حالا این‌طور که از شواهد و قراین برمی‌آید در طول این هفته ممکن است چند عرضه اولیه داشته باشیم. مخصوصا با توجه به صحبت‌های هفته گذشته رئیس دولت که دستگاه‌های دولتی را موظف کرد در واگذاری سهام کارخانه‌ها و دارایی‌های خود، عجله کنند و همچنین درخواست او از وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه واگذاری بخشی از سهام دولت در بورس را به‌طور منظم و مستمر و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده ادامه دهد. عرضه‌های اولیه با پتروشیمی ارومیه شروع شده است و البته آخر هفته گذشته معاون شرکت‌ها و قیمت‌گذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که با توجه به مصوبه هیات واگذاری و دستور وزیر امور اقتصاد و دارایی، ۱۸ شرکت که شامل سه هلدینگ تخصصی نیروگاهی می‌شود، تا آخر سال در بورس یا فرابورس عرضه اولیه خواهند شد و همچنین ۱۳ بنگاه دیگر در قالب ETF واگذار می‌شوند. حالا که عرضه اولیه نماد شاروم یا همان شرکت پتروشیمی ارومیه که ۳۰ تیرماه امسال در فهرست نمادهای فرابورس درج شده قرار است این هفته انجام شود، درصد عرضه شرکت‌های کشاورزی و دامپروری ملارد شیر و تهیه و توزیع غذا دنا آفرین فدک بالاتر می‌رود و ممکن است از گزینه‌های محتمل عرضه اولیه بعدی باشند.

شاروم

پتروشیمی ارومیه، شرکتی است که ارزش‌گذاری‌اش به فرابورس رسیده و در حال حاضر هم در سامانه کدال قابل مشاهده است. از نکاتی که درباره شرکت پتروشیمی ارومیه باید مدنظر داشته باشید این است که این شرکت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه پترول است که سه محصول کریستال ملامین، سولفات آمونیوم و اسیدسولفوریک را تولید می‌کند. همچنین این شرکت مدعی است که نخستین تولیدکننده کریستال ملامین در ایران و دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در کشور است. مساله دیگر هم این است که شرکت پتروشیمی ارومیه با سرمایه ۷۰ میلیاردتومانی فعالیت می‌کند و سهامدار عمده آن شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با مالکیت ۷/ ۹۳ درصد سهام است و البته ۶ درصد از سهام این شرکت هم در اختیار شرکت کارگزاری سهام عدالت است. در جریان باشید که این شرکت با نماد شاروم در گروه محصولات شیمیایی و زیرگروه تولید کود و ترکیبات نیتروژن قرار است عرضه شود. حجم تولید این شرکت در سال گذشته حدود ۱۲۵ هزار تن بوده است. اما سهامداران شرکت پتروشیمی ارومیه چه شرکت‌هایی هستند؟ ۵/ ۵۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان است که این شرکت با نماد پترول در بورس عرضه شده است.

زملارد

شرکت‌های کشاورزی و دامپروری ملارد شیر جزو واحدهای فرعی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین و واحد تجاری و نهایی گروه، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا است. دارایی‌های ثابت مشهود این شرکت شامل ۱۲ درصد ماشین‌آلات، ۲۱ درصد تاسیسات، ۶۳ درصد زمین و ساختمان است که ۴ درصد هم به سایر اختصاص داده‌اند. این شرکت از شرکت‌های گروه زراعت و خدمات وابسته در بازار دوم فرابورس ایران است که هم‌گروهی‌های خوبی مثل زکوثر، تلیسه، آبین، زشریف، زبینا، زقیام، زشگزا، زپارس، زکشت، زگلدشت و سیمرغ دارد.

گدنا

شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک که با نماد گدنا در بورس قرار است عرضه شود، در گروه هتل و رستوران ثبت شده است. این شرکت در زمینه کترینگ ریلی فعال است. کترینگ دونا حاصل جذب سرمایه‌گذار مستقیم خارجی گروه دون هاوزر از اتریش با مشارکت ۵۰ درصدی گروه ارزش‌آفرینان فدک (گروه اقتصادی فدک) از ایران است. شرکت دون هاوزر، شرکت ارزش‌آفرینان فدک، کریستین هوبل، وحید رضا باقری، محسن فاتحی زاده و شرکت ریل پرواز تندر جزو سهامداران این شرکت هستند. جدا از این سه شرکت در ماه‌های آینده عرضه‌‌های اولیه زیادی در صف حضور در بورس قرار دارند. تا اینجای کار قرار است ۲۰ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس عرضه شوند و با حضور ۱۲ شرکت دیگر هم در بورس موافقت شده و در نوبت عرضه قرار می‌گیرند. همچنین نیروگاه هرمز بندرعباس هم در دستور کار است که در بورس عرضه شود.