معرفی کتاب

روایت خواستگاری بن لادن*

در فرهنگ من [نجوه، همسر اسامه بن لادن] اکثر دخترها در سنین پایین شوهر می‎کنند. حول و حوش وقتی که نوجوان شدم، دل مشتاق و پرتلاطمم من را به فکر ازدواج با اسامه انداخت. درحالی‌که از زندگی بزرگسالی چیز زیادی نمی‎دانستم، از همه‌چیزش، از نگاه‎هایش گرفته تا رفتار و سلوک آقامنشانه و شخصیت راسخش، خوشم می‎آمد.  شوهر کردن زن‌های مسلمان به عمو و عمه و خاله و دایی‌زاده‌هایشان موضوع پیش‌پاافتاده‌ای است؛ چنین پیوند و وصلت‌هایی خیلی طرف توجه و مرحمت فامیل قرار دارند چون خانواده‌ها را دست‌نخورده و یکپارچه حفظ می‎کند، بدون تهدیدی برای ثروت موروثی، در صورتی‌که مال و منال خانوادگی مساله باشد.

 آن‌طور که اسامه نگاهم می‎کرد، باور داشتم که او هم دلش با من بود، ولی هنوز حرف و حدیث به‌خصوصی راجع به مهر و علاقه یا ازدواج مطرح نشده بود. سر و صحبت جدی از عشق و ازدواج بین ما دو نفر کار بیجا و ناشایستی محسوب می‎شد تا زمانی که والدینمان رضایت داده و موافقتشان را بیان ‌کنند. ولی اسامه سفت و سخت سر رفتار بجا و مناسبش باقی ماند! واقعیتش، وقتی با صحبتی سردستی نامزدم کرد، به‌نظر مشکل خودش را ابراز می‎کرد. خاطرم هست خیره چشم‌های مهربانش می‎شدم، سریع پیش خودم می‎گفتم که پسرعمه‎ام از «باکره محجوبه» هم کم‌روتر بود.

 سرانجام، چهارده ساله که شدم، اسامه جراتش را پیدا کرد. موضوع به بعد از سفر و اقامت طولانی تابستانی عمه‎ام در سوریه و منزل ما برمی‌گردد که هر روز پیش همدیگر به‌سر می‎بردیم. زمانی که خانواده آنها به عربستان سعودی مراجعت کردند، اسامه فکر و نیت نامزدی را با مادرش مطرح می‎کند. عمه عالیه از چشم‌انداز ازدواج بین پسرش و دختر برادرش خشنود شد، وصلتی که دو خانواده را نزدیک‎تر هم می‎ساخت.  در دنیای مسلمانی من، زن‌ها هستند که فرآیند غالبا کسل‌کننده ترتیب دادن عروسی و ازدواج را دست می‎گیرند. از موقعی که پسری متولد می‎شود، مادرش با فکر و نیت یافتن عروس مناسب در مراسم اجتماعی زنانه حضور می‎یابد. مادر ملاحظه‌کار فقط دختری از خانواده معتبر و خوشنام را در نظر می‎گیرد، که سالم و تندرست و به لحاظ جسمی خوش‌اندام و جذاب باشد. زمانی که چشم‌انداز احتمالی درخور پیدا شد، دو مادر بحث و گفت‌وگوهای ازدواج را راه می‎اندازند. اگر مادرها راضی شوند، پدرها سر تعیین جهیزیه حرف می‎زنند که شامل جواهرات یا حتی پول می‎شود. در مراحلی عروس و داماد بالقوه از همدیگر می‎شنوند. از آنجاکه اولاد پسر و دختر معمولا به رای و تصمیم والدینشان بابت همسر زندگی اعتماد دارند، نه گفتن برای فرزند امر نادری است؛ منتها اگر پیشامد کرد، والدین نبایست روی موضوع زور و اجبار کنند.

 خوشبختانه، این‌طور نقشه و برنامه‌ریزی مفصل در مورد ما ضرورت نداشت. نه‌تنها من و اسامه از همان کودکی پیش همدیگر بودیم، بلکه عمه عالیه هم مایل بود به پسر مصمم و سرسختش اجازه دهد خودش برای ازدواجش تصمیم‌گیری کند. عمه عالیه ایده این ازدواج را با والدینم در میان گذاشت که خبرش را به هم رساندند. از جزئیات و مشخصات آن گفت و شنید حرفی زده نشد و پرسیدنش نوعی بی‌ملاحظگی منظور می‎شد. شگفتا که درحالی‌که با لذت دل دل می‎کردم که اسامه می‎خواست من را بگیرد، مادرم علیه این وصلت سازش را کوک می‎کرد. عدم اشتیاقش از سر دوست نداشتن اسامه و این حرف‌ها نبود، بلکه به‌خاطر موضوع اساسی‌تری بود: دلش نمی‎خواست جای خیلی دوری نقل مکان کنم.  مادر التماس می‌کرد: «نجوه، خواهش می‎کنم به این وصلت رضا نده. دلم می‎خواهد نزدیکم باشی دختر. اگر بروی عربستان، دیدارهایمان به کمیابی گوهرهای گرانبها می‎شود.»

لحظه‌ای بدون واکنش خیره مادرم شدم. راست می‎گفت؛ همین‌که وقتی مقیم عربستان سعودی می‎شدم، دیدارهای خانه و زادگاهم به‌ندرت اتفاق می‎افتاد، برای اینکه آن ایام مردم مثل حالا مرتب مسافرت نمی‎رفتند. حزن و دلتنگی مادرم را متوجه می‎شدم، همان‌طور که از حظ‌های بزرگ هر مادر عربی دیدن مرتب و منظم اولاد و نوه‎هایش است.  زن اسامه شدن به معنای این هم بود که زندگی‎ام به طرق مهیج و دیدنی‎تر دیگری تغییر می‎یافت. بعد از عزیمت به عربستان سعودی، باید روبنده می‎زدم. و اسامه آنقدر سنتی و امل بود که پشت پرده یا منزوی هم زندگی کنم و به‌ندرت از حد و مرزهای خانه جدیدم پا بیرون بگذارم. با اینکه می‎دانستم جوابم مادرم را خشنود نمی‎سازد، چنین سفت جواب دادم: «زندگی من است، مادر. من تصمیم می‎گیرم. دوستش دارم. زنش می‎شوم.» همیشه سر تصمیم‌گیری برای هراقدامی قرص و محکم بوده‌ام. کسی من را از ازدواج با اسامه بازنداشت و این‌طور شد که سال ۱۹۷۴ ازدواج کردم، پانزده سالم بود، منتها به‌زودی شانزده سالم می‎شد. شوهرم هفده سال داشت.

* برگرفته از کتاب «بن لادن: پدری که تروریست شد» نوشته جین ساسون، ترجمه مهریار میرنیا، انتشارات دنیای اقتصاد

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر