مروری بر فراز و نشیب‌های صنعت روانکار

با این حال در این سال شرکت‌ها کاهش نسبی حاشیه سود را داشتند. همچنین در این دو سال بسیاری از برندهای خارجی به‌طور رسمی به فعالیت خود در بازار ایران خاتمه دادند و حتی اقدام به جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی خود از سطح بازار کردند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران دلیل اصلی پایان فعالیت برندها شد. این موضوع در کنار کاهش قاچاق به دلیل افزایش نرخ ارز سبب شد این شرکت‌ها با افزایش حجم تولید و فروش همراه شوند.

نرخ فروش روغن پایه در بازارهای صادراتی طی یکسال و نیم اخیر، برخلاف گذشته همسو با قیمت جهانی نفت نبوده و در مقاطعی با وجود رشد قیمت نفت روندی نزولی داشته است. طبق بررسی‌های انجام شده، ضریب همبستگی نرخ روغن پایه فوب ایران با نرخ جهانی نفت در گذشته عدد ۶۳/ ۰ بوده است که در حال حاضر حدود ۴/ ۰ واحد ارزیابی می‌شود. علت کاهش نرخ‌ها مازاد عرضه تولیدکنندگان در سطح منطقه از طرف شرکت‌های ایرانی و سایر کشورها از جمله آمریکا و روسیه است. در حال حاضر به دلیل مازاد عرضه‌ داخلی شرکت‌های روانکار اقدام به صادرات می‌کنند. چهار شرکت بورسی، در سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد فروش خود را صادر کرده‌اند که حاشیه سود ۴۶ درصدی را داشته است که در سال ۹۸ با حجم فروش مشابه سال گذشته، حاشیه سود محصولات صادراتی ۲۳ درصد ثبت شده است. حاشیه سود محصول داخلی در دو سال اخیر حدود ۲۲ درصد است.

در سال ۹۹ در ادامه بحران‌های اقتصادی و در کنار شیوع ویروس کرونا، عملکرد شرکت‌ها با کاهش نسبی تقاضا و نرخ فروش همراه شد، با این حال این شرکت‌ها تولید مناسبی در این فصل رقم زدند. از طرفی از ابتدای فصل تابستان افزایش نرخ ارز و فرآورده‌های نفتی سبب افزایش هزینه‌های تولید شده است و دریافت مجوز افزایش نرخ‌های فروش در ادامه سال قطعی به نظر می‌رسد که سبب خواهد شد این شرکت‌ها ضمن حفظ حاشیه سود تاریخی، سودآوری مناسبی رقم بزنند. در حال حاضر شرکت‌های نفت پارس، بهران و سپاهان در مجامع خود خبر از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ را داده‌اند. عمده این شرکت‌ها دارایی‌های قدیمی دارند که در صورت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارقام جذابی را می‌توانند منتشر کنند که با توجه به نسبت قیمت به درآمد کمتر از کل بازار، سبب اقبال سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها خواهد شد.