افرادی که علاوه بر تجربه کافی به‌طور حرفه‌ای در بازار بورس فعال هستند بر اساس خصوصیات سرمایه‌گذار مثل سطح ریسک‌پذیری و سرمایه شخص، سبدی مناسب او تشکیل می‌دهند و مرتب آن را مدیریت می‌کنند. سبدگردان‌ها با توجه به همه عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سهام، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن را می‌گیرند.

این صندوق‌ها مزیت‌های فراوانی از جمله استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردانی دارند. خصوصیات افراد سبدگردان این است که تمام تصمیمات برای سبد هر شخص بر اساس بررسی گزارش‌های مالی، اخبار بازار سرمایه و تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی سهام گرفته می‌شود. در واقع نکته مثبت و تمایز سبدگردانی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خود شخص همین نکات است زیرا اکثر سرمایه‌گذاری‌های مستقیم توسط افراد تازه‌وارد بدون توجه به نکات مهم است که منجر به واکنش هیجانی نسبت به خرید و فروش سهم می‌شود.

در فرآیند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه‌گذاران، به‌صورت جداگانه سبدی تشکیل می‌شود که ترکیب آن با توجه به سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار و میزان سرمایه او تعیین و نظرات شخصی او در مورد سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود؛ این‌ یک تفاوت مهم در سبدگردانی نسبت به صندوق‌های مشترک است. از این‌رو خدمت سبدگردانی ساختاری منسجم‌، دقیق‌تر و درعین‌حال منعطف‌ و منصفانه‌تر با در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری به وی پیشنهاد می‌دهد.بعد از اینکه فرد سرمایه‌گذار سبدگردان خود را انتخاب کرد باید با شرکت سبدگردان قرارداد امضا کند. این قرارداد شامل مدت قرارداد و نحوه تقسیم سود بین سبدگردان و شخص سرمایه‌گذار است. این قرارداد‌ها در شرکت سبدگردانی تحت مجوز سازمان بورس بسته خواهد شد. از آنجا که سبدگردانی، به گونه‌ای مدیریت اختصاصی دارایی‌های اشخاص بوده و هزینه بالاتری نسبت به سایر خدمات قابل ارائه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد در نتیجه شرکت‌های سبدگردان حداقلی از سرمایه‌ را برای پذیرش لحاظ می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل شرایط خاص قراردادهای سبدگردانی این خدمت الزاما مناسب تمامی سرمایه‌گذاران نیست زیرا مدت زمان قرارداد یک سال بوده و در صورت خروج پیش از دوره اتمام قرارداد محدودیت‌هایی در زمان خروج اعمال خواهد شد.