نبض فولاد در بورس

یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کند و به‌عنوان دومین تولیدکننده فولاد کشور را یدک می‌کشد، شرکت فولاد خوزستان است که در بازار سرمایه نیز با عنوان «فخوز» حضور موفقی را تجربه کرده است. نگاهی به تحولات این شرکت نشان می‌دهد در طول سال‌های گذشته به سبب طرح‌های توسعه پی‌درپی که به دست متخصصان داخلی به سرانجام رسیده است؛ رشد قابل توجهی در روند درآمدزایی حاصل شده و شرکت یادشده توانسته سرمایه‌گذاران خرد را در روند سودآوری خود همراه کند. این دستاوردها در حالی به ثبت رسیده است که روند رو به جلوی توسعه و تلاش در خود متوقف شده و این شرکت همچنان به رشد و اعتلای خود ادامه می‌دهد.

تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۶/ ۱ میلیارد تن رسید. این رقم در حالی در کارنامه سال گذشته میلادی ثبت شد که نسبت به سال ۲۰۱۹ یک درصد کاهش را تجربه کرد. از این مقدار، قاره کهن آسیا با حدود ۳۴/ ۱ میلیارد تن ۷۴ درصد از کل تولید دنیا را به خود اختصاص داده است. ۰۵/ ۱ میلیارد تن از کل این مقدار به جمهوری خلق چین اختصاص داشت که همین امر سبب شد تا چینی‌ها عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان برای سال ۲۰۲۰ را نیز نزد خود حفظ کنند.

تولید این صنعت استراتژیک در ابتدای انقلاب اسلامی کمتر از نیم میلیون تن بوده که با تلاش جهادگران این حوزه در سال گذشته با تولید بیش از ۳۲ میلیون تن رتبه دهم جهانی به نام ایران ثبت شد.

شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات نیمه‌نهایی فولادی (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشور است. این شرکت یکی از بنگاه‌های پیشرو اقتصادی است که در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای حضوری فعال دارد. شرکت فولاد خوزستان با وسعت ۸/ ۳ کیلومترمربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور واقع شده است. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ افتتاح شده است.

طبق اساسنامه این شرکت موضوع فعالیت فولاد خوزستان، انجام عملیات ذوب و ریخته‌گری و نورد فلزات آهن و فولادهای آلیاژی برای تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد است. همچنین موضوعات فرعی شامل تهیه و تولید لوازم و مواد و قطعات یدکی مورد نیاز، احداث و بهره‌برداری، توسعه، تعمیر و نگهداری، نوسازی و اداره کارخانه و تاسیسات و تجهیزات مربوطه، تولید و بازاریابی محصولات فرعی حاصل از مراحل تولید، انجام عملیات بازرگانی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی و خصوصی که با موضوع شرکت ارتباط داشته باشند، کمک و مساعدت به موسسات فرهنگی، آموزشی و نهادهای دولتی و غیردولتی به خصوص شرکت و موسساتی که به وسیله شرکت فولاد خوزستان تاسیس شده یا بشود، عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار و عرضه کالا در بورس فلزات و انتخاب شرکت کارگزاری برای انجام امور فوق و اقدام به عملیاتی که در اجرای هدف‌های شرکت لازم و ضروری است.

در فرآیند تولید شمش فولاد، سنگ‌آهن پس از آنکه از معدن استخراج شد برای انجام عملیات تغلیظ یا همان کنسانتره‌سازی که در محل معدن انجام می‌شود، از طریق جاده، راه‌آهن یا دریا یا ترکیبی از روش‌های حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل می‌شود و از طریق نوار نقاله به کارخانه‌های گندله‌سازی انتقال پیدا می‌کند. در این مرحله کنسانتره به گلوله‌های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیای مستقیم با استفاده از گازهای احیایی که از ریفرم‌های گاز طبیعی به دست می‌آیند، احیا می‌شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی (در بستری از قراضه مذاب) ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژسازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه‌شده به وسیله ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود.

