با توجه به خبرهای منتشرشده درخصوص صندوق‌های با درآمد ثابت مبنی‌بر افزایش  حد نصاب سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام به ۱۵ درصد در راستای حمایت از سهامداران می‌توان گفت این خبر بسیار مثبتی برای این صندوق‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا از طرفی هم منجر به افزایش سوددهی این صندوق‌ها می‌شود هم می‌تواند جریان نقدینگی را در بازار سرمایه افزایش دهد و موجب رونق دوباره بورس شود.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه با افزایش حد نصاب صندوق‌های درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری در سهام با ۱۵ درصد؛ پتانسیل ورود ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید فراهم می‌شود. این در حالی است که در ابتدای سال ۹۹ و در فروردین‌ماه سال‌جاری، این حد نصاب ۱۰  درصد تعیین شد و در مرداد سال‌جاری نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق‌ها به ۵ درصد کاهش یافت.

مقایسه بازدهی صندوق با درآمد ثابت با شاخص کل

روند بازار سرمایه در مرداد به گونه‌ای بود که بازدهی شاخص برای اولین بار در سال ۹۹ منفی شد. این درحالی است که مقایسه بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت با شاخص کل نشان می‌دهد اگر افراد در این ماه که روند بازار نزولی بود در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کردند، می‌توانستند از ضرر‌های احتمالی جلوگیری کنند و اندک سودی نیز به سرمایه خود اضافه کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در مرداد ۹۹ تنها یک صندوق با درآمد ثابت بازدهی منفی را ثبت کرده و بقیه صندوق‌ها بازدهی مثبت از خود به جا گذاشتنه‌اند. این درحالی است که اکثر سهام در بازار سرمایه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد اصلاح قیمتی داشته‌اند. اما این درحالی است که صندوق پاداش سرمایه بهگزین یکی از صندوق‌های با درآمد ثابت بازدهی ۸۲/ ۶درصدی را ثبت کرد.  

به علاوه اینکه این صندوق‌ها در برابر ریسک بازار سرمایه می‌تواند سپر محکمی باشد،‌ این ابزار نوین مالی به عنوان جایگزینی برای سپرده‌های بانکی مطرح می‌شوند و می‌توانند در آینده به عنوان رقیب جدی برای سیستم بانکی قد علم کنند.