هشدار اقتصاددان درباره نگهداری طلا*

مردم بدان جهت اینها را می‌پرسند که می‌خواهند من هم مانند «طلا‌ باوران»  و «کارشناسان»  آنان را به این دلخوش کنم که طلا کالای محبوب قرن است. به مردم گفته شده است و گفته می‌شود که به‌دلیل حجم غیرمنتظره بدهی دولت‌ها در گوشه و کنار جهان و چاپ لجام‌گسیخته پول، قیمت هر اونس طلا ۵ هزار دلار خواهد شد. هر جا می‌روند در گوششان می‌خوانند که ابرتورم، دلار را به حاشیه رانده است و حالا وقت تلنبار کردن اقلام اضطراری است، پس تا می‌توانید طلا بخرید. اما یک جای کار می‌لنگد: طلاباوران و کارشناسان، کاملا اشتباه می‌کنند. طلا آن نیروی نجات‌بخشی نیست که گمان می‌کنند. در واقع، درک ناقص این کارشناسان و دلبستگی‌شان به طلا لنگری می‌شود به پای کسی که حرفشان را باور کند. تحقیقاتم نشان می‌دهد که امروزه به‌سوی شکل‌گیری بزرگ‌ترین بدهی‌های دولتی در تاریخ و ترکیدن حباب دارایی‌ها پیش می‌رویم.

بحرانی که در راه است از ترکیدن «حباب تولیپ» در دهه ۱۶۳۰ بدتر است و احتمالا از «رکود بزرگ» ۱۹۲۹ هم بدتر خواهد شد. آنچه رخ خواهد داد از هر آنچه تاکنون دیده شده، بدتر خواهد بود. حباب کنونی دست‌پخت دولت‌های ماست. این حباب باید سال ۲۰۰۸ در بستری طبیعی می‌ترکید اما «هَنک پالسون» وزیر وقت خزانه‌داری آمریکا از کنگره کمک خواست و نمایندگان کنگره هم این کار را کردند. حدود هزار میلیارد دلار پولی که وجود نداشت و منبع تامینش یا بدهی دولت بود یا چاپ اسکناس بدون پشتوانه، به کیسه وال استریت ریخته شد. از آن زمان تاکنون، دولت‌های آمریکا ۴ هزار میلیارد دلار پول چاپ کرده‌اند که با آن مانع فروپاشی بانک‌ها و موسسات مالی شوند. این پول تزریق‌شده بسیار بیش از آنی است که در دهه ۱۹۳۰ تزریق شد.

کشورهای دیگر هم چاپ پول را نوشدارو فرض کرده‌اند و مدام پول چاپ می‌کنند. این کار موجب شکل‌گیری بزرگ‌ترین بدهی در جهان و بزرگ‌ترین حباب مالی در تاریخ جدید جهان شده است. این حباب بدهی و حباب دارایی‌های مالی خواهد ترکید و به‌زودی هم خواهد ترکید: از اواسط ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ و به‌ویژه در ۲۰۱۶. کشور ما [آمریکا] دیر یا زود تاوان حماقت‌های مالی و اقتصادی خود را خواهد پرداخت. طرح‌های تحریک تولید و تقاضا سرانجام شکست خواهد خورد، تورم منفی بازخواهد گشت و دمار از روزگار طلاباوران در خواهد آورد.

* برگرفته از کتاب «فروپاشی بزرگ طلا» نوشته هری دنت، ترجمه شادی صدری، انتشارات «دنیای اقتصاد»

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر