گلشیرازی: صنعت گران، پیشران توسعه

وی افزود: یکی از برنامه‌های اتاق بازرگانی شناسایی و گروه‌بندی تخصصی اعضاء و فعالان اقتصادی در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها است تا موتور محرکه صنعت و اقتصاد را بهتر به حرکت درآورند.

گلشیرازی با تقسیم‌بندی صنعت‌گران به سه دسته پیشرو، پیشکسوت و پیشران ادامه داد: صنعت‌گران پیشرو، شرایط زمان و مکان را به‌خوبی درک کرده و موتور محرکه اقتصاد کشور بودند و در این عرصه تحول‌آفرین هستند که در جمع امروز شاهد حضور این افراد هستیم.

بخش خصوصی تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به محدودیت‌ها و موانع موجود بر سر راه فعالیت اقتصادی مانند بخشنامه‌های متعدد گفت: البته در این شرایط فعالان اقتصادی از پا ننشسته و تهدید جنگ اقتصادی را به فرصت تبدیل کردند و فعال‌تر از قبل مدیریت تحریم‌ها را در دست گرفتند؛ بنابراین نقش‌آفرینی فزون‌تر بخش خصوصی اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.

گلشیرازی اضافه کرد: وضعیت اقتصاد استان می‌طلبد تا صنعتگران در کنار پیشکسوت بودن، پیشرو هم باشند و آنچه می‌تواند اقتصاد و صنعت را به حرکت وادارد را شناسایی و موردتوجه و اقدام قرار دهند. اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه گردشگری دو اولویت نخست استان است؛ بنابراین فعالان اقتصادی به‌عنوان صاحبان سرمایه و فکر باید طبق این اولویت‌ها برنامه‌ریزی و برنامه‌های توسعه‌ای خود را موردتوجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: صدها پروژه در استان احصا شده تا ضمن امکانسجی و صدور مجوزهای لازم  فراخوان آن انجام شود تا فعالان اقتصادی برای پیشبرد این پروژه‌ها به میدان بیایند که شرط آن همت فعالان اقتصادی، دستگاه‌های دولتی، دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری راهکار کاهش بیکاری تحصیل‌کردگان استان

احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: توسعه اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان دو اولویت تعیین‌شده از سوی استانداری طبق سند آمایش استان است و اصفهان به استانی سرآمد تبدیل نخواهد شد مگر اینکه در این راه گام برداریم.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری تحصیل‌کردگان در استان اصفهان افزود: این آمار زمانی بهبود پیدا می‌کند که از تجربه مدیران و صنعت‌گران پیشکسوت استفاده شود. این پیشکسوتان ستارگان و الگوهایی هستند که راه را برای سایرین روشن می‌کنند.

شهیر با اشاره به تعیین ۹ پروژه پیشران اقتصادی برای استان گفت: ایجاد چهار منطقه ویژه اقتصادی در کاشان، شهرضا، شاهین‌شهر و شرق اصفهان، ایجاد شهرک پوشاک، شهرک طلا، شهرک شیمی پارک و شهرک‌های گلخانه‌ای ازجمله این پروژه‌های پیشران است.

وی بابیان اینکه نگاه به اصفهان در کشور آن‌طور که بایدوشاید نیست، تصریح کرد: در جلسه اخیر با رایزنان اقتصادی همه از محاسن اصفهان می‌گفتند اما اگر قرار است در اصفهان تحول بزرگی رقم بخورد به تجربیات پیشکسوتان صنعت نیاز داریم. همچنین در اتاق بازرگانی اصفهان امکانات خوبی برای افراد و جوانانی که در پی خلق ارزش هستند فراهم‌شده است. همه ما باید برای اصفهان قدم برداریم؛ ما در بخش دولتی این گام را برداشته‌ایم و امیدوارم با استفاده از تجربیات پیشکسوتان صنعت استان بتوانیم اصفهانی سرآمد رقم بزنیم.

