پیاده‌سازی اقتصاد بومی

فعالیت این شرکت در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر تاسیسات صنعتی در داخل و خارج از کشور به شرح زیر است:

۱- انجام خدمات ساخت و نصب به‌صورت EPC در کلیه طرح‌های صنعتی و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی

۲- اجرای طرح‌های ساختمانی، صنعتی و تاسیساتی

۳- راه‌اندازی، راهبری، تعمیر و نگهداشت روزمره و اساسی مجتمع‌های صنعتی

۴- انجام خدمات فنی و مهندسی شامل مهندسی اصولی و تفصیلی .

این شرکت با برخورداری از امکانات و خدمات خود و سایر شرکت‌های عضو گروه PIIC و منابع انسانی متخصص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی توانسته طرح‌های بزرگ صنعتی را از مرحله مطالعات فنی و اقتصادی تا راه‌اندازی به انجام برساند. در حال حاضر نیز این شرکت با در دست داشتن حدود هزار میلیارد تومان پروژه فعال، رقمی در حدود پنج درصد سهم کل بازار خدمات تعمیر و نگهداری صنایع کشور را در اختیار دارد.

برنامه‌ریزی برای حوزه اقتصاد مقاومتی

یکی از پرسش‌هایی که در مورد فیرمکو مطرح می‌شود اقدامات و برنامه‌های شرکت در راستای اجرای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی به‌عنوان رویکرد اصلی کشور و با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد ابلاغ شده است. اصول این سیاست‌ها تدوین و از سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری در قالب ۲۴ بند ابلاغ شده است؛ اما آنچه مهم است، دغدغه رهبری جهت پیاده‌سازی سیاست‌های مذکور است. بنابراین شرکت مهندسی و نصب فیرمکو پارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شستا با ملاک قرار دادن اصول این سیاست‌ها، اقدامات زیر را در راستای نیل به اهداف مطروحه انجام داده است:

۱- استفاده حداکثری از توانمندی داخلی در زمینه‌های تامین قطعات و ارائه خدمات فنی و مهندسی پروژه‌های صنعتی به نحوی که در حال حاضر حتی یک ریال خرید از خارج انجام نشده است.

۲- توجه به نخبگان و بهره‌گیری از فناوری نوین

۳- کاهش هزینه‌های اداری تشکیلاتی شرکت که به جهت دو دفتر بودن به بدنه مجموعه وارد می‌شد.

۴- برگزاری منظم کمیته‌های ریسک و فنی و بازرگانی شرکت برای افزایش بهره‌وری و سوددهی شرکت

۵- نیازسنجی و کارآفرینی در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

۶- پیاده‌سازی الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی در پروژه‌های شرکت.

به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها

با عنایت به اینکه در شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی افزایش ناخالص درآمد سالیانه شرکت در گرو اخذ پروژه‌های مرتبط با موضوع اساسنامه شرکت است و با توجه به بورسی شدن شرکت، رایزنی‌های لازم برای اخذ پروژه‌های درون‌مجموعه‌ای با هدف هم‌افزایی هرچه بیشتر و بازگشت سود سرمایه به داخل مجموعه بزرگ شستا انجام شده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

ضمناً نگهداری هر چه بهتر تجهیزات صنعتی پالایشگاهی و مجتمع‌های پتروشیمی، تعمیرات دقیق و سریع‌تر به منظور جلوگیری از Shutdown و توقف تولید در راستای افزایش صادرات گاز، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی نیز از جمله برنامه‌های دیگر این شرکت است.

با توجه به اینکه با کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیرات اساسی و روزمره، عملاً کارفرمایان نیز توقف عملیاتی کمتر داشته و درآمد بیشتر خواهند داشت می‌توان گفت افزایش تولید از این مسیر محقق می‌شود.

از سوی دیگر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از توان متخصصان داخل، در حال حاضر تمامی کالاهای مورد نیاز شرکت جهت اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی و تعمیر و نگهداشت این شرکت اعم از عمومی و تخصصی توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. به‌طوری که حتی در حال حاضر برای کالیبره کردن و تعمیر تجهیزات ابزار دقیق شرکت نیز از توان شرکت‌های مهندسی داخلی استفاده می‌شود.

به‌کارگیری تخصص جوانان ایرانی

با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت، برنامه‌ریزی‌ها با هدف به‌کارگیری جوانان تحصیل‌کرده، انقلابی، جهادی و بومی همراه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه، مطالعات لازم برای راه‌اندازی یک مجموعه تولیدی دستکش صنعتی در زمین سایت یک شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر صورت گرفته که مراحل تصویب هیات‌مدیره و ثبت در بودجه شرکت به زودی انجام شده و در آینده نزدیک مراحل تامین بودجه و شروع پروژه انجام خواهد شد.

اهداف صادراتی

در راستای تاکید بر اجرای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم و شستا در مورد توسعه کسب‌وکار و خلق بازارهای جدید و صادرات، شرکت فیرمکو اهداف زیر را دنبال می‌کند:

ارزیابی بازار هدف: با توجه به اینکه در حال حاضر با پیشرفت‌های دیپلماتیک انجام‌شده و گشایش‌های ایجادشده جهت همکاری با کشورهای همسایه، امکان عقد قرارداد با فعالان در زمینه‌های نفت، گاز و انرژی در کشورهای منطقه به وجود آمده است، در همین راستا این شرکت

در نظر دارد پس از ارزیابی بازار خدمات مذکور در کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ویژه عمان و کشورهای سوریه و عراق نسبت به حضور فعال و ارائه خدمات فنی و مهندسی در این کشورها بپردازد.

همچنین انجام اقداماتی در حوزه‌های شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب. تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد نیز در دست بررسی است.

گردآوری بانک منابع انسانی: با عنایت به اینکه این شرکت بیش از ربع قرن تجربه درخشان در زمینه ارائه خدمات ساخت، نصب و تعمیر و نگهداری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به وسیله مجرب‌ترین کارشناسان و مهندسان حوزه‌های تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی اعم از برق، ابزار دقیق، مکانیک و... را داراست، اقدام به تدوین و گردآوری بانک جامع منابع انسانی به منظور ارائه یک ساختار سازمانی مجرب و پیشرو در زمینه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کرده است. همکاری با سایر شرکت‌های گروه: شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی اعم از شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های فنی و مهندسی، تجارب ارزشمندی را در زمینه صادرات محصولات یا در خدمات خود دارند. بنابراین به منظور هم‌افزایی هرچه بیشتر و استفاده از تجارب شرکت‌های گروه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد در این خصوص و استفاده از تجارب ارزنده موجود صورت خواهد پذیرفت.