خوشبختانه شیر

نیل گیمن/  ترجمه فرمهر امیردوست

کتاب

خوشبختانه شیر، سال 2013 به عنوان یکی از 10 کتاب برتر کودک و نوجوان از سوی کتابخانه ملی بریتانیا انتخاب شد. این داستان مصور درباره خیال‌پردازی‌های پدری است که قرار است برای چند روز از دخترهایش مراقبت کند، مادر دخترها برای شرکت در کنفرانسی درباره‌ مارمولک‌ها به سفر رفته است. پدر سربه‌هوا برای خرید یک بطری شیر از خانه بیرون می‌رود و بعد از مدتی طولانی با ماجراهای هیجان‌انگیزی بازمی‌گردد، آدم فضایی‌ها او را می‌دزدند و سفر به‌دل تاریخ، گرفتار شدن در کشتی دزدان دریایی و جهانی که خوشبختانه با یک بطری شیر نجات پیدا می‌کند، تنها بخشی از داستان‌هایی است که پدر برای دو دخترش تعریف می‌کند.

قصه‌ رفاقت گربه یونانی و موش مکزیکی

لوییس سپولودا /  ترجمه‌ مهیا کربلایی‌

کتاب

میکس گربه دوست‌داشتنی همراه ماکس در یکی از خانه‌های شهر مونیخ زندگی می‌کنند. آنها دو دوست‌ جدایی‌ناپذیر هستند، دو دوستی که در شکست‌ها، موفقیت‌ها و بیماری‌ها کنار هم می‌مانند و با هم بزرگ می‌شوند. به‌زودی پای یک موش هم به آپارتمان ماکس باز می‌شود و مفهوم رفاقت به معنای مطلق کلمه در آپارتمان کوچک ماکس و میکس معنا پیدا می‌کند.  

کشف بزرگ حلزون

لوییس سپولودا /  ترجمه‌ مهیا کربلایی‌

کتاب

کشف بزرگ حلزون روایتی است از قهرمانی‌های حلزون کوچکی که یک روز موفق می‌شود اهمیت آهسته‌ راه‌ رفتن را کشف کند. کشفی که برای او و هم‌قطارانش به این آسانی‌ها به‌دست نمی‌آید. حلزونی که دنیا یک‌روز به اندازه یک چمنزار کوچک برایش معنا داشت، به‌زودی برای کشف دنیای واقعی پا در مسیری می‌گذارد که از او یک دلاور می‌سازد. لوییس سپولودا داستان‌نویس مشهور شیلیایی یک‌روز که دنبال جوابی برای سوال نوه کوچکش بود به این داستان رسید؛ راستی حلزون‌ها چرا این‌قدر آهسته می‌روند؟

اسب سحرآمیز

مگدالن ناب/  ترجمه‌ نلی محجوب

کتاب

هدیه کریسمس ایرنا دختر تنها و غمگین، یک اسب چوبی کثیف و خاک‌آلود است. اما این تنها چیزی است که ایرنا را در آن زمستان غمگین خوشحال می‌کند. ایرنا اسب چوبی را در ویترین خاک‌گرفته‌ یک مغازه می‌بیند و اسمش را بلا می‌گذارد. بلا برای اهالی شهر یادآور اسب‌سحرآمیز و زیبایی است که سال‌ها پیش در مزرعه‌ بزرگی زندگی می‌کرد و از طرف صاحبش آزار می‌دید. ایرنا آرزو می‌کند که بلا یک اسب واقعی بشود، بالاخره در یکی از شب‌هایی که ایرنا انتظارش را نداشت، بلای واقعی پا به زندگی دختر غمگین و تنها می‌گذارد.

