راهکارهای مالی بانک تجارت تسهیل‏‌گر توسعه صنعت پتروشیمی

خدمات بانک تجارت به هلدینگ‌های پتروشیمی کشور را به طور کلی می‌توان به خدمات مبتنی بر «تعهدات»، «طرح‌های مالی ویژه پروژه های صنعت پتروشیمی»، «خدمات بورسی»، «سرویس‌های متنوع سوپرمارکت مالی بانک تجارت» ، «خدمات نوین الکترونیک» و «خدمات ویژه پرسنل شرکت‌های پتروشیمی» بخش‌بندی کرد.

با افتخار در خدمت کارکنان شرکت‌های پتروشیمی

بانک تجارت ظرفیت‌های تخصصی بسیاری از جمله ۱۶۰ شعبه، ۳۰ باجه و در مجموع ۲۱۲۰ نفر از بهترین پرسنل خود را در اختیار توسعه صنعت نفت،گاز و پتروشیمی کشور قرار داده و به‌عنوان نمونه شعب تخصصی پتروشیمی آریا ساسول، نوری، منطقه پارس، جم، مهر، و باجه‌های پتروشیمی پردیس، زاگرس، مبین، بوشهر، مروارید، کنگان ، مرجان، مخازن سبز، آپادانا ،سبلان ، هنگام ، در استان بوشهر ، شعب پتروشیمی بندر امام، اروند، امیرکبیر، بوعلی، خوزستان ، مارون و باجه‌های فن‌آوران، تندگویان ، فجر، کارون و پالایش گاز بید بلند در استان خوزستان ، شعبه پتروشیمی (هلدینگ خلیج فارس) و باجه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، پتروشیمی جم و پلیمر پادجم در تهران ، شعب پتروشیمی خراسان، پتروشیمی تبریز ، پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی شیراز ،  باجه پتروشیمی بیستون ، پتروشیمی ارومیه و شازند اراک  بخشی از ظرفیت‌های خاص بانک تجارت برای توسعه صنعت استراتژیک پتروشیمی به شمار می‌روند.

بانک تجارت در سال‌های اخیر به منظور همراهی با پیشبرد اهداف توسعه‌محور صنعت پتروشیمی در اجرا و تکمیل بسیاری از مهمترین طرح‌های این صنعت همکاری داشته که به عنوان نمونه عاملیت اصلی اجرای پروژه‌های جم ، خراسان ، زاگرس ، فن آوران ، دهلران، دماوند، شهید رسولی ، فجر ، مارون ،صنایع پتروشیمی ایران ،اصفهان ، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی و متانول کاوه و عضویت در کنسرسیوم بانکی اجرای طرح‌های پالایش گاز بیدبلند، ، شرکت نفت ستاره خلیج فارس ،گچساران، کردستان، فاز تکمیلی بیدبلند، یادآوران، کنگان ۲ و کیان را بر عهده داشته است.

تامین مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی با توجه به رقابت‌پذیری بسیار بالا و اشتراک بسترهای استخراج منابع گازی با کشورهای همسایه این صنعت همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و  بانک تجارت در سابقه طولانی همکاری با این صنعت، طراحی خدمات متنوع را در دستور کار خود داشته است. تامین مالی ارزی سرمایه ثابت بابت طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای و تکمیلی در بانک تجارت از سه روش منابع بانک‌های ایرانی خارج از کشور از جمله بانک EIH آلمان، PIB لندن و تجارت پاریس، صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزی از منابع داخلی بانک صورت می‌پذیرد.

همچنین تامین مالی ارزی ویژه سرمایه در گردش شرکت‌های پتروشیمی از منابع ارزی بانک تجارت برای تامین مالی واحدهای تولیدی برای تامین اموری همچون سلف کالا و خرید تجهیزات و ابزار کار به‌سادگی امکانپذیر است.

بانک تجارت در تامین مالی ریالی نیز روش‌های بسیار متنوعی را در اختیار هلدینگ‌های پتروشیمی قرار داده است. در بخش سرمایه ثابت بابت طرح‌های ایجادی و توسعه‌ای - تکمیلی ضمن مشارکت واقعی در اجرای برخی از این طرح‌ها از طریق مشارکت مدنی کالای سرمایه‌ای بابت خرید ماشین آلات، تجهیزات و ابزار کار، تامین مالی از طریق بازار سرمایه، منابع صندوق نوآوری و شکوفایی و دو خدمت ویژه پیمان یار و پترویار وارد عرصه حمایت از صنعت پتروشیمی شده است.

از سوی دیگر در حوزه تامین سرمایه در گردش از طریق پیش خرید محصولات تولیدی پتروشیمی(سلف)، تسهیلات روزانه و مدت‌دار برای خرید تجهیزات ابزار کار و خوراک، تامین بخشی از منابع ریالی و حوالجات، تنزیل LC حاصل از فروش محصولات، تسهیلات به شرکت‌های خریدار محصولات پتروشیمی در بورس و منابع صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بانک تجارت در خدمت صنعت پتروشیمی است.

