افزایش نرخ شکر چه تاثیری در سودآوری سال جاری دارد؟

با توجه به اینکه شرکت‌ها حاشیه فروش معقولی دارند و رقم فروش افزایش یافته می‌تواند به درآمد بیشتر شرکت‌ها منجر شود، اما مساله اساسی این است که در حالی که شاهد افزایش قیمت و فروش  شرکت‌های قندی، صنایع غذایی و دارویی هستیم باید به قیمت مواد اولیه نیز توجه کنیم. بر این اساس با توجه به اصلاح قیمت چغندر قند باید منتظر افزایش هزینه‌ها در شرکت‌های قندی باشیم و از طرفی در کشور با کمبود چغندر رو به رو هستیم و باعث تحمیل هزینه مضاعف بر شرکت‌ها می‌شود.  ایران یکی از پرپتانسیل‌ترین کشورها برای تولید انبوه شکر است و بازار‌های خوبی از جمله عراق و حاشیه جنوبی خلیج فارس و غرب آفریقا در اختیار ایران است. فاکتورهایی چون منابع آبی، زمین‌های وسیع و تکنولوژی را نیز در اختیار دارد و اگر مدیریتی روی تولید چغندر شود، امکان خود کفایی و بازسازی صنایع قندی نیز وجود دارد.باید توجه داشت که صنایع قندی سرمایه‌بر هستند واکثر آنها شرکت‌های قدیمی محسوب می‌شوند که به‌خاطر سال‌ها نرخ‌گذاری دولتی و واردات گسترده فرصت بازسازی پیدا نکرده‌اند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت افزایش نرخ قند و شکر فرصت بازسازی این شرکت‌ها و از سرگیری تولید را به همرا داشته باشد.

  آیا شکرخام وارداتی نیز افزایش قیمت داشته است؟

در حال حاضر با توجه به نرخ ۶۵۰۰ تومانی شکر و با توجه به نرخ ارز نیمایی مشکلات مربوط به واردات و هزینه‌های جانبی واردات این کالا مقرون به صرفه نیست.ما در سال ۹۶ به خودکفایی در تولید شکر رسیدیم و در سال ۹۷ تا حدودی به این مقدار نزدیک بودیم اما متاسفانه در سال ۹۸ به دلیل کشت‌های جایگزین و افزایش در آمد کشاورزان از کشت‌های جانبی به‌خصوص صیفی‌جات، تولید چغندر کاهش یافته و خود کفایی را از دست دادیم. اما اگر در سال جاری بخشی از شکر خام مورد استفاده صنایع قندی را وارد کنیم دوباره از اوایل مهرماه افزایش قیمت خواهیم داشت زیرا تا حدودی در نیمه اول سال جریان واردات کم خواهد بود و امکان به هم ریختن بازار وجود دارد. البته بازرگانی دولتی و واحد‌های وابسته واردات خوبی انجام دادند و ذخایر بسیار خوبی دارند اما در دراز مدت به خصوص در نیمه دوم سال که مصرف شیرینی‌ افزایش پیدا می‌کند شاهد یک تعدیل دیگر در قیمت شکر برای تعادل بخشیدن به بازار خواهیم بود.

  حذف ارز دولتی و جایگزینی ارز نیمایی چه تاثیری بر واردات دارد؟

ما به واردات آنچنان احتیاجی نداریم و اگر مدیریتی در فضای کشت انجام شود و اگر کشت پاییزه در خوزستان به‌عنوان قطب شکر ایران را که از سال‌ها پیش که مرکز شکر خاورمیانه نیز بوده به شیوه‌ای بهینه مدیریت کنیم می‌توانیم به خود کفایی برسیم ضمن اینکه نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت از کشاورزان داریم. در صورت محقق شدن این برنامه در سال آینده به واردات نیاز نیست و ارز نیمایی کفاف هزینه‌های واردات را نخواهد داد و قیمت شکر باید مجددا افزایش پیدا کند اما امیدواریم که خودکفایی در دستور کار قرار بگیرد. این در شرایطی است که نه تنها شکر چغندری توان تامین داخلی دارد بلکه می‌توانیم نیاز عراق و جنوب خلیج فارس را نیز تامین کنیم.

  عیار چغندر چه مقدار است و آیا فروش ملاس برای این صنایع سود قابل توجه را داشته است؟

با توجه به شرایط کرونا و استفاده از ملاس برای تولید الکل در دارو‌سازی‌ها، تولید چغندر پاییزه در خوزستان به دلیل بارندگی‌های مناسبی که وجود داشته مطلوب است؛ ضمن اینکه این نوع کشت نیازمند آبیاری کمتری است و صرفه اقتصادی برای کشاورزها دارد. در نتیجه آن مورد استقبال قرار گرفته و شاهد برداشت  قابل‌توجهی از این استان هستیم. با این حال عیار متوسط چغندر همچنان پایین بوده زیرا بحث آموزشی و ترویجی برای کشاورزان ضعیف بوده و باید جدی‌تر دنبال و بستر‌های مناسب آن فراهم شود. عیار چغندر در حال حاضر ۵/ ۱۶درصد است و چغندر بهاره که در بهار در آذربایجان و غرب کاشته می‌شود عیار بهتری دارد، به خصوص بعد از تصمیم مقام معظم رهبری در اختصاص ارز برای مهار آب‌های مرزی در منطقه آذربایجان، کشت چغندر رونق داشته و عیار آن به ۲۰ درصد رسیده است.

  آیا برنامه‌ای برای تجدید ارزیابی صنایع قندی وجود دارد؟

شرکت‌های قدیمی عمدتا زمین‌های خوبی در حاشیه شهر‌ها دارند و در حال حاضر ارزش این زمین‌ها افزایش زیادی داشته است.

  وضع صنایع قندی در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضع صنایع قندی نسبت به پنج سال قبل رو به بهبود است، در صورتی که مدیریت در کشت مورد‌توجه قرارگیرد این روند ادامه پیدا خواهد کرد.