ساختند، بزرگ شد. وی اولین تجارت تولید مبلمان خود، مبلمان آرکادیا را در سال 1970 با وام از پدرش و پولی که از فروش خانه‌اش به دست آورد، آغاز کرد. شش سال بعد، او خرده‌فروشی اشلی مبلمان را خریداری کرد که از دهه 1940 فعالیت داشت. او همچنان رئیس اشلی مبلمان است. پسرش تاد نیز که یک میلیاردر است، از سال 2002 مدیرعامل شرکت است. ثروت او و پسرش روی‌هم‌رفته بالغ بر 8/ 9 میلیارد دلار برآورد می‌شود. صنایع اشلی مبلمان اثاثیه منزل و لوازم جانبی آن را از طریق دو کانال توزیع به فروش می‌رساند: فروشندگان مستقل مبلمان و بیش از 700 فروشگاه مبلمان خرده‌فروشی اشلی، که به‌طور مستقل تحت مالکیت اشلی در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، آمریکای مرکزی و ژاپن فعالیت دارند.

دایان هندریکس در رتبه 308 ثروتمندترین افراد دنیا از نگاه مجله فوربس در سال 2021 و رتبه نخست ثروتمندترین زن کارآفرین آمریکا با بیش از هشت میلیارد دلار دارایی است. صندلی‌های ای‌‌بی‌سی ساپلای شرکت دایان هندریکس، یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان عمده بام، سایدینگ و پنجره در آمریکاست. هندریکس در سال 1982 با شوهر خود، کن هندریکس، در ویسکانسین، همکاری تجاری خود را آغاز کرد.

او شرکت  ا‌ی‌بی‌سی را به انجام دو خرید بزرگ در تاریخ خود یعنی خرید رقیب برادکو در سال 2010 و توزیع‌کننده مصالح ساختمانی ال‌اند‌وی ساپلای در سال 2016 سوق داد. این شرکت دارای 780 شعبه و بیش از 11 میلیارد دلار فروش است.

اگر بتوان صنعت رسانه، فناوری، سرمایه‌گذاری و تولید را در یک مکان کنار هم آورد و یک نام به آن داد، شاید بلومبرگ بهترین نام باشد. مایکل روبنس بلومبرگ تاجر، سیاستمدار و نویسنده آمریکایی و صاحب اکثریت سهام و بنیانگذار گروه بلومبرگ است. البته او از سال 2002 تا 2013 شهردار شهر نیویورک بود و نامزد حزب دموکرات در سال 2020 برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده شد. او با سرمایه 59 میلیارد دلار جایگاه 20 ثروتمندترین فرد مجله فوربس در سال 2021 را تصاحب کرده است. در سال 1973، بلومبرگ شریک تجاری برادران سالومون در یک بانک بزرگ سرمایه‌گذاری در وال‌استریت شد، جایی که وی ریاست معاملات سهام و بعداً توسعه سیستم را بر عهده داشت. شرکت فیبرو در سال 1981 برادران سالومون را خریداری کرد و مدیریت جدید با پرداخت پول بلومبرگ را برکنار کرد. با استفاده از این پول، بلومبرگ، با طراحی سیستم‌های مالی کامپیوتری داخلی برای سالومون، یک شرکت خدمات داده با نام آی‌ام‌اس را بر اساس اعتقاد وی مبنی بر پرداخت حق بیمه وال‌استریت برای اطلاعات با کیفیت بالا در کسب‌وکار تاسیس کرد که بلافاصله در پایانه‌های رایانه‌ای در انواع فرم‌های قابل استفاده تحویل داده شد. این شرکت پایانه‌های رایانه‌ای سفارشی را به فروش رساند که داده‌های بازار در زمان واقعی، محاسبات مالی و سایر تجزیه و تحلیل‌ها را به شرکت‌های وال‌استریت تحویل می‌داد. در سال 1986، این شرکت نام خود را به بلومبرگ ال پی تغییر داد. در طول سال‌ها محصولات جانبی از جمله اخبار بلومبرگ، رادیو بلومبرگ، پیام بلومبرگ و نشریه تجارت بلومبرگ راه‌اندازی شد.

صنعت پوشاک و مد

با وجود قرنطینه، صنعت مد و خرده‌فروشی با 273 میلیاردر یا 10 درصد از فهرست امسال در رده چهارم مجله فوربس قرار گرفته است. برخی از معروف‌ترین نام‌های صنعت پوشاک، از جمله مدیر ال وی‌ام اچ، برنارد آرنو، برادران آلن و جرارد ورتهایمر، مدیر خانه مد شانل را می‌توان در اینجا یافت. برنارد آرنو یکی از بهترین سلیقه‌سازان جهان است که بر 70 امپراتوری صنعت پوشاک و مد از جمله لویی ویتون و سفورا و ال وی‌ام اچ، نظارت می‌کند. او سومین میلیاردر دنیا و ثروتمندترین مرد صنعت مد و پوشاک با ثروت خالص 5/ 193 میلیارد دلار در سال 2021 از نگاه مجله فوربس است. آرنو کار خود را در سال 1971، در فرت ساوینل آغاز کرد و تا سال 1984 رئیس آن بود. در سال 1984، آرنو، که در آن زمان یک توسعه‌دهنده جوان املاک و مستغلات بود، شنید که دولت فرانسه قرار است شخصی را برای امپراتوری پوشاک سنت فرز، یک مجتمع پارچه و خرده‌فروشی متعلق به کریستین دیور، انتخاب کند و او تجارت خود را با سرمایه‌گذاری 15 میلیون‌دلاری برای خرید شرکت پوشاک کریستین دیور در سال 1985 آغاز کرد.

Untitled-1 copy