از غائله کره تا سود شرکت‌ها

حذف ارز

تا یک سال پیش کره در گروه کالاهای شماره یک بود و ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد اما دولت این قلم را از گروه یک حذف کرد و واردات آن مشمول ارز نیمایی شد.» سال گذشته پس از خروج کره از لیست کالاهایی که ارز دولتی شامل آنها می‌شد ۴۵ هزار تن کره وارد شد و مسوولان نسبت به تامین این قلم از میز صبحانه خانوارهای ایرانی اطمینان خاطر دادند اما هم‌اکنون در بازار کمبود ایجاد شده است.

نیمه خرداد سال گذشته اعلام شد دیگر ارز دولتی به واردات کره اختصاص داده نمی‌شود اما نکته جالب میزان واردات تا شب قبل از ممنوعیت بود. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی نوشته بود در آخرین تخصیص ارز برای واردات کره (از ابتدای سال ۹۸) با ارز دولتی ۲ هزار تن شرکت پاک، ۳ هزار و ۵۰۰ تن کاله، ۳ هزار و ۵۰۰ تن شکلی و ۳۲ هزار و ۶۰۰ تن یعنی ۸۰ درصد محموله توسط تنها یک شرکت وارد شده و ۵ هزار تن را نیز سایر شرکت‌ها وارد کرده‌اند. رقمی نزدیک به ۸هزار تن نیز هنوز در گمرک مانده است که اگر مالکان آن بخواهند آنها را با قیمت جدید ارز نیمایی ترخیص کنند باید کره ۱۰۰ گرمی را ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کنند.  ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخصا نتوانست در بازار کره نیز کارساز بیفتد. به گفته فعالان این بازار حتی کره‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند به قیمت بالاتر به فروش رسیدند. مشکل اصلی کره در بحث عرضه است. با این حال به نظر می‌رسد با محدود شدن واردات کره، قرار است شرکت‌های داخلی جور محدودیت‌ها را بکشند.

سر خوردن

چند روز پیش سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبات ستاد تنظیم بازار درخصوص عرضه کره اعلام کرده ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرده که در بسته‌بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸هزار تومان خواهد بود و در سایر بسته‌بندی‌ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد. او نیز کمبود کره در بازار را تایید کرد و گفت: این تصمیم با توجه به تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیما در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گرفته شده است. نکته مهم اینکه سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن ‌و‌تجارت به موضوع تولید کره در داخل اشاره کرده است. کشور می‌تواند این محصول را با اتکای داخل مشروط بر افزایش مقادیر تولید توسط وزارت جهاد کشاورزی تامین کند.

موضوعی که سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر آن تایید کرده است: تمامی ظرفیت‌های تولیدی کره فعال شده و با توجه به مناسب بودن تولید داخل این محصول مشکلی برای تامین این کالا در سطح بازار وجود ندارد. «کامران کارگر» در مورد نیاز سالانه کشور به کره نیز گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن برآورد می‌شود که قبل از تغییر نرخ ارز کره، حدود۳۵ هزار تن از محل واردات و مابقی از محل تولید داخل تامین می‌شد.

او البته تامین نیاز داخل را مشروط می‌داند: تامین کره مورد نیاز بازار از محل تولید داخل مستلزم مدیریت تولید شیر خام از سوی نهادهای مرتبط به ویژه وزارت جهاد کشاورزی است. او ادامه می‌دهد: با توجه به ممنوعیت صادرات خامه فله و وضع عوارض بر خامه بسته‌بندی و شیر خشک در کارگروه تنظیم بازار کشور و با همکاری سازمان توسعه تجارت برای عملیاتی کردن این تصمیم، روند تولید کره در کشور بهبود می‌یابد و تا حدود زیادی مانع از افزایش قیمت در سطح عرضه شود.

