افشای اطلاعات با اهمیت

شرکت نئوپان ۲۲ بهمن با نماد چنوپا با انتشار اطلاعیه‌ای از اجرایی شدن افزایش قیمت محصولات تولیدی خبر داده است. این شرکت که در گروه صنعت محصولات چوبی قرار دارد اثر این رویداد را بر وضعیت شرکت مشخص نکرده است. اما ۱۹ محصول متفاوت نئوپان این شرکت ۹ درصد افزایش خواهد یافت. در بخشی از این اطلاعیه آمده است با توجه به افزایش نرخ خرید مواد اولیه و نوسانات ارزی به تناسب قیمت تمام شده تولیدات محصول افزایش نرخ برابر مصوب هیات مدیره اجرایی شد.

شرکت رادیاتور ایران با نماد ختور دیگر شرکتی است که گزارش الف منتشر کرده است. موضوع گزارش این شرکت نیز به افزایش نرخ فروش محصول و خدمات مربوط می‌شود. بر اساس پیوست‌های این گزارش چهار محصول این شرکت یعنی رادیاتور نوع ۱ تا ۴ افزایش قیمت داشته است. رادیاتور نوع ۱، ۲ و ۴، ۳۷ درصد افزایش یافته و رادیاتور نوع ۳، ۳۶ درصد افزایش قیمت داشته است. میانگین نرخ قدیم این چهار محصول برابر با یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان بوده و حالا این میانگین به یک میلیون و ۶۱۱ هزار تومان رسیده است. این افزایش نرخ به فروش این چهار محصول، طرف قرارداد با شرکت تراکتور‌سازی تبریز است و مدیران رادیاتور ایران با انتشار فاکتور این قرارداد افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده‌اند. این چهار محصول در سال مالی گذشته ۲۰ میلیارد تومان از مبلغ فروش این شرکت را به خود اختصاص داده و مبلغ فروش این چهار محصول به کل درآمد شرکت در سال گذشته برابر با ۶ درصد بوده است.

شرکت صنایع آذرآب با نماد فاذر نیز از دیگر شرکت‌هایی است که به افشای اطلاعات با اهمیت دست زده است. این شرکت از انعقاد قرارداد‌هایی مهم خبر داده است. بویلرهای شرکت پتروپالایش کنگان، الحاقیه قرارداد اصفهان جدید، قرارداد نصب بویلرهای جدید پالایشگاه اصفهان، ست تیوب بویلر ۹۰ تن بخار،‌ ساخت پل ورودی به منطقه لرستان و ایرکولرهای شرکت پتروپالایش کنگان از جمله‌ این قرارداد‌ها هستند. مبلغ این قرارداد‌ها بیش از ۶۵۷ میلیارد تومان است و تاریخ موثر اجرای قرارداد ۳۰ مهرماه سال جاری است.

هلدینگ خلیج فارس

چهارشنبه هلدینگ خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازار سرمایه چند گزارش مهم منتشر کرد. فارس در دوره ۱۲ ماهه ۱.۴۶۱ ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده است. این شرکت در گزارشی از زمان‌بندی پرداخت این سود خبر داده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار است ۱۲ آبان‌ سال جاری و از طریق سامانه سجام سود سهامداران حقیقی را پرداخت کند. سهامدارانی که فاقد کد سجام هستند نیز می‌توانند از تاریخ اول آذر ماه با مراجعه به شعب بانک تجارت این سود را دریافت کنند. میزان سود محقق‌شده به ازای هر سهم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱۳ درصد رشد داشته و این تغییر عمدتا ناشی از رشد ۱۱۴ درصدی جمع درآمد‌های عملیاتی این شرکت بوده است. این شرکت در این دوره۲۰ هزار و۹۶۲میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

سهم ارزش فارس و شرکت‌های زیر‌مجموعه آن در بورس و اوراق بهادار در طول یک‌سال گذشته از ۸ درصد به ۵/ ۹ درصد افزایش یافته است. در این دوره این شرکت افزایش سرمایه نیز تجربه کرده است و سرمایه آن از ۹۱۵۰ میلیارد تومان به ۱۴۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است. بررسی صورت مالی این شرکت نشان می‌دهد دارایی‌های جاری شرکت اصلی ۳۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش احتمالا به دلیل افزایش حساب‌های دریافتنی از شرکت‌های وابسته و نیز افزایش موجودی نقد ناشی از رشد سپرده‌های بانکی رخ داده است. همچنین دارایی‌های غیر جاری شرکت نیز ۱۲ درصد افزایش یافته که این موضوع نیز به افزایش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به واسطه خرید سهام دهدشت، بروجن و پلیمر گچساران رخ داده است. تسهیلات مالی دریافتی این شرکت نیز به منظور تسویه بدهی‌ها ۴ درصد رشد داشته و عمده کاهش ۱۶ درصدی بدهی‌های غیر جاری این شرکت مربوط به تسویه بدهی با شرکت نفت است.