ماجراهای الکترونیک

یوگنی ولتیستوف/  ترجمه‌ سیده مهنا رضایی

کتاب

روباتی به نام الکترونیک از چمدان پروفسور گراموف فرار می‌کند و با پسرکی به نام سرگئی سیرایشکین آشنا می‌شود که بسیار به خودش شبیه است. آنها به دوستان صمیمی تبدیل می‌شوند. الکترونیک در آرزوی انسان‌شدن نقش سرگئی را در مدرسه و خانه ایفا می‌کند. معلم‌های مدرسه از اینکه سیرایشکین بازیگوش و تنبل به پسرکی با استعداد و هنرمند تبدیل شده متعجب هستند و او را تشویق می‌کنند. پدر و مادر سرگئی هیچ متوجه جابه‌جا شدن پسرشان با یک روبات نمی‌شوند و تنها از موفقیت‌های او خوشحالند. الکترونیک دوستان زیادی پیدا می‌کند، اما هر روز که می‌گذرد سرگئی تنها و تنهاتر می‌شود تا اینکه تصمیم می‌گیرد به شهر بسیار دوری برود و از بی‌هویتی خودش فرار کند ولی در لحظه آخر اتفاقی می‌افتد که همه‌چیز را عوض می‌کند...

پسر وحشی

راب لوید جونز/  ترجمه فرمهر امیردوست

کتاب

«پسر وحشی»، یکی از ۱۰ رمان برتر ادبیات نوجوان در سال ۲۰۱۴ بود که از سوی منتقدان روزنامه گاردین برگزیده شد و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. این رمان، داستان پسری است که سرتا پایش را مو پوشانده؛ به همین خاطر، بسیاری او را یک هیولا می‌دانند و او زندگی سختی دارد. آن‌قدر که حتی اسمی هم برای پسرک انتخاب نشده است. پس از مدتی، پسروحشی، مشغول کار در یک سیرک می‌شود و باید در برنامه‌ای با عنوان عجایب خلقت، خودش را به تماشاچی‌های سیرک نشان بدهد و هر روز روی صحنه برود. اما پسر وحشی، یک آدم عادی نیست، او یک شرلوک هولمز کوچولوست که می‌تواند هر نشانه‌‌ای را ببیند و هر سرنخی را دنبال کند. هیچ‌چیز از چشم‌های تیزبین او، دور نمی‌ماند.

تابستان دیوانه

ریتا ویلیامز گارسیا /  بیتا ابراهیمی

کتاب

«تابستان دیوانه» کتاب برگزیده نیوبری و برنده جایزه اسکات ادل برای داستان‌های تاریخی است و بوستون گلوب، کریستین ساینس مانیتور، هورن بوک، پابلیشرز ویکلی، نشریه کتابخانه‌های مدارس و واشنگتن پست، آن را به عنوان بهترین کتاب سال معرفی کرده‌اند. همچنین بهترینِ بهترین‌های کتابخانه دولتی شیکاگو نام گرفته و کتابخانه دولتی نیویورک آن را یکی از «صد کتابی که باید خواند و به اشتراک گذاشت» توصیف کرده است. کتاب منتخب ویراستاران نیویورک تایمز است و برنده جایزه طلایی انتخاب والدین. داستان در یکی از پرآشوب‌ترین سال‌های تاریخ معاصر آمریکا می‌گذرد. تابستان دیوانه داستان خنده‌دار و ناراحت‌کننده سه دختر است که در سال ۱۹۸۶، از اکلند به کالیفرنیا می‌روند تا مادری را ببینند که آنها را ترک کرده است. داستانی به یاد ماندنی به قلم نویسنده برجسته کودکان و نوجوانان، ریتا ویلیامز گارسیا.

آشپزخانه خانم گیلاس

سیلویا پلات/  نیلوفر امرایی

کتاب

سیلویا پلات برای خواننده‌های بزرگسال نامی آشنا است، یکی از بزرگ‌ترین شاعران آمریکایی عصر حاضر و نویسنده رمان بحث‌برانگیز «حباب شیشه». اما این شاعر آمریکایی برای کودکان هم می‌نوشت، پلات در کارنامه ادبی‌اش دو داستان بلند و یک شعر بلند برای کودکان هم دارد. داستان «آشپزخانه خانم گیلاس» و «این یک کت‌وشلوار معمولی نیست» را می‌توانید در این کتاب کوچک بخوانید. به این‌ترتیب شما خیلی زودتر از بزرگ‌ترها با سیلویا پلات آشنا می‌شوید.

