فراز و فرود افزایش نرخ

با این حال اعداد و ارقام تابلوهای بورس و فرابورس نشان می‌دهد این گروه تنها در یک سال گذشته بازدهی ۴۵۰ درصدی را عاید سرمایه‌گذاران کرده است. ارزش گروه دارو در بازار سهام در حال حاضر نزدیک به ۱۷۶ هزار میلیارد تومان است که در نگاه کلی‌تر ۱/ ۳ درصد ارزش بازار بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

انتشار خبر حذف ارز

با محدودیت منابع ارزی، ‌بانک مرکزی توزیع منابع ارزی را محدود کرده است. بر این اساس بسیاری از صنایع از ارز ۴۲۰۰ تومانی محروم شده‌اند. صنایع دارویی نیز از این اتفاق بی نصیب نماند. نایب‌رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز روز گذشته با اشاره به کاهش سهمیه ارزی وزارت بهداشت در حوزه دریافت ارز دولتی برای دارو، گفت: بر همین اساس طبق رایزنی‌هایی که سازمان غذا و دارو انجام داد که با سندیکا هم این رایزنی‌ها انجام شد، به این جمع‌بندی رسیدند که ارز مواد جانبی و بسته‌بندی، داروهای OTC و مکمل‌ها و برخی از داروهای تحت لیسانس که مشابه تولید داخلی آنها وجود دارد، به سمت ارز نیمایی برود. این گزاره به روشنی نشان می‌دهد شرکت‌های دارویی به‌طور کامل از ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی محروم مانده‌اند.

فرصت افزایش قیمت

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند این اتفاق یک فرصت برای این صنعت ساخته است. با حذف ارز دولتی دارو، محصولات دارویی مجوز افزایش نرخ گرفته و این امر موجب واقعی تر شدن قیمت دارو شده است. با افزایش قیمت محصولات شرکت‌های دارویی، سود بالاتری محقق خواهند کرد. ضمن اینکه با حذف ارز دولتی دارو، محدودیت‌های ناشی از تخصیص ارز دولتی که شرکت‌های داروساز با آن دست و پنجه نرم می‌کردند هم برطرف خواهد شد. روی دیگر این داستان از بین رفتن رانت است. به عبارت دیگر حال که کفگیر دولت به ته دیگ رسیده و ارز ۴۲۰۰ تومانی گروه دارو را برای حفظ بیشتر ذخایر ارزی حذف کرده، صنعت دارو را بیش از پیش برای سرمایه‌گذاری جذاب کرده است.

حذف واسطه‌ها

شرکت‌های دارویی البته تنها با موضوع حذف ارز روبه رو نیستند. شرکت‌های دارویی در سال‌های گذشته به دلیل وجود فضای رقابتی، برخی محصولات خود را با تخفیف به شرکت‌های پخش دارو ارائه می‌کردند. این میزان تخفیف در سال‌های قبل به ۳۳ درصد نیز می‌رسید و این موضوع موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌های دارویی شده بود.

تاثیر ارز و افزایش قیمت

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ماده اولیه وارداتی مورد استفاده در محصولات دارویی بسته به نوع محصول و شرکت حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از بهای تمام شده آن را شامل می‌شود که با حذف ارز دولتی ۲۵ تا ۵۰ درصد بهای تمام شده دارو با ارز آزاد و با قیمتی حدود ۴ برابر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تامین شود که این افزایش هزینه در بهای تمام شده شرکت‌ها تاثیر ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهد داشت. همچنین بررسی دقیق‌تر صورت‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت‌های این گروه نشان می‌دهد میزان افزایش قیمتی که عاید این گروه می‌شود متناسب با این افزایش در هزینه‌ها خواهد بود.