شرکت‌ها چه می‌گویند

روز گذشته سامانه کدال چند اطلاعیه را منتشر کرد که از تاثیر تصمیم اخیر بر فعالیت شرکت‌ها خبر می‌داد. شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس با نماد (غفارس)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان با نماد غشان، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با نماد غگلستا، شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی با نماد غپاذر از جمله شرکت‌هایی هستند که در این خصوص شفاف‌سازی کرده‌اند. نکته مهم این است که سهم تولید کره از سبد محصولات تولیدی در این شرکت‌ها متفاوت است و تاثیر تغییر این قیمت در این شرکت‌ها متناسب با میزان تولید و سهم تولید کره متفاوت خواهد بود.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس

این شرکت در گزارش گروه الف خود از تغییر قیمت محصول خود خبر داده است. سهم کره از مجموع مبالغ فروش محصولات متفاوت این شرکت برابر با ۳ درصد است. این شرکت در سال گذشته ۷/ ۱۳ میلیارد تومان کره فروخته است. این گزارش نشان می‌دهد نرخ قبلی کره خانوار در وزن ۱۰۰ گرمی ۳۳۴۷ تومان بوده است و در نرخ جدید به ۵۶۳۸ تومان رسیده است. موضوعی که از افزایش ۶۸درصدی قیمت این محصول خبر می‌دهد.

در شرح این گزارش آمده است با توجه به مصوبات یکصد و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار و پایان ذخایر کره وارداتی در جلسه یکصد و چهارمین کارگروه تنظیم بازار سقف قیمت مصرف‌کننده را با عنایت به افزایش قیمت شیر خام و چربی در کشور برای هر بسته کره ۱۰۰ گرمی معادل ۸هزار تومان تعیین کردند. در ادامه این گزارش آمده است درخصوص سایر اوزان بسته‌بندی مقرر شد بر همین اساس افزایش متناسب محاسبه و در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بارگذاری شود.

در بخش‌هایی از این گزارش در مورد تاثیر این افزایش آمده است: با فرض تحقق تولید و فروش و کسب سود بر اساس بودجه، سهم از سود کل این افزایش قیمت در ماه‌های باقیمانده از سال ۱۳۹۹ حدود ۸ درصد خواهد بود.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی

غپاذر نیز در گزارش نوع الف خود از تاثیر این تغییر قیمت‌ها گزارش داده است. بررسی صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد سهم کره از کل درآمد این شرکت در سال گذشته برابر با ۶۷/ ۱ درصد بوده است. این شرکت در سال مالی گذشته توانسته ۹/ ۶ میلیارد تومان کره بفروشد.  نرخ کره در این شرکت با تغییر از ۳۳۴۷ تومان به ۵۶۳۸ تومان رسیده است. این شرکت نیز اعلام کرده است تغییر قیمت در سایر اوزان را اعلام می‌کند، اما این شرکت برآوردی از تاثیر این افزایش قیمت بر سود شرکت در ادامه سال ارائه نکرده است.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان

تغییر نرخ کره ۱۰۰ گرمی در شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان با دیگر شرکت‌ها متفاوت بوده است. در تغییرات اخیر نرخ این محصول از ۳۴۰۰ تومان به ۶۸۰۰ تومان رسیده که نسبت به دیگر شرکت‌ها اندکی بالاتر است. با توجه به نرخ مصوب ۸ هزار تومانی هرچه این نرخ پایین‌تر باشد سود شرکت بیشتر خواهد بود. نکته دیگر اینکه سهم درآمد حاصل شده از کره در این شرکت تنها ۴/ ۰ درصد است. این شرکت در سال گذشته ۷۰۵ میلیون تومان کره فروش داشته است.

شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان

این شرکت نیز از دیگر شرکت‌هایی است که درخصوص تاثیر افزایش قیمت‌ها شفاف‌سازی کرده است. از میان شرکت‌هایی که در این باره اطلاع‌رسانی کرده‌اند سهم فروش کره از درآمد‌های این شرکت از همه بیشتر بوده و برابر با  ۱۰ درصد است. نرخ محصول از ۳۳۴۷ تومان به ۵۶۳۸ تومان رسیده است. بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ نشان می‌دهد میزان فروش کره این شرکت در سال گذشته ۳/ ۲۸ میلیارد تومان بوده است. اگرچه برآوردی از تغییر سود این شرکت ارائه نشده اما با توجه با درصد بالای سهم کره از درآمد‌های این شرکت، این تغییرات می‌تواند تاثیری قابل توجه بر سود این شرکت داشته باشد.