با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی (زمستان ۹۸) قیمت‌ها در بازار فلزات اساسی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر توقف و کاهش فعالیت‌های اقتصادی در جهان خصوصا چین کاهش یافته که تاثیر آن در سمت فلزات رنگین خصوصا سرب و روی ملموس تر بوده است. اما در شرایط حاضر با بازگشت تدریجی فعالیت‌ها در اقتصاد‌های مهم جهان و انتشار اخباری مبنی بر کشف واکسن ویروس کرونا، تاثیر این ریسک بر قیمت‌ها کمتر شده است.

از طرفی، با توجه به تاثیرگذاری مستقیم شاخص جهانی دلار DXY بر قیمت‌ها در بازارهای کالایی، روند کاهشی آن طی دو ماه اخیر عامل حمایت از قیمت‌ها خصوصا سرب و روی بوده است. طی دوره مذکور شاخص جهانی دلار که برابری دلار آمریکا در مقابل شش ارز معتبر خارجی را نشان می‌دهد، در پی گمانه زنی‌ها درخصوص انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا روند نزولی داشته و به کمترین سطح از سال ۲۰۱۸ به این‌سو رسیده است.

به هر نحو، با توجه به روند عرضه و تقاضای فعلی، موجودی ذخایر و همچنین تاثیر پارامترهای مهم بر اقتصاد جهانی می‌توان مرز‌های ۲۳۰۰ دلاری برای روی و ۱۹۰۰ دلاری برای سرب را کف‌های محکمی تلقی کرد که در صورت عدم بروز ریسک جدیدی در اقتصاد جهانی می‌توان شاهد رشد قیمت‌ها از محدوده‌های فعلی نیز بود. از این رو حداقل از منظر قیمت جهانی ریسک قابل توجهی برای قیمت سهام شرکت‌های سرب و روی در بازار سرمایه نمی‌توان در نظر داشت. همچنین، با توجه به اهمیت نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی در داخل کشور، در زمان تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مذکور باید چشم انداز جامعی از روند آتی نرخ دلار داشت. با توجه به انتظارات تورمی ناشی از کسری بودجه که عامل رشد قیمت دلار بوده نرخ فروش شمش روی و سرب رشد محسوسی از ابتدای سال داشته که در صورت تداوم آن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سودآوری شرکت‌های مذکور داشته باشد. لذا، با توجه به اینکه شانس رشد قیمت‌های جهانی در ادامه سال جاری بیش از افت آن انتظار می‌رود و در داخل نیز با توجه به انتظارات تورمی انتظار افت محسوس برای نرخ دلار نمی‌رود، می‌توان به رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی امیدوارتر بود که می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد و موقعیت‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری شکل گیرد.