تایپ تست موفق دیگر در پژوهشگاه نیرو

آزمایشگاه مرجع سازه‌های صنعت برق پژوهشگاه نیرو، بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه در خاورمیانه بوده که آزمون‌های دکل‌های صنعت برق را بر اساس الزامات استاندارد بین المللی ٦٠٦٥٢- ٢٠٠٢ IEC انجام می‌دهد. این آزمایشگاه به عنوان بزرگترین آزمایشگاه پژوهشگاه نیرو، در فضایی به وسعت ١٧٠ هزار مترمربع در نزدیکی شهر اراک واقع شده است.

عملیات موفقیت آمیز تایپ تست برج تک پایه خود ایستای بتنی کششی ۶۳ کیلوولت چهارمداره تیپ ۶۰_A۴T شرکت پارس ساختار طی دو روز با حضور نمایندگان شرکت‌های برق منطقه‌ای اصفهان و شرکت مهندسی موننکو به عنوان کارفرما و مشاور پروژه در محل آزمایشگاه پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

برجی که در این عملیات مورد تست قرار گرفت مربوط به پروژه احداث خط انتقال ۶۳ کیلوولت چهارمداره ورود و خروج خط محتشم کاشانی-آران ۱ در پست آران و بیدگل ۲ است که براساس نظر کارفرما مورد آزمایش قرار گرفت. روز نخست با اتمام موفقیت آمیز پنج مرحله از عملیات تایپ تست، به پایان رسید. در روز دوم این برنامه، ادامه تست‌های Full scale بارگذاری برج در محوطه پژوهشگاه نیرو اجرا شد. در این تست با وجود اعمال صد در صد بارهای نهایی به برج و تحمل نیروها توسط دکل تک پایه خود ایستای بتنی و نهایتا تایید عملیات تایپ تست، با اعلام مدیران شرکت پارس ساختار نیروهای ۱۰۵، ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۰ و ۱۳۰ درصد بارهای نهایی به برج اعمال شد ولی سازه باز هم مقاوم و پایدار، ایستادگی کرد تا این بار آزمایشگاه مرجع سازه‌های نیروی برق پژوهشگاه نیرو استحکام و مقاومت دکل‌های تک پایه بتنی خود ایستای پارس ساختار را تایید کند.

موفقیت تایپ تست مطابق با استاندارد‌های تعریف شده جهانی

رییس هیات عامل گروه صنعتی پارس ساختار در پایان عملیات تایپ تست گفت: تست بارگذاری full scale برج تک پایه خود ایستای بتنی ۶۳ کیلوولت چهار مداره پروژه آران-بیدگل اصفهان به پیشنهاد شرکت برق منطقه‌ای اصفهان به عنوان کارفرمای پروژه، در پژوهشگاه نیرو طی دو روز انجام گرفت و علیرغم اعمال بار تا ۱۳۰ درصد بر روی سازه، خوشبختانه در پایان آزمون، سازه پایداری لازم را داشت و توانست این تست را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد. جلیل‌نواده اباذر ادامه داد: این چهاردهمین تست full scale است که در سه دهه گذشته بر روی سازه‌های تک پایه بتنی خود ایستای پارس ساختار انجام گرفته و در موارد قبلی نیز طبق شرایط استاندارد، بارگذاری با استحکام مورد نظری که در سطح جهانی پیش‌بینی شده بود، انجام دادیم. وی افزود: در این پروژه به درخواست کارفرما تایپ تست در آزمایشگاه پژوهشگاه و در یک سیستم جداگانه‌ای که وزارت نیرو تایید و استانداردهای جهانی را دارااست، تست‌های مورد نظر انجام شد که خوشبختانه تست با ارقامی که قبل از قرائت پیش‌بینی شده بود با دقت بسیار بالا انجام و نتایج خوبی را به همراه داشت. نواده اباذر با بیان اینکه در روزهای آینده صنعت برق کشور باید با سرعت بیشتری به دنبال توسعه باشد تصریح کرد: صنعت برق نیاز بیشتری به توسعه در تمامی زمینه‌ها دارد و حرکاتی که در چند سال گذشته شروع شده باید در سال‌های پیش رو با تلاش بیشتر پیگیری شود تا به نتایج بهتر و در خور توجهی برسیم.

وی ادامه داد: امسال در نظر داریم در شرکت پارس ساختار دکل‌های تک پایه خود ایستای بتنی را برای ولتاژ‌های متوسط و نرمال به صورت کثیر با تعداد بالا و مشخصات فنی خاص هر سازه که صرفا طبق سفارش نباشد، تولید کنیم تا صنعت برق به اقتضای نیاز خود بتواند از این دکل‌ها با قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتر و نحوه تولید سریع‌تر بهره‌برداری کند.

