آینده روشن در انتظار استان سیستان و بلوچستان

عملیات اکتشافی انجام شده برای شناسایی این معدن در استان سیستان و بلوچستان شامل مطالعه و تهیه نقشه زمین‌شناسی و توپوگرافی در مقیاس‌های ۱:۲۵۰۰۰ و ۱:۵۰۰۰ و ۱:۱۰۰۰ در مساحتی به وسعت ۴۰۹ کیلومتر مربع، ۷ هزار و ۳۰۰ متر مکعب حفر ترانشه، نمونه‌برداری و آنالیز بیش از ۳۸ هزار نمونه معدنی، ۷۸ هزار متر عملیات حفاری مغزه‌گیری تا عمق هزار متر زمین، انجام عملیات اکتشاف با هزینه‌ای بیش از ۲ هزار میلیارد ریال که منجر به اخذ گواهی کشف برای فاز اول در سال ۱۴۰۰ شد؛ بوده است.

بالاترین ظرفیت تولید تا ۴ سال آینده

 البته بر اساس گفته مسوولان با واگذاری معدن به بخش خصوصی توانمند تا پایان سال جاری عملیات احداث کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن مس سولفیدی و استخراج سالانه ۱۵ میلیون تن کانسنگ آغاز خواهد شد. با این اوصاف معدن مس و طلای جانجا با سرمایه‌ای بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال طی ۴ سال آینده با تمام ظرفیت وارد مدار خواهد شد.

 اشتغال ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری با تکمیل زنجیره

با شروع به کار این معدن از سال ۱۴۰۰ تا تکمیل زنجیره فازهای بعدی، جمعا هزار و ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم مشغول بکار شده و شاهد رشد و شکوفایی آن استان علی‌الخصوص در شهرستان‌های نیمروز، هامون، زهک، زابل و هیرمند خواهیم بود.

به هر روی بر اساس برآوردها اکتشافات انجام شده توسط ایمپاسکو، سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های معدنی کشور علی‌الخصوص در مواد معدنی مس، طلا، آنتیموان و شورابه تبدیل خواهد کرد.

مهم‌ترین برنامه‌های معدن جانجا

در سال جدید پیگیری اصلاح گواهی کشف معدن مس و طلای جانجا و اخذ پروانه بهره‌برداری معدن مذکور با ذخیره‌ای بیش از ۶۰۰ میلیون تن، اخذ استعلام ماده ۲۴ و پروانه اکتشاف در ۱۷ محدوده اکتشافی حاصل از پهنه‌های چهارگانه، آغاز عملیات اکتشاف عمومی و تفصیلی در ۸ پروانه اکتشافی اخذ شده در سال ۱۴۰۰، اتمام عملیات اکتشاف و اخذ گواهی کشف املاح تبخیری سواحل مکران و آغاز عملیات استخراج معدن طلای سرکهنو (سیاه جنگل) ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۱ مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان است.

بر اساس این گزارش عملیات شناسایی و پی‌جویی منجربه شناسایی ۱۰ محدود مستعد کانی‌زایی پلی‌متال و آنتیموان شد که در سال ۱۴۰۱ برای این محدوده‌ها پروانه اکتشاف صادر و عملیات اکتشاف عمومی و تفصیلی در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

کاشت بیش از ۵۰۰ نهال درخت زیتون و خرما در محدوده معدن مس و طلای جانجا، آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن آنتیموان شورچاه و شروع فعالیت این معدن پس از راهبری، جذب سرمایه‌گذار و آغاز عملیات اجرایی به منظور احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم شمش طلا سالیانه در معدن طلای سرکهنو طی سه سال تجهیز و  ۱۰ سال بهره‌برداری و اخذ گواهی کشف معدن مس و طلای جانجا با ظرفیت ۱۰۱ میلیون تن از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مجتمع در سال ۱۴۰۰ است.

بر اساس این گزارش با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس و به دنبال آن ایجاد صنایع پایین دست، فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد و شاهد رونق اقتصادی، توسعه و تحول این منطقه خواهیم بود.

آینده‌ای روشن با فعال شدن معدن

در حال حاضر نیز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان در راستای انجام رسالت خود که اکتشاف و معرفی معادن مستعد و به حداقل رساندن ریسک در حوزه معدن برای ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه است، برروی پهنه‌ها و محدوده‌ها، عملیات اکتشاف انجام داده و آینده‌ای روشن در انتظار مردم این استان است.