قریب سه دهه تلاش کارکنان و متخصصان زبردست این صنعت سبب شده تا فولاد خوزستان بتواند طرح‌های توسعه مختلفی را در فاز اول از ظرفیت اولیه ۵/ ۱ تا ۴/ ۲ میلیون تن و در فاز دوم تا ۲/ ۳ میلیون تن به بهره‌برداری برساند. این شرکت هم‌اکنون بالغ بر ۸/ ۳ میلیون تن را محقق ساخته است. در طول این سال‌ها فولاد خوزستان همواره متعهد به کیفیت و خدمت به مشتری بوده است که دریافت گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت موید این واقعیت است.

شرکت یادشده با روندی پیوسته برای تامین نیاز صنعت کشور، افزایش تولید باکیفیت محصول، کاهش وابستگی به تکنولوژی و مواد اولیه خارجی در جهت بومی‌سازی صنعت فولاد تلاش فراوان کرده است و توانسته در این زمینه به شکلی مطلوب به هدف یادشده دست پیدا کند. در حال حاضر محصولات باکیفیت تولیدشده در فولاد خوزستان به منظور فروش به خریداران داخلی و صادرات به بیش از ۳۰ کشور عرضه می‌شود. با توجه به کیفیت محصولات تولیدی این شرکت همواره شمش تولیدی فولاد خوزستان جایگاه خود را در میان مشتریان صادراتی حفظ کرده است. از مهم‌ترین مقاصد صادراتی شرکت فولاد خوزستان می‌توان به کشورهای منطقه «منا» و خاور دور اشاره کرد. در این راستا انواع شمش فولادی به مقاصد فوق صادر شده است.

شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های صنعت فولاد کشور در سال گذشته حدود ۸/ ۳ میلیون تن شمش فولاد تولید کرده است. محصول اصلی شرکت شامل شمش و تختال در انواع بیلت، بلوم و اسلب است که برای تولید انواع مقاطع فولادی، ورق‌های گرم و سرد و فولادهای ساختمانی به‌کار می‌رود.

نگاهی به برنامه‌های شرکت

شرکت فولاد خوزستان با هدف حفظ سهم تولید در چشم‌انداز ۱۴۰۴ فولاد کشور، برنامه‌های ارتقای بهره‌وری، توسعه ظرفیت‌های تولید و زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داده است و اهم اهداف و برنامه‌های استراتژیک به شرح زیر هستند:

۱- ارتقای بهره‌وری کل منابع

۲- اجرای طرح‌های توسعه و متوازن‌سازی ظرفیت خطوط تولید

۳- تکمیل زنجیره تولید و حضور در صنایع بالادستی (تولید کنسانتره سنگ‌آهن) و پایین‌دستی (تولید محصولات نوردی)

۴- توسعه بومی‌سازی فناوری در جهت قطع وابستگی به خارج

۵- اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت

۶- طرح تامین انرژی پایدار

۷- ایفای نقش به عنوان یک شرکت مادرتخصصی

۸- تولید محصولات جدید و ایجاد تنوع در سبد محصولات

۹- استفاده از فناوری‌های نوین در جهت پایداری تولید و ارتقای رقابت‌پذیری محصولات.

در راستای عمل به اهداف فوق فعالیت‌های زیر انجام شده و در دست پیگیری است: برنامه‌های سرمایه‌گذاری در توسعه و بهبود شرکت برای افزایش ارزش سهام شرکت در قالب طرح‌های توسعه در گزارش‌های فصلی سامانه کدال در دسترس عموم قرار می‌گیرد. همچنین بخشی از برنامه‌های توسعه شرکت برای تکمیل زنجیره ارزش، پایداری منابع تولید و افزایش سودآوری شرکت از طریق سرمایه‌گذاری و تحصیل صنایع بالادستی محقق شده است.

سناباد و شادگان در خدمت «فخوز»

از جمله اقدامات انجام‌شده فولاد خوزستان با توجه به هدف‌گذاری انجام‌شده در جهت تکمیل زنجیره تولید و اطمینان‌بخشی برای دسترسی پایدار به مواد اولیه تولید که به پایداری سودآوری شرکت منجر خواهد شد، در سال‌های اخیر تحصیل یا همان خرید ۶۶ درصد از سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد بوده است. از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه بهره‌برداری از واحد گندله‌سازی شرکت با ظرفیت اسمی ۵/ ۲ میلیون تن در سال بود که در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

