رشد بی‌سابقه شاخص کل بورس از نیمه دوم سال ۹۸ تا اواخر تیر ۹۹ و ورود حجم عظیم نقدی به بازار سرمایه باعث شده بود تا علاوه بر رشد شدید و غیرطبیعی در بازار بورس، این بازار پر ریسک‌تر از گذشته شود. از این رو انتظار اصلاح در شاخص کل از منظر تکنیکالی بسیار محتمل بود. نزول شاخص کل در ۲۶ مردادماه ۹۹ بدترین افت روزانه در شاخص کل بورس بود که طی آن ۹۰ هزار واحد کاهش به ثبت رسید. این رقم در تاریخ چهل ساله اخیر بورس ایران بی‌سابقه بوده است.

ضرر صندوق‌های سهامی از افت بازار سرمایه

همزمان با روند صعودی بورس در ۴ ماه اول سال ۹۹،‌ استقبال از بازار سرمایه نیز بیشتر از قبل شد. در این بین افرادی بودند که به دلیل نداشتن وقت کافی و همچنین کمبود اطلاعات، صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند. در این بین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی به دلیل اینکه بازدهی بیشتری نسبت به بقیه صندوق‌ها داشت،‌ مورد توجه بیشتری قرار گرفت.  اما همان‌طور که این صندوق‌ها در زمانی که بازدهی بازار سرمایه مثبت بود سودسازی بیشتری نسبت به بقیه صندوق‌ها داشتند،‌ به دلیل ریسک این صندوق‌ها با توجه به درصد سرمایه‌گذاری بیشتری که نسبت به بقیه صندوق‌ها  در بازار سرمایه دارند، ریسک بیشتری نیز می‌پذیرند. به همین دلیل زمانی که روند بازار منفی باشد امکان منفی شدن بازدهی آنها بیشتر از بقیه صندوق‌ها است.  بنابراین با منفی شدن شاخص بازار سرمایه در مرداد و کاهش ۳/ ۸ درصدی شاخص کل در این ماه،‌ بیشترین آسیب را از افت بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی متحمل شدند. به گونه‌ای که از ۶۷ صندوق سرمایه‌گذاری تنها ۱۰ صندوق بازدهی مثبت ثبت کرده‌اند و بقیه صندوق‌ها در این ماه بازدهی منفی داشتند.

مهم‌ترین عاملی که بیش از سایر عوامل مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد، بازدهی صندوق است. طبیعتا بازدهی در بازار سرمایه در بازه‌های بلند‌مدت بیشتر است.

در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذار‌ی سهامی صندوق مشترک تدبیر‌گران فردا با افت ۵۶/ ۱۳ درصدی بیشترین افت را در مرداد داشته است. صندوق قابل معامله واسطه‌گری مالی یکم و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید توسعه با افت ۰۸/ ۱۲ و ۰۷/ ۱۲ در رتبه دوم و سوم قرار دارند. این درحالی است که صندوق سهامی صندوق مشترک تدبیرگران فردا قبل از مرداد ماه یکی از صندوق‌های پربازده بازار بود. صندوق معامله واسطه‌گری مالی یکم نیز که با عنوان دارایکم شناخته می‌شود پس از بازدهی صد درصدی که پس از بازگشایی کسب کرد،‌ به دلیل افت ارزش سهامی که در این صندوق بود با افت قابل توجهی در مرداد مواجه شد.  با توجه به اینکه حفظ سرمایه اصل اول مدیریت ریسک در بازارهای مالی است، صندوق‌هایی نیز بودند که در مرداد ماه بازدهی مثبت از خود به جا گذاشتند. برای مثال صندوق مشترک کاریزما با بازدهی ۳۴/ ۱۲درصدی در مرداد عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت نیز بازدهی ۴۶/ ۵داشته است.  صندوق‌های سهامی اگر با دقت انتخاب شوند و به تمامی نکات توجه شود می‌تواند از ضرر سرمایه‌گذاران جلوگیری کند، زیرا تیم‌های حرفه‌ای در این صندوق‌ها معاملات را انجام می‌دهند.