بازیگران اصلی

Untitled-1

نیاز و بهره‌برداری از وسایل برودتی و خنک‌کننده به سرعت در سراسر جهان در حال رشد است. در حال حاضر گسترش قابل توجه بازار، رشد اقتصادی، افزایش مداوم جمعیت جهانی، تغییر سبک زندگی، روند جهانی به سمت شهرنشینی، گسترش زنجیره فریزینگ مواد غذایی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که این گسترش تجهیزات تبرید و تهویه مطبوع نصب‌شده و استفاده همزمان از طیف وسیعی از مبرد به دلیل افزایش نیاز به سرمایش در نقطه جوش‌های مختلف، به ویژه در شرایط افزایش دمای کره زمین، سرعت بیشتری داشته باشد. طبق اطلاعات موسسه بین‌المللی تبرید، تقریباً 12 میلیون نفر در سراسر جهان در بخش تبرید و تهویه هوا مشغول به کار هستند. در حال حاضر برای تامین تقاضای روزافزون برای تجهیزات برودتی و تهویه مطبوع، نیاز به نیروهای فنی و مهندسی ماهر در حال افزایش است. به گزارش گرندویو ریسرچ اندازه بازار سیستم‌های تهویه مطبوع جهانی در سال 2020، 4/ 127 میلیارد دلار برآورد شده است و انتظار می‌رود با نرخ رشد سالانه مرکب 9/ 5 (CAGR) درصد از سال 2021 تا 2028 گسترش یابد. تقاضا برای تهویه مطبوع (گرمایش، تهویه مطبوع) در درجه اول با ظهور جدید محصولات پیشرفته از نظر فناوری، که دارای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند و می‌توان از راه دور به آنها دسترسی داشت، ایجاد می‌شود. انتظار می‌رود استفاده از مبردهای طبیعی مانند CO2، همراه با تلاش‌های روزافزون دولت‌های مختلف در سراسر جهان برای تبلیغ محصولات با مصرف انرژی، بازار را به این سمت هدایت کند. به‌علاوه، انتظار می‌رود که تغییر الگویی به سمت استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع کم‌مصرف که باعث کاهش هزینه‌ها و اتلاف انرژی می‌شوند، تقاضای HVAC را برای سال‌های پیش‌بینی‌شده آتی حفظ کند.

رقابت در پشت پرده صنعت تهویه مطبوع

فناوری گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC) با تغییر دما (گرمایش و سرمایش) و افزایش کیفیت هوای داخلی قابل قبول (تهویه مطبوع) راحتی یک محیط را فراهم می‌کند. گاهی اوقات تبرید نیز به عنوان HVACR در کنار سیستم تهویه مطبوع گنجانده می‌شود. صنعت تهویه مطبوع عمدتاً توسط مقررات منطقه‌ای و با تفاوت‌های قانونی ایجاد می‌شود. گفته می‌شود اندازه بازار HVAC در آسیا به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از ایالات متحده است، در حالی که از آن‌طرف ایتالیا بزرگ‌ترین بازار تهویه مطبوع اروپا را در سال 2018 داراست. به دلیل این تفاوت‌ها بین کشورها، اطلاعات مقایسه‌ای در مورد این بازار رقابتی بسیار کم است یا دقت لازم در این مورد وجود ندارد. به عنوان مثال، تنها در ایالات متحده سطح مشخصی از تقسیم‌بندی را می‌توان مشاهده کرد، زیرا چندین شرکت HVAC ایالات متحده در سال 2019 به میلیاردها دلار سقف درآمد بازار خود رسیده‌اند.

بازار خدمات HVAC بسیار رقابتی است و از چندین بازیگر اصلی تشکیل شده است. فعالان بازار بر گسترش مشتری‌های خود در کشورهای خارجی تمرکز کرده‌اند. این شرکت‌ها برای افزایش سهم بازار و سودآوری خود از ابتکارات مشترک استراتژیک استفاده می‌کنند. شرکت‌های فعال در بازار همچنین شرکت‌های تازه‌تاسیس را که در زمینه فناوری‌های خدمات HVAC کار می‌کنند، به کار می‌گیرند تا قابلیت‌های محصول خود را تقویت کنند. در مارس 2020 شرکت گاردنر دنور ادغام را با بخش صنعتی اینجرسول رند به پایان رساند. این شرکت تازه ادغام‌شده به نام گروه اینجرسول رند یا همان شرکت تکنولوژی تِرین فعالیت می‌کند. این شرکت تازه‌ادغام‌شده با سبد محصولات گسترده تسلط قابل توجهی در کنترل نبض بازار و کنترل مهم بر فناوری‌های صنعتی خواهد داشت. به گزارش مورتر انجلینست در سال 2021، پنج بازیگر اصلی این صنعت عبارت‌اند از: شرکت زیمنس ای‌جی، هانیول اینترنشنال، ال‌جی الکترونیک، الکترولوکس آ ب و مجموعه بین‌المللی جانسون کنترل. به عقیده این گزارش تسلط این پنج شرکت در بازار سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار بالاتر از بازار خدمات شرکت‌های HVAC و دیگر بخش‌های پراکنده در این بازار است.

آینده صنعت HVAC، بهترین مزیت رقابتی چیست؟

افزایش تمایل مشتری به سمت راحتی، تقاضا برای سیستم‌های تهویه مطبوع را افزایش داده است. علاوه بر پرداختن به راحتی مشتریان، شرکت‌ها در حال تولید محصولاتی هستند که چندین مزیت اضافی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مجهز به اینترنت اشیا، نظارت بر عملکرد و مانیتور شرایط سیستم را در زمان واقعی. این سیستم‌های تهویه مطبوع نسل آینده همچنین به مشتریان یا مدیران در مورد خرابی سیستم، رفتار غیر‌معمول و چرخه تعمیر و نگهداری هشدار می‌دهند تا هزینه‌های تعمیر را کاهش دهند. پیش‌بینی می‌شود این عوامل در آینده نزدیک تقاضای محصول را افزایش دهند.

تغییرات اقلیمی یکی از عوامل برجسته تاثیرگذار بر رشد روزافزون تجهیزات گرمایشی و سرمایشی است. به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی غیر‌قابل پیش‌بینی و افزایش دما، چندین مشتری تجهیزات HVAC را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مفید در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، واحدهای تهویه مطبوع همچنین به ارزش زیبایی مکان‌های مسکونی و تجاری می‌افزایند. شرکت‌ها محصولی را که از نظر زیبایی جذاب بوده طراحی کرده و گزینه‌های مختلفی را برای انتخاب ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود ظهور طرح‌های بهبود‌یافته و تغییر تنظیمات مشتریان، تقاضای زیادی برای محصولات در سال‌های آینده ایجاد کند. تقاضا برای واحدهای تهویه مطبوع به دلیل عواملی از جمله نیاز به آسایش، افزایش گرمایش کره زمین و افزایش درآمد یک بار مصرف در بخش‌های مختلف مانند صنایع تجاری، املاک و مستغلات و خدمات در حال افزایش است. صنعت املاک و مستغلات یکی از مصرف‌کنندگان اصلی سیستم‌های تهویه مطبوع بوده است. این بخش شامل چهار زیرمجموعه -‌خرده‌فروشی، مسکن، تجاری و هتل‌داری است. رشد صنعت املاک و مستغلات به دلیل افزایش تقاضا برای فضای دفاتر اداری، اقامتگاه‌های شهری و رشد بخش شرکتی در حال افزایش است و متعاقباً این مساله تقاضای محصول را افزایش می‌دهد. اگرچه پیش‌بینی می‌شود بازار تهویه مطبوع به دلیل مزایای ذکر‌شده رشد مداوم داشته باشد، اما انتظار می‌رود هزینه‌های بالای نصب و نگهداری، مصرف زیاد انرژی و سایر مشکلات عملیاتی چالشی برای رشد بازار باشد. علاوه بر این، شرایط آب‌و‌هوایی در مناطق خاص می‌تواند عمر مفید سیستم‌های HVAC را تحت‌تاثیر قرار دهد. مناطقی که دارای شرایط آب‌و‌هوایی مرطوب هستند، معمولاً به دلیل اثرات خورنده، عمر مفید این سیستم‌ها را کاهش می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود این امر مانع رشد بازار شود. شیوع ویروس کرونا در سال 2020 تاثیر منفی بر بازار داشته اما انتظار می‌رود در طولانی‌مدت انگیزه‌ای برای بازار ایجاد کند. به دلیل افزایش آگاهی در مورد خطرات بهداشتی ناشی از هوای ناخالص اطراف، مشتریان بیشتری در سیستم‌های HVAC برای تصفیه هوا و ایجاد یک محیط بهداشتی داخلی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، بیماری همه‌گیر فرصت‌های جدیدی را برای فعالان بازار

 فراهم کرده است.

بسیاری از ساختمان‌ها با داشتن سیستم‌های تهویه مطبوع کلی و در عین حال دارای مناطق خاص با نیازهای زمانی و دمایی متفاوت، سرویس می‌شوند. یک راه حل این است که با نصب کنترل زمان و دمای جداگانه برای مناطق جداگانه، این مناطق را «زون‌بندی» کرد. مناطق هر زون می‌توانند شرایط بهتری را فراهم کنند، زیرا سرنشینان کنترل بیشتری بر محیط مربوطه خود دارند. این نیز یک اقدام موثر در صرفه‌جویی در هزینه انرژی است، زیرا HVAC پس از آن می‌تواند در مناطق بلااستفاده یا بدون سکونت کمتر کار کند یا خاموش شود. براساس یک گزارش ایروسل، پمپ‌های حرارتی با سرعت متغیر می‌توانند هزینه‌های ماهانه صاحبان‌خانه را تا 40 درصد کاهش دهند. عایق‌بندی مناسب برای یک ساختمان یا خانه، به تنهایی می‌تواند کارایی HVAC را تا 30 درصد بهبود بخشد.

شرکت‌ها برای استمرار رقابت در بازار درگیر استراتژی‌های رشد غیر‌ارگانیک مانند ادغام، مشارکت و گسترش سطح جغرافیایی هستند. به عنوان مثال، در آوریل 2020، شرکت بین‌المللی جانسون کنترل یک مرکز توسعه تهویه بالای پشت‌بام HVAC در اوکلاهما افتتاح کرد. این مرکز به عنوان مکانی برای تحقیق، ساخت و آزمایش واحدهای پشت‌بام HVAC عمل می‌کند. فعالان بازار همچنین تمرکز خود را بر روی تحقیق و توسعه برای تولید محصولات پیشرفته و متمایز از نظر فناوری که مطابق با هنجارهای مقررات منطقه‌ای باشد معطوف کرده‌اند، تا بتوانند مزیت رقابتی داشته باشند. به عنوان مثال، در دسامبر 2019، شرکت لنوکس اینترنشنال، خط تولید کوره گاز با آلایندگی بسیار کم را با معرفی چهار کوره جدید، گسترش داد. محصولات جدید برای مطابقت با قانون جدید کنترل کیفیت هوای منطقه جنوبی کالیفرنیا و قانون کنترل آلودگی هوای سن خواکین تولید شده‌اند که بر کاهش انتشار اکسید نیتروژن متمرکز هستند. برخی از بازیگران برجسته در بازار سیستم‌های HVAC جهانی عبارت‌اند از: شرکت کرییر، صنایع دایکین، شرکت امرسون الکتریک، هیتاچی، شرکت بین‌المللی جانسون کنترل، شرکت بین‌المللی لنوکس و شرکت فناوری‌های ترین. در ادامه به معرفی برترین شرکت‌های این حوزه از نگاه نشریه فوربس پرداخته می‌شود.

رتبه‌بندی شرکت‌های تهویه مطبوع

داشتن یک سیستم گرمایش و سرمایش ناکارآمد می‌تواند تابستان‌ها و زمستان‌های شما را خراب کند. یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌ها در هر پروژه خرید یا بازسازی هر کاربری می‌تواند به‌روزرسانی سیستم تهویه مطبوع یا انجام تعمیر و نگهداری آن باشد، بنابراین یافتن شرکت‌های مناسب تهویه مطبوع برای پشتیبانی از نیازهای شما مهم است. نشریه فوربس در جولای سال 2021، لیستی از پنج شرکت برتر تولید‌کننده تهویه (HVAC) را بر اساس عواملی مانند رضایت کلی مشتری (20 درصد)، کارایی (15 درصد)، دوام و نگهداری (10 درصد)، قیمت‌گذاری و هزینه‌ها (10 درصد)، پوشش ملی (15 درصد)، محدوده سیستم‌ها (10 درصد)، گزینه‌های گارانتی (20 درصد) بیان کرده است. البته به طور کلی گزینه‌های رضایت مشتری و گارانتی 40 درصد از کل وزن را به خود اختصاص دادند. برای تعیین بهترین رتبه‌بندی شرکت‌های تهویه مطبوع، تیم تحریریه فوربس داده‌های 15 شرکت را با ارزیابی انواع معیارها، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در ادامه به معرفی این شرکت‌ها پرداخته می‌شود.

سیستم گرمایش و تهویه مطبوع کلمن

سیستم گرمایش و تهویه مطبوع کلمن (Coleman کولر گازی مرکزی، پمپ‌های حرارتی و هیترهای ساختمانی مسکونی و سبک را تولید می‌کند و پرکاربردترین برند گرمایش و خنک‌سازی منازل متحرک و ساختمانی در ایالات متحده است. کلمن به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه یورک، شرکت جانسون کنترل، از سال 1900 فعالیت خود را آغاز کرده است. محصولات سری اشلون (Echelon) آنها به دلیل ویژگی‌های تکنولوژیکی که باعث کاهش صدا و افزایش کارایی کلی می‌شوند، مشهور هستند. آنها دارای نسبت بازده انرژی فصلی (SEER) با حدود 4/ 16 امتیاز هستند که با اکثر برندهای سطح بالا برابر اما بسیار بهتر از همه مدل‌های قدیمی است. ضمانت بیشتر محصولات آن 10 سال یا حتی برای برخی از مدل‌ها مادام‌العمر است. از جمله نقات قوت این شرکت می‌توان به پشتیبانی عالی از مشتری و خدمات پس ازفروش، سیستم‌های بی‌سروصدا، طراحی مدل‌های شیک اشاره کرد.

دایکین

شرکت دایکین (Daikin) بزرگ‌ترین تولیدکننده سیستم‌های تهویه مطبوع در جهان است. این شرکت در محصولات خود از کویل اوپراتور کاملاً آلومینیومی استفاده می‌کند که خرابی کمتری نسبت به سیم‌پیچ‌های دیگر ایجاد می‌کند. دایکین همچنین دارای فناوری اینورتر است که می‌تواند بهره‌وری و طول عمر را به حداکثر برساند. در حالی که دایکین تنها در صورت داشتن مجموعه معیارهای خاصی با یک پیمانکار یا نمایندگی کار خواهد کرد، در مورد پشتیبانی محلی عالی شرکت بسیار موفق است. این شرکت نسبت به عدم عایق بودن کابین کنترل‌کننده هوا انتقاداتی داشت، اما خوشبختانه دایکین از این موضوع مطلع است و برای برطرف کردن آن اقداماتی انجام داد. از جمله نقات قوط این شرکت می‌توان به رتبه برتر در پشتیبانی محلی، فناوری ابتکاری اینورتر و پوشش 12‌ساله گارانتی قطعات اشاره کرد.

سیستم گرمایش و سرمایش کرییر

گرمایش و سرمایش کرییر (Carrier) یکی دیگر از گزینه‌های مهم انتخاب شرکت تهویه مطبوع است نه‌تنها به دلیل اینکه 51 کارخانه فعال داشته و در بیش از 180 کشور به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد، بلکه به این دلیل که تنها شرکتی در جهان است که عضو موسس ایالات متحده، آرژانتین، چین، هند، فرانسه و شوراهای ساختمان سبز کویت و سنگاپور است. او یک رهبر در بهره‌وری انرژی است و حتی اولین شرکتی است که به رهبری USGBC در زمینه طراحی انرژی و محیط زیست مجوز داده است. شرکت اکثر محصولات خود را از طریق نمایندگی‌های مجاز به فروش می‌رساند، بنابراین خرید آنلاین محصولاتشان کمی دشوار است. قطعات آنها در بیشتر مناطق در ایالات متحده موجود است و پوشش خدمات پیمانکار مستقل آنها بیشتر از برندهای دیگر است. شرکت کرییر برای اکثر واحدها و قطعات 10 سال ضمانت ارائه می‌دهد. از جمله مزیت‌های این برند می‌توان به کارایی بالای همه محصولات و آسان بودن یافتن قطعات آن اشاره کرد.

بازرگانی لنوکس

وقتی صحبت از صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود، لنوکس (Lennox) یک ستاره بزرگ است. به عنوان مثال، بیشتر مدل‌های تهویه مطبوع آنها دارای SEER 16 یا بالاتر هستند، که به این معنی است که اکثر خط تولید آنها دارای  ENERGY STAR® است. لنوکس برای اکثر محصولات 10 سال ضمانت ارائه می‌دهد، اما ضمانت جایگزینی محدودی را که ممکن است تولیدکنندگان دیگر ارائه دهند ارائه نمی‌دهند. با وجود این، با داشتن بیش از 6 هزار فروشنده و نصب مستقل، مطمئناً سیستم گرمایش و سرمایش و همچنین کنترل کیفیت و کنترل هوا را انتخاب خواهید کرد. از جمله مزیت‌های این شرکت می‌توان به رتبه‌بندی عالی انرژی، پوشش گسترده نصب ملی و طیف گسترده‌ای از محصولات اشاره کرد.

ترین

شرکت‌ ترین (Trane) به خاطر سیستم‌های نوآورانه مسکونی HVAC در سراسر جهان شناخته شده است، اما یک واقعیت جالب این است که یک رهبر جهانی در تجارت این صنعت است. این شرکت یکی از متنوع‌ترین خطوط تولید را در بازار ارائه می‌دهد. آنها بهره‌وری انرژی را در هر سه ردیف محصولات خود دارا هستند. همچنین در نظر گرفته می‌شود که آنها ساکت‌ترین محصولات موجود در بازار هستند و هر محصول با ابزار و اطلاعات طراحی و تجزیه و تحلیل جامع ارائه می‌شود. این شرکت امتیاز کلی مشتری کمتری دریافت کرده و مشهور است که گران‌تر از رقباست و می‌تواند از عمر نگهداری بالایی برخوردار باشد و البته هزینه‌های نصب بیشتری را به محصولات خود اختصاص می‌دهد. از جمله نقات قوت این شرکت می‌توان به مصرف انرژی پایین در هر سه ردیف محصولات و سیستم‌های بسیار بی‌صدا اشاره کرد.