دکل‌های بتنی پارس ساختار آزمون‌های زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند

مجری طرح‌های انتقال شرکت توانیر در حاشیه بازدید از روز اول اجرای عملیات تایپ تست برج تک پایه خود ایستای بتنی کششی ۶۳ کیلوولت چهارمداره تیپ ۶۰_A۴T در محل پژوهشگاه نیرو در اراک گفت: برای انجام‌ موفقیت آمیز اولین تست دکل کششی چهار مداره پروژه اصفهان در آزمایشگاه مرجع سازه‌های برق پژوهشگاه نیرو باید به شرکت ‌پارس ساختار تبریک گفت، البته در طول چند دهه گذشته که از این نوع دکل‌ها در خطوط انتقال فوق توزیع برق ‌استفاده می‌شود این دکل‌ها توانسته‌اند آزمون‌های متفاوت و سخت‌تر را به خوبی پشت سر بگذارند.

مجتبی علیرضاپور افزود: این ‌اولین‌ بار است که تست این نوع دکل‌ها در خارج از خود شرکت پارس ساختار انجام‌ می‌شود و خوشبختانه توانسته به خوبی مراحل موفقیت را پشت سر بگذارد. وی با اشاره به اهمیت برج‌های تک پایه بتنی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در شبکه‌ها از نظر ایجاد آلایندگی زیست محیطی وجود دارد، این نوع دکل‌ها‌ایمنی بالاتری دارند و در طول سه دهه کاربری این دکل در شبکه توزیع، شرکت پارس ساختار توانسته امتحان خود را به خوبی پس دهد.

رقابت پذیری دکل‌های پارس ساختار با نمونه‌های خارجی

رئیس گروه خطوط دفتر فنی انتقال شرکت توانیر در مورد این پروژه گفت: استانداردهای این برنامه تایپ تست با استانداردهای بین المللی برابر است و از این نظر دکل‌های بتنی با پشت سر گذاشتن این تست می‌توانند با نمونه‌های خارجی نیز رقابت کنند که مساله‌ای حائز اهمیت و قابل توجه است.‌ایمان احمدی با بیان اینکه استفاده از دکل‌های خود ایستای بتنی توانسته در پروژه‌هایی که بحث حریم مطرح بوده کمک شایانی به حل مساله کند تصریح کرد: خوشبختانه طی سه دهه گذشته و استفاده از این دکل‌ها تاکنون گزارشی مبنی بر خرابی یا شکست ارائه نشده است. وی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به جهش تولید و کمک به رفع موانع تولید در سال پیش رو، از سوی پژوهشگاه نیرو در راستای تحقق این امر فرصتی به شرکت‌های سازنده دکل داده شده که هر شرکتی اگر فقط برای یک دکل که در این آزمایشگاه تایپ تست بگیرند، وارد وندور لیست شرکت توانیر شوند که البته قبلا این سیستم وجود نداشت و این امر تنها با هدف حمایت از تولید داخل اجرایی شده است.

احمدی با اشاره به مزایای مختلف دکل‌های تک پایه خود ایستای بتنی گفت: همواره برج‌های تک پایه خود ایستای بتنی به‌دلیل صعود آسان به برج و پهن بودن کراس آرم ها، در بخش نگهداری و تعمیر برج‌ها از لحاظ امنیت و راحتی مورد توجه است.

ایمنی و به صرفه بودن قیمت نهایی از مزایای دکل‌های تک پایه بتنی

مدیر پروژه شرکت مهندسی موننکو در تشریح تایپ تست دکل بتنی گفت: در طی دو روز هفت مرحله تست مطابق با استانداردهای داخلی و خارجی بر روی دکل تک پایه بتنی خود ایستا انجام گرفت و خوشبختانه در مرحله نهایی نیز با وجود اعمال ۱۳۰ درصد نیروها، دکل دچار مشکل نشد و تست به طور کامل و موفقیت آمیز به پایان رسید.

سید علی اصغر هدایی در تشریح تفاوت دکل‌های بتنی با سایر دکل‌ها خاطرنشان کرد: مشکلی که به تازگی با آن روبرو شدیم سرقت دکل‌های مشبک فلزی است از این رو‌ایمنی و پایین بودن قیمت نهایی از مزایای دکل‌های بتنی نسبت به دکل‌های فلزی به شمار می‌رود. وی گفت: ادامه تست پس از ۱۰۰ درصد در واقع به درخواست شرکت سازنده بود گرچه تست‌های تخریب را در نهایت تا ۱۲۰ درصد درخواست می‌کنیم و در این تست، تست تخریب تا ۱۳۰ درصد به درخواست سازنده دکل ادامه پیدا کرد و خوشبختانه دچار مشکلی نشد و این امر می‌تواند یک موفقیت برتر برای شرکت پارس ساختار به عنوان تولیدکننده این دکل‌ها باشد.