این طرح می‌تواند در سال‌های پیش‌رو تاثیر مهمی بر افزایش ارزش دارایی سهامداران شرکت که نماد معاملاتی آن در بازار سرمایه با عنوان «فخوز» دادوستد می‌شود، داشته باشد. از دیگر طرح‌هایی که در این شرکت اجرا شده، تاسیس شرکت صنعت فولاد شادگان بوده است که به منظور توسعه، افزایش سودآوری و کاهش محدودیت‌های تولیدی انجام شده است. گفتنی است که واحد احیای شرکت مذکور با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است که علاوه بر تامین نیاز آهن اسفنجی فولاد خوزستان مازاد نیاز خود را به خارج از گروه به فروش می‌رساند. همچنین پیش‌بینی می‌شود طرح فولادسازی شرکت فولاد شادگان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

شرکت فولاد خوزستان به موازات سرمایه‌گذاری در خارج از محدوده شرکت اصلی در جهت تکمیل زنجیره تولید، حفظ و ارتقای سهم تولید فولاد در کشور و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی در داخل محدوده فولاد خوزستان برنامه افزایش ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن خط تولید اسلب عریض را در طرح‌های خود گنجانده است که تولید این محصول با توجه به ارزش افزوده آن می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سودآوری سهامداران شرکت داشته باشد. این طرح شامل کارخانه مگامدول آهن اسفنجی ۷/ ۱ میلیون‌تنی است که پیش‌بینی می‌شود افزایش ظرفیت در تولید شمش عریض در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. مدیریت سازمان برای افزایش سودآوری سازمان و سهامداران به موازات طرح‌های فوق‌الذکر چندین طرح در جهت جایگزینی تکنولوژی‌های نو با تکنولوژی موجود در خطوط بهره‌برداری درون شرکت اصلی در دست اجرا دارد. از جمله تبدیل شش کوره قدیمی به چهار کوره مدرن جدید با سیستم تزریق ساید وال و افزایش ظرفیت ماشین‌های ریخته‌گری بیلت که در افق ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

حضور در بورس

شرکت فولاد خوزستان در راستای حمایت از ارزش سهام خود در بورس با همکاری سهامدار عمده برنامه بازارگردانی را به اجرا گذاشته است. این شرکت همچنین در نظر دارد با توجه به اصلاح قوانین بورس و قانون تجارت برای خرید سهام خزانه برنامه‌ای را تدوین کند تا به این وسیله از کاهش قیمت سهام در موعد مقتضی جلوگیری شود. مسابقه نخستین حضور فولاد خوزستان در بازار سرمایه به مردادماه سال ۱۳۸۶ بازمی‌گردد. این شرکت در طول حضور خود در این بازار نشان داده است که همواره توانسته سرمایه‌گذاران خود را راضی نگه دارد و جزو معدود شرکت‌هایی بود که از لحاظ سودآوری در موقعیتی ممتاز قرار داشته است.

بررسی تحولات بازار سرمایه و مقایسه آن با سهام فولاد خوزستان نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته یعنی از پنجم فروردین‌ماه که سهام این شرکت در قیمت ۱۲۶۹ تومان معامله شده تا روزهای اخیر که قیمت هر سهم آن به ۱۲۷۴ تومان رسیده بازدهی در حدود افزایش سرمایه اعمال‌شده در سهام این شرکت دارد. این در حالی است که بازده بازار سرمایه به‌رغم همه افزایش قابل توجهی که در سال گذشته تجربه کرد از ۱۳۰ درصد فراتر نمی‌رود.

در واقع قیمت سهام فولاد خوزستان به ازای هر سهم در حالی در مقایسه با ابتدای سال تغییر چندانی نکرده است که این نماد در تاریخ ۲۳ آذرماه سال ۱۳۹۹ پس از اعمال افزایش ۱۶۲درصدی به جمع نمادهای مورد معامله در تابلوی بازار اول بورس تهران بازگشت. همین رویداد به دلیلی تبدیل شده تا سرمایه‌گذاری در شرکت یادشده طی یک سال گذشته برخلاف بسیاری از نمادها به امری بدون باخت تبدیل شود. چنین دستاوردی در حالی به ثبت می‌رسد که در طول ماه‌های اخیر برخی از نمادهای حاضر در بازار سهام تا ۸۰ درصد بهای خود را از دست دادند. کسب چنین کارنامه‌ای سبب شده حمایت از سهام شرکت برای تداوم موفقیت آن در بازار سرمایه مورد توجه مسوولان فخوز قرار گیرد. گفتنی است شمش تولیدی فولاد خوزستان تنها مبنای قیمت‌گذاری برای محصولات معدنی نظیر سنگ ‌آهن و تولیدات دیگر است.

دستاوردهای سازمانی

در دنیای پرتلاطم کنونی که موفق‌ترین شرکت‌ها هم با کوچک‌ترین غفلت در هدایت سازمان و خطرات موجود ممکن است محکوم به فنا و از دست دادن نام، اعتبار، منافع و مشتریان خود شوند نیاز به ارزیابی‌های پیوسته درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است. شرکت فولاد خوزستان به دریافت نشان‌های رنگارنگ ذیل مفتخر شده است.

 کسب تندیس واحد صنعتی نمونه استانی در سال ۱۳۹۹

 دریافت تندیس بلورین یازدهمین همایش جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سال ۱۳۹۹

 دریافت لوح و تندیس «صادرکننده نمونه کشور» در سال ۱۳۹۸ در مراسم بیست و سومین سالروز ملی صادرات

 دریافت تندیس زرین شرکت صنعتی برتر کشور در حوزه مسوولیت‌پذیری اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم در دومین آیین تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور

 دریافت تندیس بلورین دهمین همایش جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سال ۱۳۹۸

 دریافت سه مقام عقاب طلایی مدیریت موفق در تجارت صنعت فولاد و صنایع وابسته

 جایزه بین‌المللی تولید برترین محصول منطبق با شاخص‌های بازار جهانی صادرات

 تندیس ملی برترین توان علمی و رقابتی در تولید و کیفیت صنایع فولاد در اجلاس توسعه صادرات ایران

 تقدیر از شرکت فولاد خوزستان به عنوان کسب‌وکار پیشرو در پیاده‌سازی استراتژی اقتصاد مقاومتی در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک

 اعطای عنوان مدیر نمونه جهادی کشور و لوح تقدیر و نشان مدیر برگزیده جهادی در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی با رویکرد «مدیریت جهادی، لازمه توسعه و پیشرفت کشور» به مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

 اعطای تندیس ملی مسوولیت‌پذیری اجتماعی در پنجمین جشنواره فرهنگی هنری بلوط به عنوان شرکت برتر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل سال جاری کشور

 دریافت تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی سال ۱۳۹۷

 دریافت تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶)

 کسب تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان (۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶)

 کسب تندیس صادرکننده نمونه سال ۱۳۹۶

 دریافت نشان افتخار مدیریت جهادی ۱۳۹۶

 کسب تندیس واحد نمونه ۱۳۹۶

 دریافت تندیس صد برند برتر ملی ۱۳۹۶

 تقدیر از شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان شرکت بهره‌ور در میان بنگاه‌های گروه صنایع معدنی توسط ریاست هیات عامل ایمیدرو در سال ۱۳۹۳

 کسب رتبه نخست بهره‌وری در میان شرکت‌های فولادی در سال ۱۳۹۲

 کسب نشان برنز و رتبه اول کشوری در جایزه تعالی منابع انسانی (۱۳۹۱)

 شرکت برتر در همایش سازمان‌های متعالی کشورهای اسلامی (۱۳۹۱)

 جایزه مدیریت مالی در سال ۹۹

 دریافت گواهینامه‌های کیفیت و بازاریابی و مدیریت کیفیت جهانی و تندیس بهترین نام تجاری

  دارنده گواهینامه‌های:

ISO۹۰۰۱ :‌۲۰۱۵

ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵

OHSAS ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷

ISO ۱۰۰۱۵:۱۹۹۹

ISO ۵۰۰۰۱:۲۰۱۱

ISO ۱۰۰۰۲:‌۲۰۱۸

در سایه تلاش بی‌وقفه جهادگران این شرکت که سابقه درخشان سه دهه گذشته موید آن است و توکل به فضل و هدایت الهی در اخذ تصمیمات درخشان امید است فولاد خوزستان، نگین سرمایه سرمایه‌گذاران باشد.