اقتصاد کلان؛ از کشاکش‌های نظری در جهان تا تجربه ایران

اقتصاد چگونه کار می‌کند

راجر فارمر/  محمدرضا فرهادی‌پور

این کتاب، سنت‌های هایک و کینز را برای ارائه راهی جدید برای تثبیت اقتصاد و تحکیم اعتماد جامعه در خصوص چشم‌اندازهای آینده به‌طور متوازن بررسی می‌کند. سایمون جانسون، اقتصاددان ارشد پیشین صندوق بین‌المللی پول درباره این کتاب می‌گوید: ما را به اصول اولیه ارجاع می‌دهد و استدلالی واضح و موجز را به زبانی ارائه می‌کند که پیگیری آن آسان است. هیچ سیاست‌گذاری اشتیاق چندانی برای پذیرش رویکرد این کتاب ندارد؛ همین اتفاق در دهه ۱۹۳۰ برای کینز هم افتاد. بیایید امیدوار باشیم که ما نیازی نداریم رکود بزرگ دیگری را تجربه کنیم تا مدیران اقتصادی ما پس از وقوع رکود به‌طور جدی اقدام به بازنگری همه‌چیز کنند.

مقدمه‌ای برتفکرات اقتصادی پساکینزی

مارک لاوویی/ مهرداد ملایی

تفکر اقتصادی پساکینزی تنها یکی از چندین مکتب اقتصادی هترودوکس (نامتعارف و خلاف جریان اصلی اقتصاد) است. بیشتر متفکرانی که با صفت هترودوکس از آنها یاد می‌شود، رویکردی در تقابل آشکار با تفکرات اقتصادی نئوکلاسیک دارند و از آن جمله می‌توان به مارکسیست‌ها، سرافیایی‌ها (که نئوریکاردین‌ها هم خوانده می‌شوند)، نئوساختارگرایان(در مسائل توسعه‌ای)، نهادگرایان، مکتب قاعده‌مندی فرانسه، انسان‌گرایان یا اقتصاددانان اجتماعی، رفتارگرایان، شومپیتری‌ها (که تکامل‌گرایان هم خوانده می‌شوند)، اقتصاددانان فمنیست و مکاتب دیگر اشاره کرد.

اقتصاد کلان مدرن

بریان اسنودن و هوارد وین/  پویا جبل‌عاملی و علی سرزعیم

کتاب اقتصاد کلان مدرن مشتمل بر گفت‌وگوهایی با اقتصاددانان بزرگ مکاتب مختلف اقتصادی است و تصویری بدیع از نوع گفتمان و تلقی مکاتب مختلف اقتصادی ارائه می‌دهد. این گفت‌وگوها در اصل بخشی از کتابی بزرگ‌تر هستند که به همراه مطالبی دیگر به چاپ رسیده‌اند و کتاب حاضر که ترجمه بخش گفت و گوهاست، به این علت به صورت جداگانه چاپ شده که نکته‌های تازه در این گفت و گوها بیش از سایر بخش‌های کتاب اصلی است. اگرچه این مصاحبه‌ها چندین سال پیش انجام شده اما از نظر اهمیت و بیان تاریخ مکاتب اقتصادی از جایگاه پراهمیتی برخوردار است و خواندن این کتاب به تمامی علاقه‌مندان و محققان رشته اقتصاد و کسانی که می‌خواهند با اقتصاد امروز آشنا شوند، توصیه می‌شود.

بیماری هلندی در اقتصاد ایران

رضا منوچهری‌راد و ناصر شمس قارنه

بیماری هلندی مفهومی اقتصادی است که رابطه بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح می‌دهد. این مفهوم بیان می‌کند که افزایش درآمد ناشی از منابع طبیعی می‌تواند اقتصاد ملی را از حالت صنعتی بیرون بیاورد. این اتفاق بخش صنعت را در رقابت ضعیف می‌کند. در حالی که این بیماری اغلب مربوط به اکتشاف منابع طبیعی می‌شود، می‌تواند به «هر فعالیت توسعه‌ای که نتیجه‌اش ورود بی‌رویه ارز باشد» مربوط شود؛ مانند نوسان شدید در قیمت منابع طبیعی، کمک‌های اقتصادی خارجی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر