میانگین قیمت محصولات زامیاد نیز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و پارس خودرو ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. بررسی تولید و فروش شرکت سایپا در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بین محصولات مختلف این شرکت چهار گروه بیشترین تعداد تولید را داشته‌اند. کماکان خانواده پراید با ۳۹ هزار و ۹۱۲ دستگاه بیشترین تیراژ تولید را بین تمامی محصول سایپا کسب کرده است. این رقم در سال گذشته ۴۷ هزار و ۳۲۴ دستگاه بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۷ هزار و ۴۱۲ دستگاه کمتر تولید شده است. محصول پرتیراژ بعدی سایپا خانواده تیبا است. این محصول نیز مانند پراید بیش از ۳۹ هزار دستگاه تولید شده است. این در حالی است که این گروه فروش بیشتری نسبت به خانواده پراید داشته است. این شرکت درسال ۹۹ تولیدات محصول سراتو را ۹۹ درصد کاهش داده و هیچ فروشی برای این محصول نداشته است. محصول آریو در سال جاری ۱۳ دستگاه تولید شده و فقط یک دستگاه به فروش رسیده است. آریو نیز در سال ۹۸ هیچ تولیدی نداشته است. جزئیات مفصل‌تری از تولید، فروش و درآمدخودروسازان در صفحه۲۴ امروز درج شده است.

افزایش میانگین قیمت

بررسی گزارش سه ماه نخست سال سایپا نشان می‌دهد که این شرکت طی سه ماه ابتدای سال جاری ۷۱ هزار و ۷۹۹دستگاه به فروش رسانده است و مبلغ ۲ هزار و ۶۴۹ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان از فروش سه ماهه عاید این شرکت شده است. میانگین نرخ فروش هر دستگاه خودرو در این شرکت ۳۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان محاسبه شده است که از تقسیم کل مبلغ فروش سه ماهه بر تعداد فروش دستگاه‌ها در سه ماه به‌دست آمده است. این در حالی است که شرکت در اسفند ماه ۹۸ بیش از ۱۸ هزار و ۵۱۲ دستگاه را به فروش رسانده و مبلغ ۸۲۲ میلیارد و ۹۳۱میلیون تومان از محل فروش این دستگاه‌ها درآمد داشته است. همچنین میانگین نرخ فروش دستگاه‌های متفاوت در یک ماه منتهی به ۱۳۹۸ مبلغ ۴۴ میلیون و ۵۰۰هزار تومان محاسبه شده است که ۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش را در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به اسفند ماه ۹۸ نشان می‌دهد.

ایران خودرو

بررسی تولید و فروش ایران‌خودرو در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بین محصولات مختلف این شرکت چهار گروه بیشترین تعداد تولید را داشته‌اند.  بر اساس گزارش‌ سه ماهه این شرکت گروه پژو با ۶۹ هزار و ۷۷ دستگاه بیشترین تیراژ تولید را بین این چهار، محصول کسب کرده و تولید آن نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۵۱ درصدی را تجربه کرده است. این رقم در سال گذشته ۴۵هزار و ۵۷۶دستگاه بوده است. محصولات دنا، سمند و رانا بعد از گروه پژو بیشترین تولیدات را در سه ماه ابتدای سال جاری داشته‌اند. گروه پژو بیشترین فروش را با بیش از ۵۹ هزار دستگاه در بین سایر محصولات داشته است. به‌رغم تولید بیشتر دنا، سمند فروشی بیشتر با ۸هزار و ۵۰۳ دستگاه داشته است که نسبت به سال گذشته ۳ هزار و ۲۷۸ دستگاه را نشان می‌دهد.

افزایش میانگین قیمت

بررسی گزارش سه ماه منتهی به خرداد ماه ایران‌خودرو نشان می‌دهد که این شرکت طی سه ماه ابتدای سال جاری ۷۶ هزار و ۳۷۱ دستگاه به فروش رسانده است و مبلغ ۴ هزار و ۵۰۹ میلیارد و ۸۸۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از فروش سه ماهه عاید این شرکت شده است. میانگین نرخ فروش هر دستگاه خودرو در این شرکت ۵۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان محاسبه شده است که از تقسیم کل مبلغ فروش سه ماهه بر تعداد فروش دستگاه‌ها در سه ماه به‌دست آمده است. این در حالی است که شرکت در اسفند ۹۸ بیش از ۳۶ هزار و ۳۹۰ دستگاه را به فروش رسانده است و مبلغ ۲ هزار و ۵۳ میلیارد و ۴۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از محل فروش این دستگاه‌ها درآمد داشته است. همچنین میانگین نرخ فروش دستگاه‌های متفاوت در یک ماه منتهی به ۱۳۹۸ مبلغ ۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شده است که مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش را در سه ماه ابتدای سال جاری نسبت به اسفند ماه ۹۸ نشان می‌دهد.

پارس خودرو

بررسی تولید و فروش شرکت پارس خودرو در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بین محصولات مختلف این شرکت دو گروه بیشترین تعداد تولید را داشته‌اند. خانواده ایکس‌۱۰۰ با تولید ۱۶هزار و ۸۱۰ دستگاه بیشترین تیراژ تولید را بین محصولات این شرکت به دست آورده است. این رقم در سال گذشته ۲۲ هزار و ۳۷۱ دستگاه بوده است و گویای کاهش ۲۴ درصدی است. گروه رنو پس از خانواده ایکس‌۱۰۰ بیشترین تولید را داشته است که نسبت به سال گذشته تولید بیشتر و فروش کمتری را نشان می‌دهد.

زامیاد

بررسی تولید و فروش شرکت زامیاد در سه ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که بین محصولات مختلف این شرکت دو گروه وانت NI و وانت NIB بیشترین تیراژ تولید را داشته‌اند. وانت NIB تاخوگراف و فرمان دوتیکه، ABS و ۶دنده با ایموبلایزر یورو ۴ با ۳ هزار و ۹۷۵ دستگاه بیشترین تعداد تولید را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نکرده است اما فروش این محصول افزایش مناسبی داشته است. فروش وانت NIB در سال گذشته ۲هزار و ۸۰۹ دستگاه بوده است که این رقم در سال جاری ۳ هزار و ۲۲۰ دستگاه و افزایش ۱۴ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.

 

بررسی‌های آماری دنیای‌اقتصاد نشان می‌دهد که میانگین قیمت فروش هر واحد محصول سایپا در فصل بهار 6/ 7میلیون تومان کاهش یافته و در مقابل این رقم در ایران‌خودرو با7/ 2میلیون تومان افزایش مواجه شده است.