ماندگاری روزآمد (Staying Relevant)

سندرم باکستر

هنگامی که یکی از بزرگترین دستاوردهای  بشری در سال ۱۹۱۲ یعنی کشتی تایتانیک در حال غرق شدن بود، گروه  موسیقی با مهارت در حال نواختن موزیک بودند. وقتی که طبقات پایینی متوجه ایجاد سوراخ در بدنه شدند، لژ نشین‌های طبقات بالا در حال شادی بودند به خیال اینکه کشتی سالم به ساحل می‌رسد. تعداد زیادی از کتاب‌ها و فیلم‌ها، اقتباسی از داستان این کشتی‌اند. انعکاس غم‌انگیز آن در ذهنِ خودآگاهِ مردم باعث شده تا همواره از آن به‌عنوان فاجعه‌ای ناشی از سهل‌انگاری انسان یاد کنند.  در یک کشتی که در حال غرق‌شدن است و مسافرانی که سراسیمه به این‌سو و آن‌سو می‌شتافتند، اجرای موسیقی با بهترین کیفیت چه اهمیتی دارد؟!  سندرم باکستردر واقع یک اصطلاح مدیریتی است.افراد دارای سندرم باکستر فراموش می‌کنند که سازمانی که در آن مشغول به کار هستند به کدام سمت وسو در حال حرکت است. بی‌توجهی به مهارت اولویت‌بندی باعث اتلاف انرژی جماعتی می‌شود با وجود تلاش دقیق، جهت‌گیری کلان را فراموش کرده‌اند.  این سندرم مصداق کامل فردگرایی است که در عملکرد  فرد نسبت به سازمان تاثیرگذار است و تمرکز بر اولویت‌های نامناسب در زمان و مکان نادرست مصداق آن است.

شبکه توزیع ؛ قلب تپنده تولید بستر توسعه و امنیت پایدارصنعت

پیتر دراکر، بزرگ آموزگار مدیریت، پیش بینی کرده بود که بزرگترین تغییر در کسب و کارهای قرن ۲۱، نه مربوط به روشهای تولید و نه مربوط به شیوه‌های مصرف، بلکه در رابطه با مجاری توزیع رخ خواهد داد. این سخن جک ولش افسانه‌ای که می‌گوید: “وقتی نرخ تغییر خارج از شرکت، از نرخ تغییر داخل شرکت تجاوز کند، پایان نزدیک است “، دغدغه مدیریت استراتژیک پخش را متجلی می‌سازد. مدیریت استراتژیک توزیع بر اساس این آرمان قرار دارد که شبکه‌های پخش ناگزیرند، پیوسته رویدادهای داخل و خارج سازمان و روند تحولات بازار را پایش کرده تا بتوانند در زمان مناسب، با عنایت به  چشم انداز بنگاه، خود را با تغییرات وفق دهند. با توجه به تاثیر پذیری آن گروه از بنگاه‌ها که در فرآیند انتقال محصولات در امتداد زنجیره توزیع مشغول فعالیت هستند، ژرفای این تحولات چشمگیر است. نقش محوری شرکت‌های پخش در گروه‌های صنعتی متشکل، “توزیع هوشمند” و “هدایت تحولات “است. لذا این شبکه‌ها با عنایت به هوشمندی دانش محور خود به شیوه‌ای زیرکانه این تغییرات را شناسایی و خود را با آن وفق می‌دهند.

نقش هوشمندی اطلاعات درتعالی شبکه توزیع:                                                       

بر اساس تحقیقات پروفسورFinn، استاد ممتاز زنجیره تامین که در خصوص موضوع استراتژی توسعه تحقیقات وسیعی بر روی شبکه‌های بزرگ پخش کالا در سطح جهان انجام داد، “فن آوری اطلاعات قادر است، شرکت‌های پخش را در مسیر تحقق اهداف کلان توسعه یاری کند و برخورداری از سیستم کارامد IT، نه تنها آنها را در مسیر اهداف کلان توسعه هدایت می‌کند،  بلکه موجبات بهینه سازی هزینه‌های توزیع و افزایش اثر بخشی توزیع و فروش را به صورت چشمگیری فراهم می‌سازد”. GAFAnomics سیطره وسیع ابرشرکت‌های IT را در اقتصاد شبکه‌های توزیع متجلی می‌سازد. ارزش برندهای  GAFA  (گوگل، اپل، فیس‌بوک، و آمازون) در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲،۲۰۰ میلیارددلار بوده و درآمد آنها از GNP دانمارک بالاتر است. در سال ۱۹۹۵ شاهد جهش اینترنت بودیم،حال در آستانه انفجار  METAVERSE (اتصال دنیای سه بعدی) هستیم که  همانند یک دنیای واقعی تا سال ۲۰۲۴  فراگیر شده و تقاضای فوق تصوری ایجاد می‌کند. نسل Millennials که حرف اول را می‌زنند، مجری و مصرف‌کننده آن هستند. از ویژگی‌های نسل (Z)، پویایی، شبکه‌های اجتماعی، مادرزادهای دیجیتال، هویت تعریف نشده ، منحصر به فرد بودن، و نامحدود بودن است. این دنیای جدید همچنین جنبه‌های دیگر زندگی برخط مانند فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. در واقع با اتصال و تجمیع جنبه‌های برخط در یک جهان یکپارچه مجازی، انسان‌ها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، به یک انبار،سوپرمارکت، کنسرت مجازی و یا یک سفر آنلاین بروند، در فرآیند دورکاری، همکاران در یک شرکت می‌توانند با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی تعامل نمایند.

ماندگاری روزآمد

نیوزویک در آخرین شماره ۲۰۲۱ خود واقعیت تلخی را درسرمقاله منتشر کرد. دوران COVID آثار مخربی در سازمان‌ها در جهان داشته است. از این جمله فرسایش،کهنگی، و از رواج افتادگی مهارت‌های انسانی است. متوسط رواج افتادگی در مهارت‌های انسانی بالغ بر ۷۱.۷درصد بوده است.

(Average Rate of skill obsolescence) که نتیجه گیری هولناکی است. متاسفانه دوره پاندمی و سالیان دور از فناوری‌های روز جهان (دوران تحریم )، موجبات فرسودگی و فقر مهارت‌های انسانی کشور از جمله در صنعت پخش شده و روشنگر عمق همان فاجعه Obsolescence در کشوراست.

سرمایه انسانی ثروت پایان ناپذیر در شبکه‌های توزیع:

پیتر دراکر، معتقد است امروزه ارزش افزوده ذهن پویا، با ارزش تر از سایر منابع است. بزرگ ترین برتری نسبی در دنیای رقابتی، نیروی انسانی روزآمد در  سازمان‌ها است.  در گذشته ۸۰ درصد ارزش سازمان‌ها بر اساس دارایی‌های فیزیکی و ۲۰ درصد از این ارزش‌ها به دارایی ناملموس مربوط می‌شد، اما اکنون این درصدها تغییر پیدا کرده و تا حدود ۸۰ درصد ارزش سازمان‌ها، دارایی‌های ناملموس است که مهم ترین بخش آن را سرمایه انسانی کارآمد تشکیل می‌دهد. عنوان سمینار سالیانه انجمن توزیع کنندگان آمریکا در بهمن ماه امسال، “(The Future Of Distribution Is Now) “است. از مباحث سمینار “پیروزی در جدال در جذب استعدادها در قالب راهبرد استخدام و حفظ با ارزش ترین دارایی در صنعت پخش (یعنی سرمایه انسانی )” است.

لجستیک و زنجیره تامین

ارتقای مولفه‌های شرکت‌های پخش به شرکت‌های تخصصی لجستیکی و توسعه مراکز استراتژیک کسب و کار(SBU) در حوزه تخصصی لجستیک طرف سوم (۳PL) و نیز قانونمند سازی آنها منجر به ایجاد تحول در نظام توزیع می‌گردد. مراکز لجستیکی طرف سوم دارای پشتوانه موفقی در جهان بوده است. سهم شرکتهای  ۳PL بر اساس گزارش کمپانی معتبر Armstrong & Associates بالغ بریک هزارمیلیارد دلار بوده است. مراکز لجستیکی ایران در شرایط کنونی، بیشتر در نسل دوم (۲PL) قرار دارند در حالی که شرکت‌های لجستیکی در جهان، برخی نسل پنجم این شرکت‌ها  (۵PL) را تجربه می‌کنند.

رویکرد مدیریت دانش:

فرایند مدیریت دانش،مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که طی آن دانش و تجربیات حرفه‌ای در شبکه توزیع ایجاد، سازماندهی و استفاده می‌شود و به طور مستمر به روز نگهداری می‌شود. هدف از این فرایند، ایجاد بستر مطلوب برای بهبود روش‌های انجام فعالیت‌های پخش، جلوگیری از صرف هزینه مجدد برای کسب تجربیات گذشته، و افزایش انعطاف‌پذیری است.

تجلی قدرت در فروش و توزیع در مدل Porter۵

در راستای جهش انقلابی در توزیع و فروش شرکت ها، اعمال تمایز قابل توجه در خدمات،توجه به  روند تمایلات مصرف کنندگان، سرمایه‌گذاری در راستای شتاب در کالا رسانی با صرفه و e-commerce  از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.. تجلی قدرت زنجیره تامین، نیازمند مشارکت استراتژیک سازمان‌ها به منظور تحقق اشتیاق مصرف‌کنندگان در سهولت دسترسی به کالا و کیفیت در مصرف از طریق “کاهش فاصله بین تولید کننده و مصرف‌کننده با ارایه خدمات مناسب” و “ ایفای نقش اساسی در تطبیق عرضه و تقاضا” است. امروزه بازاریابی پویا، اندیشه Physical Distribution یا Marketing Logistics را ترجیح می‌دهد که طی آن کالا توسط بازار ( مصرف کنندگان و توزیع کنندگان ) انتخاب می‌شود و تولید کننده این نیازها را تولید می‌کند. بدون تردیدآینده صنعت پخش در کشور و اندیشه‌های مرتبط با آن باید امروز رقم بخورد.  زمان آن است به عنوان کارگزاران صنعت پخش،نگرش مجددی در خصوص میزان بروز سندروم باکستر درون‌ ذهن مان داشته باشیم چون این فکر که اتاق‌های شیشه‌ای انتزاعی ذهنی ما نمی‌توانند  مسائل مان در سازمان را خدشه‌دار سازند تفکری نادرست است.