فیل دریایی و قهرمان بیس‌بال

‌ بن لوری /  ترجمه‌ اسدالله امرایی

کتاب

قهرمان بیس‌بال هیچ‌وقت خوشحال نیست، هیچ‌چیز توی زندگی راضی‌اش نمی‌کند. یک روز غمگین و دمغ به باغ‌وحش سرمی‌زند و چشمش به یک فیل دریایی می‌افتد. زندگی قهرمان برای همیشه عوض می‌شود. بن لوری با کتاب «داستان‌هایی برای شب و چندتایی هم برای روز» در ژوئیه ۲۰۱۱ از چهره‌های سرشناس داستان‌نویسی امروز آمریکا شد. انتشار این کتاب‌ از سوی انتشارات پنگوئن، خیلی‌زود از او چهره‌ای شاخص ساخت. بن لوری به عنوان فیلم‌نامه‌نویس با جودی فاستر، الکس پرویاس و مارک جانسون همکاری کرده است. او چندی است که داستان‌های کوتاه و مصوری برای کودکان می‌نویسد، فیل دریایی و قهرمان بیس‌بال یکی از موفق‌ترین‌ آثار او در حوزه ادبیات کودک است.

کلاغ‌های بالای درخت صنوبر

آلدوس هاکسلی/  اسدالله امرایی

کتاب

آلدوس هاکسلی نویسنده و فیلسوف سرشناس انگلیسی، برای بزرگ‌ترها با رمان «دنیای قشنگ نو» شناخته شده است. اما این فیلسوف کتابی هم برای کودکان نوشته است، داستانی که بسیار شبیه قصه‌ها و افسانه‌های پندآموز دنیای حیوانات است، کلاغ‌های بالای درخت صنوبرِ پیربلاسِم روایتی است از خانم کلاغی به‌ نام آملیا که تا امروز هفده بچه کلاغ را به‌ثمر رسانده، اما با خون دل و بعد از شکست شکم‌چران همسایه...

آنابل و جعبه جادویی

مک بارنت /  شادی صدری

کتاب

آنابل جعبه کوچکی پیدا می‌کند، جعبه کوچکی که شبیه هیچ جعبه‌ کوچک دیگری در دنیا نیست. او با این جعبه می‌تواند تمام آدم‌های دوروبرش را عوض کند، جعبه‌ای پر از کامواهای رنگارنگ که آنابل با آن می‌تواند برای تمام درخت‌ها، حیوانات و مردم شهرش ژاکت و لباس ببافد. جعبه آنابل جادویی است، اما این جعبه فقط برای او جادویی است، نه برای شاهزاده‌ای که می‌خواهد جعبه را از آنابل بخرد یا حتی بدزدد.

آبنبات چوبی

کریستینه نوستلینگر / رویا رضوانی

کتاب

ویکتور اسمش را دوست ندارد، ویکتور هم شد اسم؟ آن‌قدر دنبال اسم جدید برای خودش گشت تا رسید به آبنبات و به همه قبولاند که بعد از این آبنبات صدایش کنند و اسمش شد: آبنبات. آبنبات با مادر و خواهر و مادربزرگش در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کند، او به معجزه آبنبات‌هایی که همیشه دم‌دست دارد امیدوار است و فکر می‌کند می‌شود با این آبنبات‌های شیشه‌ای از هر هفت‌خوانی عبور کرد. اما...

راز غارهای اسپیگی

انید بلایتون/  ترجمه‌ آتوسا گلکار

کتاب

مایک، نورا، پگی و جک در غیاب پدرومادرشان برای تعطیلات به منطقه ساحلی غارهای اسپیگی می‌روند. آنها قرار است تابستان را در خانه‌ای به اسم غار ناپیدا بگذرانند. هر چهار نفرشان عاشق هیجان و ماجراجویی هستند و به‌زودی ماجراهای مرموز خانه قدیمی در همسایگی‌شان تابستانی پرماجرا برایشان می‌آفریند. قاچاقچی‌ها در برج خانه‌ قدیمی زندانی دارند که بچه‌ها قصد دارند زندانیان آن را آزاد کنند...

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر