کتاب؛ از سرمایه‌ مادی تا سرمایه فرهنگی

جامعه در حال توسعه و جامعه‌‌ برخوردار از توسعه نگاهش به حال و آینده است. جامعه در حال توسعه اگر تکیه بر داشته‌ها و میراث فرهنگی و معرفتی‌اش می‌کند، برای این است که موقعیت ممتاز ممکن نیست مگر با ترویج و تقویت اندیشه آزاد و نقاد و این هم جز از مسیر کتاب نوشتن و کتاب خواندن و سروکار داشتن با کتاب میسر نیست.

باید در پی تقویت و نهادینه کردن تفکر در جامعه باشیم و این مهم را مدنظر قرار دهیم که حتی تعلیم هم جای تفکر را نمی‌گیرد و ضرورت دارد در پی ترویج اندیشه، اندیشمندی و آگاهی در جامعه باشیم.

 اندیشه ورزیدن یک فعل است، انفعال نیست و مهم‌ترین خلاقیت بشری است و البته این خلاقیت سهل‌الوصول و کار ساده‌ای نیست و ساز و کارهای ایجاد خلاقیت، نوآوری و زایش آن را باید فراهم ساخت. خلاقیت وقتی شکل بگیرد به سراغ کتاب و کتابخوانی می‌رود. به عبارت دیگر کتاب خلاقیت تحقق‌یافته و شکل ملموس و منسجم آن است.

کتاب عنصر اندیشمندی و خردورزی است و اگر از کتاب و کتابخوانی سخن می‌گوییم باید هم سختی‌هایش را به جان بخریم و هزینه‌هایش را بپردازیم و هم ملزومات و مقتضیات و موارد شکوفایی و توسعه‌اش را فراهم آوریم. کتاب نه‌تنها یک سرمایه فرهنگی بلکه یک سرمایه‌ مادی است.

سرمایه حرکت علمی، فناورانه، فرهنگی-اجتماعی و حتی تولیدی اقتصادی و به تعبیری جان‌بخشی به بخش‌ها و قابلیت‌های نهفته جامعه است و توسعه نیز چیزی غیر از این نیست.

 ما با همین نگاه توسعه‌محور در دهه دوم فعالیت گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» تصمیم گرفتیم که در راه ترویج و تعمیم فرهنگ مکتوب نیز گام برداریم و بدین سبب اقدام به تاسیس نشر کرده‌ایم. انتشاراتی که اینک بخشی مهم از مجموعه «دنیای اقتصاد» به ‌عنـوان یک گروه رسانه‌ای خبری- تحلیلی، با هدف بسط و ترویج دانش اقتصادی است.

 انتشارات «دنیای اقتصاد» در یک دهه فعالیت خود تلاش کرده تا با طرح ایده‌های نو و بازخوانی بدیع از ایده‌های موجود، خوانش اقتصاد و رشته‌های مرتبط با آن را برای مخاطبان هموارتر کند (البته خود نیک می‌دانیم تا رسیدن به چشم‌انداز و مطلوب تعریف‌شده راه درازی پیش‌رو داریم). نوآوری‌ها و بازخوانی‌هایی که از سطوح تخصصی آغاز می‌شود و اندک اندک به لایه‌های اجتماعی راه می‌یابد.

مطابق این نظر، انتشارات «دنیای‌اقتصاد» برای این تاسیس شده که پاره‌ای مفاهیم اقتصادی موجود را که به صورت ناقص یا احیانا تحریف شده، در ایران شیوع یافته‌اند، بازخوانی کند و مفاهیمی را که اساسا مطرح نشده‌اند وارد ادبیات اقتصادی نماید.

 بنای کار انتشارات، خوانش اقتصاد و رشته‌های مرتبط با آن، در چارچوب اندیشه آزادی است؛ اما تاکید بر این خوانش مانع پرداختن به نحله‌های فکری دیگر نیست. به همین علت، پاره‌ای از آثاری که انتشارات «دنیای ‌اقتصاد» منتشر کرده یا در دست انتشار دارد به لحاظ فکری با هم معارضه دارند؛ اما این معارضه مانع نشر آنها نشده است و نگاه مجموعه بر شنیدن و پرداختن به آرای مختلف و در نظر گرفتن تکثر و تنوع مخاطب‌های این حوزه بوده و تلاش کرده تا روادارانه تعامل و تولید محتوا کند.

حال برآنیم تا در آغاز دهه دوم فعالیت انتشارات «دنیای اقتصاد»، دسترس‌پذیرتر، چابک‌تر و پویاتر از گذشته توسعه نقش این نشر، برای بهره‌گیری از نوآوری و شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی و برنامه‌ریزی برای تجربه‌های جدید (با استفاده از محتوای تعاملی بیشتر و الگوهای جدید تجاری) را مدنظر قرار دهیم و رو به سوی وادی‌های کشف‌ناشده قدم برداریم و برای توسعه دانش و آموزش در جایگاه مهم‌ترین جنبه رقابتی، هم مجموعه دنیای اقتصاد را بهره‌ورتر سازیم و هم بیش از گذشته با رویکردی نو تلاش کنیم تا همسو با سایر اجزای این گروه از خلاقانه‌ترین روش‌های ممکن با رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی بر مبنای اصول فکری دنیای اقتصاد که منشعب از نگاه علمی به مقوله‌های اقتصاد، توسعه دانش و روزنامه‌نگاری و مخاطب‌شناسی است، حرکت کنیم. همان‌گونه که «دنیای اقتصاد»  از همان ابتدای فعالیت با نگاهی فراتر از منافع کوتاه‌‌مدت و با دیدی همراستا با منافع ملی قدم در این راه نهاد.   

با این نگاه در همزمانی این پویه‌ امید‌بخش با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، صدای نویدبخش گام‌هایتان را به انتظار نشسته‌ایم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور و مهم‌ترین رویداد حوزه نشر، فرصت ارزشمندی را برای ناشر، پدید‌آورنده اثر و مخاطب فراهم می‌کند تا با یکدیگر از نزدیک تعامل داشته و در این مراوده فرهنگی بهتر و بیشتر گفت‌وگو کنند و با شرایط، دغدغه‌ها و ضرورت‌های روز این حوزه آشناتر شوند.

همچنین انتظار می‌رود سیاستگذاران و متولیان امر با تدوین نظام ارزیابی ناشران و تدوین سیاست‌های حمایتی از کل زنجیره نشر (خاصه کتابفروشان که در شرایط تنگنای اقتصاد نشر، تحت تاثیر این رویداد آسیب‌پذیرتر هستند) راه را برای فعالان این حوزه هموارتر کنند و با بررسی و آسیب‌شناسی تجربه برگزاری دوره‌های پیشین، برای برگزاری بهتر و اثربخش‌تر این رویداد فرهنگی و یاریگر اقتصاد نشر برنامه‌ریزی کنند.

با این امید از شما همراهان و مخاطبان ارجمندمان صمیمانه دعوت به عمل می‌آوریم که با حضور گرم خود در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، با ما در شروع این مسیر نو همراه شوید.

دوره های مالی و سرمایه گذاری دوره های مدیریت و اقتصاد دوره های ارتباطات و روزنامه نگاری
کتاب های اقتصادی کتاب های مدیریت و بازرگانی کتاب های سیاسی
کتاب های اندیشه و فرهنگ کتاب های کودک و نوجوان کتاب های ادبیات و هنر