سهم مواد اولیه

با توجه به نرخ دلار نیمایی مواد اولیه OTC ها، افزایش نرخ به این محصولات داده نشده است که این موضوع می‌تواند موجب فشار موقتی به تولید‌کننده‌های این داروها و حتی موجب نایاب یا کمیاب شدن این دسته از داروها در بازار شود. البته شرکت‌های پخش دارو از این موضوع تاثیر کمتری می‌پذیرند.

در این بین وقتی به ابعاد دیگر حذف ارز دولتی گروه دارو می‌نگریم متوجه می‌شویم که این ماجرا علاوه بر نکات منفی دربرگیرنده نکات مثبتی نیز هست، چراکه بر اساس گفته‌های فعالان این حوزه، در حالی که یک گرم دارو توسط یک شرکت ایرانی حدود ۳ میلیون تومان به فروش می‌رود، در مقابل، واردکننده، همان دارو را با کیفیتی پایین‌تر با استفاده از ارز دولتی چند برابر روانه بازار ایران می‌کند. از همین رو به نظر می‌رسد شروع قصه حذف ارزهای دولتی برای برخی صنایع از جمله گروه دارو چندان هم بد نیست.

 



دفارا

شرکت: داروسازی فارابی

شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای خرداد ماه 99 در مجموع 237 میلیارد و 213 میلیون و 300 هزار تومان فروش داشته است که نسبت به فروش تولیدات شرکت در مدت مشابه سال 98 افزایش 67 درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد فروش داخلی شرکت در این دوره 500 هزار و 169 عدد بوده و دلیل آن افزایش تعداد تولید محصولات است.

میزان فروش ماهانه شرکت در خرداد ماه امسال 71 هزار میلیارد و 164 میلیون تومان بوده است که نسبت به اردیبهشت ماه 99 افزایش 5/ 1 درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین فروش تولیدات شرکت در خرداد ماه امسال، کپسول بوده و فروش صادراتی شرکت در خردادماه امسال صفر بوده است.

 



 دپارس

شرکت: پارس دارو

مبلغ فروش سه ماهه شرکت پارس دارو تا انتهای خرداد امسال 102 میلیارد و 278 میلیون و 200 هزار تومان بوده که این مبلغ در دوره‌ مشابه سال گذشته 75میلیارد و 775میلیون و 800 هزار تومان بوده است که خبر از افزایش 34 درصدی می‌دهد.

فروش داخلی شرکت 101 میلیارد و 931 میلیون و 300هزار تومان بوده که شرکت برخلاف سال گذشته هیچ فروش صادراتی در این دوره نداشته است.این شرکت در سه ماهه سال جاری بیش از 480 هزار عدد تولید داشته که نسبت به دوره مشابه افزایش 3 درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد فروش شرکت در سه ماه ابتدای سال 527 هزار و 320 عدد بوده و نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است.

 


 

 
دسبحان  

شرکت: سبحان دارو

عملکرد سه ماهه این شرکت در سال 99 نشان می‌دهد که تعداد فروش این شرکت 579 هزار و281عدد بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. مبلغ فروش شرکت در این دوره 91 میلیارد و 273 میلیون و 100 هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این شرکت 593 هزار و 186عدد تولید داشته است که بیشترین تعداد تولید مربوط به محصولات قرص و دراژه با بیش از 556 هزار عدد است. این شرکت هیچ فروش صادراتی نداشته است.

 



 دلر

شرکت: داروسازی اکسیر

شرکت داروسازی اکسیر بیشترین میزان فروش را در مقایسه با سایر شرکت‌ها در سه ماه ابتدای سال داشته و میزان فروش این شرکت در این دوره 381 میلیون و 301 هزار و 457 عدد بوده است.

مبلغ فروش سه ماهه این شرکت 273 میلیارد و 213 میلیون و 300 هزارتومان بوده است که در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این دوره ارزش فروش صادراتی دارو‌سازی اکسیر به 42 میلیارد و 13 میلیون و 700 هزار تومان رسید که ناشی از فروش یک میلیون و 454هزار و 805 هزار عدد محصولات است.