خدمات اعتباری تخصص بانک تجارت

ارائه خدمات اعتباری به فعالان صنعت پتروشیمی همواره یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها بوده و بانک تجارت به عنوان بزرگترین بانک کشور در عرصه ارائه خدمات اعتباری همواره در خدمت توسعه صنعت پتروشیمی از این طریق بوده است. گشایش اعتبارات اسنادی داخلی بانک تجارت بابت خرید خوراک و تامین تجهیزات از فروشندگان، بابت فروش محصولات شرکت‌های پتروشیمی به خریداران، امکان گشایش اعتبارات اسنادی داخلی Back to Back و همچنین قابل انتقال، گشایش LC به درخواست شرکت‌های پتروشیمی به نفع شرکت‌های پیمانکاری و امکان توثیق LC بابت دریافت تسهیلات، ضمانتنامه و اوراق گام از جمله‌ی خدمات اعتباری بانک تجارت به شرکت‌های پتروشیمی به شمار می‌رود.

راهکارهای مالی بانک تجارت تسهیل‌گر پیشرفت پروژه‌های صنعت پتروشیمی

گواهی اعتبار مولد (گام) به‌عنوان یک ابزار بازارمحور و با قابلیت نقل وا نتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.

اوراق گام، ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست.

بسته همیار بورس کالا - انرژی یکی دیگر از خدمات نوین بانک تجارت برای استفاده شرکت‌های فعال در حوزه انرژی و پتروشیمی به شمار می‌رود. این بسته برای اشخاص حقوقی خریدار محصولات و کالاهای عرضه شده توسط شرکت‌های پتروشیمی قابل ارائه است. نوع عقد و حداکثر مدت باز پرداخت تسهیلات بر اساس نوع عقد تسهیلات اعطایی به خریداران در بورس کالا - انرژی، جعاله و ظرفیت‌سنجی و اعتبارسنجی به صورت حد سالانه و یا موردی تدریجی با بازپرداخت حداکثر ۹۰ روز است. در پرداخت این تسهیلات بابت تامین ۱۰ درصد مبلغ پیش پرداخت معامله دربورس کالا - انرژی، اخذ پیش پرداخت الزامی نیست و بابت اعطای تسهیلات به مشتری برای تامین ۹۰ درصد مابقی وجه معامله انجام شده در بورس کالا - انرژی، اخذ حداقل ۲۰ درصد ارزش کل معامله به‌عنوان پیش پرداخت الزامی است.

بانک تجارت بسته خدمات صنعت پتروشیمی را از طریق خدمات نوین بانکی نیز پشتیبانی و تکمیل کرده است. در این بخش اینترنت بانک فرا، مدیریت پرداخت سود سهام شرکت‌ها، اپلیکیشن همراه بانک تجارت، کیف پول الکترونیک، کارت تنخواه، کارت خرید ویژه مدیران و کارکنان شرکت‌ها، سامانه‌های پرداخت نوین و چندین خدمت متناسب با نیاز شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی قابل ارائه است.

سوپرمارکت مالی بانک تجارت در خدمت صنعت پتروشیمی

به تمام خدمات فوق باید ظرفیت‌های سوپرمارکت توانمند بانک تجارت را نیز اضافه کنیم. هلدینگ مجهز و توانمند بانک تجارت در کنار خدمات این بانک از طریق شرکت‌های زیرمجموعه از جمله بیمه تجارت نو، کاردان، لیزینگ، صرافی و کارگزاری در حوزه تامین سرمایه، امور صرافی و انتقال ارز، خدمات بازار بورس اوراق بهادار و خدمات بیمه‌ای و مشاوره‌ای در کنار مدیران شرکت‌های پتروشیمی تسهیل‌کننده امور مالی و بانکی آنان هستند.

بانک تجارت نقش‌آفرینی موثر در توسعه کسب و کار مشتریان و کمک به اجرای برنامه‌های توسعه محور آنان را نه تنها برنامه استراتژیک بلکه وظیفه ذاتی خود می‌داند و به همین منظور همواره سعی بر این داشته از طریق تعامل مستمر و سازنده و برقراری ارتباط تنگاتنگ با مشتریان ضمن شناسایی نیازهای آتی آنها، تسهیل‌گر اجرای امور بانکی، مالی و سایر امور عملیاتی مشتریان باشد. روند همکاری بانک تجارت با شرکت‌های پتروشیمی در سال‌های اخیر همواره رو به پیشرفت بوده است و این بانک بدون شک توسعه هرچه بیشتر این فرآیند تعاملی را بیش از گذشته دنبال خواهد کرد.

4