دولت سایه تحریم را از سر اقتصاد کشور کم کند

همچنین مسعود جمالی، رئیس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع استان اصفهان ضمن تشکر از همراهی اتاق بازرگانی اصفهان برای تقدیر از مدیران پیشکسوت و پیشرو صنعت استان اظهار‌کرد: به‌عنوان صنعت‌گر چند درخواست از بخش دولتی داریم؛ نخست اینکه اگر اعتقادداریم تحریم ریشه اقتصاد کشور را نشانه گرفته، وظیفه دولت و حاکمیت است که با حفظ عزت ایران، سایه تحریم را از سر کشور کم کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای درحال‌توسعه در سال ۲۰۲۳ گفت: لازمه بهره‌گیری از این فرصت، دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی است و اگر نتوانیم از فرصت‌های موجود در سوریه و عراق بهره‌برداری اقتصادی کنیم از دیپلماسی سیاسی خود بهره‌ای نبرده‌ایم.

جمالی با اشاره به لزوم کنترل تورم لجام‌گسیخته که معیشت مردم و تولید صنعت‌گران را نشانه گرفته، افزود: حفظ ارزش پول ملی وظیفه حاکمیت است. درحالی‌که ارزش پولی ما کم شده صادرات ما نیز کاهش‌یافته است چون دچار خودتحریمی هستیم و صادرات بسیار مشکل شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن مدیران صنایع استان اصفهان تصریح کرد: دیگر درخواست ما از دولت و حاکمیت این است که تعداد نامعادلات اقتصادی را در کشور کم کنند. این نامعادلات خود را در صنعت خودرو و پلیمر نشان داده و بنگاه‌های پتروشیمی محصولات خود را به دو برابر قیمت جهانی به مردم عرضه می‌کنند و افزایش قیمت محصولات پلیمری خود را در افزایش کالاهای مصرفی مردم نشان می‌دهد.

وی با اشاره به چالش‌های سیاست‌های کنترل بازار از سوی وزارت صمت و همچنین چالش دسترسی صنایع و تولیدکنندگان به برق پایدار گفت: آیا حاکمیت نمی‌دانست با کاهش بارش‌ها میزان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کم می‌شود؟ از طرف دیگر ایران مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است و باید از این ظرفیت بهتر استفاده شود.

آفریقا، بازار بکر و مغفول صادراتی ایران و اصفهان

مجید قربانی فر،  رایزن اسبق بازرگانی ایران در الجزایر و تونس نیز اظهار‌کرد: کشورمان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ میلیارد دلار صادرات و ۵۲ میلیارد دلار واردات داشت که بخشی از آن مربوط به واردات مواد اولیه برای ساخت کالاهای صادراتی بود.

وی بابیان اینکه بیشترین صادرات کشورمان به ترتیب به کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، تایلند و عمان بوده، اضافه کرد: محصولات پتروشیمی بیشترین صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. به‌جز شرق دور و کشورهای اروپایی که بازار آن‌ها عمدتا در دست سایر کشورها است، بازار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری آفریقا بازار بکر و مناسبی برای صادرات تولیدکنندگان کشورمان است.

قربانی فر بیان کرد: بیشترین واردات به کشورمان نیز به ترتیب از کشورهای امارات، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، عراق، انگلستان و هلند بود که تلفن همراه، ذرت، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله، تراکتور و روغن خام سویا بیشترین واردات را به خود اختصاص دادند. به گفته وی، در سال ۱۳۹۹ هزینه صادرات یک‌تن کالای صادراتی از کشور ۳۴۵ دلار و در سال ۱۴۰۰ این هزینه ۳۸۵ دلار بود. همچنین در سال ۱۳۹۹ هزینه واردات یک‌تن کالا به کشور ۱۲۱۰ دلار و در سال ۱۴۰۰ این هزینه ۱۲۶۶ دلار بوده است.

در ادامه این مراسم از مدیران پیشکسوت و پیشرو صنعت استان اصفهان تجلیل به عمل آمد.

محوری بالا