زنجیره تامین غذا

بیش از ۹۵ درصد از مواد اولیه موردنیاز شرکت صنعتی مینو از داخل کشور تامین می‌شود و هرچند با تورم و افزایش قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم، اما تاکنون مشکلی در تامین آن نداشته‌ایم؛ البته با بروز مسائل بین‌المللی شامل جنگ اوکراین و روسیه و تبعات آن بر اقتصاد کل دنیا، بروز برخی مشکلات قابل پیش‌بینی بوده است.

ابهام در اثرات سیاست جدید دولت

انتظاری که از سیاست جدید دولت در اجرای طرح هدفمندسازی وجود دارد، این است که دیگر کمبودی در زمینه تامین مواد اولیه وجود نداشته باشد؛ چون قیمت‌ها تک‌نرخی و تامین کالاها از انحصار خارج شده است. به‌طوری‌که اگر قبلاً تامین مواد اولیه در انحصار چند نفر در سطح کلان کشور بود، امروز تولیدکنندگان می‌توانند با توجه به شرایط روز این مواد اولیه را تامین کنند.

با این حال به‌رغم اینکه چندین روز از اعلام قیمت کالایی مانند روغن گذشته، اما در اجرای آن مسائل و مشکلاتی وجود دارد و هنوز اعلام نشده که تخصیص کالاهای اساسی به صنعت و شرکت‌ها به چه طریق و با چه نرخی انجام خواهد شد.

بنابراین هنوز نمی‌توانیم برآورد مشخصی از اقدام دولت در راستای تخصیص این کالاها به صنعت و شرکت‌ها داشته باشیم و آثار اجرای این سیاست هنوز مشخص نیست. از این‌رو در حوزه تامین مواد اولیه به دلیل اینکه هنوز در سطح کلان برنامه مشخصی اعلام نشده است، امیدواریم با تثبیت شرایط، وضعیت تولید بهتر شود.

ارتباط مستقیم قیمت مواد اولیه با قیمت کالا

اما مهم‌ترین نکته در حوزه صنایع غذایی و صنایع دیگر، ارتباط مستقیم قیمت مواد اولیه با قیمت فروش کالای نهایی است. وقتی نرخ اجزای تولید افزایش می‌یابد، برای جبران این افزایش قیمت، تولیدکننده باید قیمت کالاهای تولیدی را افزایش دهد و نمی‌تواند تولیدات خود را در قالب نرخ‌های مصوب دستوری عرضه کند.

در بازار و عرصه فروش، داشتن امکان رقابت بسیار مهم است و تولیدکننده‌ها با کنترل و رشد بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها و هزینه‌ها سعی می‌کنند شرایط رقابتی را برای خود حفظ کنند. به تبع رشد تورم، باید سرمایه در گردش و توان مالی شرکت‌ها افزایش یابد.

اگر دولت از آثار افزایش قیمت مواد اولیه روی بخش تولید حمایت نکند، تولیدکننده نمی‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد. باید تناسبی بین قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده کالا وجود داشته باشد. البته به یقین هدف موردنظر تولیدکنندگان این نیست که به ازای افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت کالاهای تولیدی را افزایش دهند.

در گروه صنعتی مینو نیز ما در بازار این تعهد را داریم که با بهترین قیمت محصولاتمان را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم تا قدرت خرید آنها کاهش پیدا نکند و توان خرید داشته باشند.

تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه

خوشبختانه شرکت صنعتی مینو در حال تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه موردنیاز این مجموعه است و در این راستا سرمایه‌گذاری کلانی برای تامین کالاهای اساسی انجام داده است. به این صورت که در سال‌های گذشته کارخانه آرد را به منظور تبدیل گندم به آرد راه‌اندازی کرده است. همچنین این هلدینگ اقدام به خرید دو کارخانه مواد اولیه اساسی شامل روغن و شکر کرده است که پس از تعیین تکلیف وضعیت تخصیص کالاهای اساسی به صنایع غذایی، مواد اولیه به صورت درون‌سازمانی تامین می‌شود.

به این ترتیب هم برند این مجموعه در بین صنعت و خانوارها ارتقا پیدا می‌کند و هم در صرفه اقتصادی و رشد کیفیت تولیدات این شرکت می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. چرا که هر تامین‌کننده‌ای به دنبال فروش مواد اولیه خود است و در شرایط تحریم به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، شرکت‌ها ناگزیر به خرید این مواد اولیه با هر کیفیت و با هر قیمتی برای ادامه فعالیت خود هستند؛ اما وقتی که تولید مواد اولیه در اختیار همان مجموعه باشد، حساسیت ویژه روی نحوه تولید و فرمولاسیون آنها اعمال می‌کند که این امر درنهایت در ارتقای کیفیت محصول تولیدی اثرگذار است.

در این بین ممکن است برخی از شرکت‌ها صرفاً به سودآوری و تامین مواد اولیه توجه کنند؛ اما در گروه صنعتی مینو تا زمانی که کیفیت مواد اولیه محرز نشود، نسبت به تامین و خرید آنها اقدام نمی‌شود. چون ما بر این باوریم که از دست دادن یک مشتری به معنی از دست دادن حداقل ده مشتری است. بنابراین در این مجموعه حساسیت بالایی روی موارد اثرگذار بر کیفیت وجود دارد و شرکت مینو با تمرکز بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و مناسب، به کیفیت محصول نهایی بسیار توجه دارد.

تاثیر نوسان قیمت‌ها بر بسته‌بندی

بعضاً این تصور وجود دارد که افزایش قیمت مواد اولیه ارتباطی به بسته‌بندی تولیدات ندارد، درحالی‌که وقتی رشد تورم در اقلام اساسی اتفاق می‌افتد، به تبع آن نرخ سایر اجزا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در بخش بسته‌بندی با توجه به افزایش ۳۰ درصدی دستمزدها، مواد بسته‌بندی با رشد قیمت بیش از ۱۰ درصدی روبه‌رو شده‌اند. که به نظر می‌رسد این افزایش قیمت در مقایسه با هزینه‌های سایر عوامل تولید منطقی است. از سوی دیگر امسال با افزایش ۵۷‌درصدی دستمزدها مواجه بودیم که این افزایش حقوق درواقع به معنی کمک به کارگران یا صنایع نیست؛ چون آثار تورمی این افزایش دستمزدها، به مراتب بیشتر است. اگر دولت دستمزدها را ۱۰ درصد افزایش می‌داد و به تناسب آن رشد تورم را کنترل می‌کرد، وضعیت معیشت کارگران بسیار بهتر از اکنون بود.

البته شرکت صنعتی مینو با پیش‌بینی و آینده‌پژوهی کارشناسانه‌ای که انجام داد، طی یک سال اخیر با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در زمینه چاپ و بسته‌بندی، شرکت صنایع چاپ و بسته‌بندی تندیس مینو را راه‌اندازی کرده و به بهره‌برداری رساند تا در زمینه تامین مواد اولیه بسته‌بندی پانویه نه تنها به تمام نیاز‌های شرکت‌های تولیدی گروه صنعتی پاسخ بدهد، بلکه به خاطر ظرفیت بسیار چشمگیر و ماشین‌آلات مدرن خریداری‌شده، در حال پاسخ دادن به نیاز‌های دیگر شرکت‌های تولیدی کشور نیز هست. همچنین برنامه‌ریزی شده تا در خصوص نحوه همکاری با تامین‌کنندگان بازنگری مناسبی انجام شود و با انجام این بازنگری مشکل خاصی در بخش بسته‌بندی نخواهیم داشت.)