قیمت نفتا به نفت هم بستگی زیادی دارد و با افزایش قیمت نفت حاشیه سود الفین‌هایی که خوراک آنها نفتا است، همانند پتروشیمی شازند کاهش پیدا می‌کند و شرکت‌هایی که بتوانند از ترکیب گاز اتان و نفتا استفاده کنند، همانند پتروشیمی جم، در زمان نوسانات قیمت نفت می‌توانند ازترکیب بهینه  این دو خوراک  استفاده کنند. در‌سال‌۲۰۱۹‌، ظرفیت تولید اتیلن در جهان، ‌۱۸۰ میلیون‌ تن ‌بوده ‌است که سهم ایران از این ظرفیت حدود ۷۸/ ۴ درصد معادل ۷/ ۸ میلیون تن است. اما پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی واحدهای جدید اتیلن، عرضه از تقاضا پیشی بگیرد و مازاد عرضه در جهان باعث فشار بر قیمت اتیلن و دسترسی به خوراک ارزان مزیت نسبی شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت. ظرفیت تولید پلی‌اتیلن در جهان نیز در حدود ۱۱۸ میلیون تن است که ایران سهم ۵/ ۴ درصدی یعنی ۵ میلیون تن از ظرفیت جهان را دارد.  ضریب استحصال اتیلن و پروپیلن از اتان، به ترتیب ۸۴ و ۳درصد است و برای تولید هر تن پلی‌اتیلن سنگین تقریبا یک تن اتیلن استفاده می‌شود. ضریب استحصال اتیلن و پروپیلن از نفتا، به ترتیب ۳۳ و ۱۴ درصد است. پلی‌اتیلن سنگین بیشترین مقدار سختی و کمترین مقدار نفوذپذیری و مقاومت خوب را در برابر خوردگی  دارد و باعث می‌شود که در ساخت انواع لوله‌های انتقال آب و گاز طبیعی از آن استفاده شود. پلی اتیلن سبک انعطاف پذیری خوبی دارد و در ساخت فیلم، ظروف تحت فشار روکش کابل و سیم مصرف می‌شود. لوله‌های پلی پروپیلن رنگ سفید یا سبز دارد به دلیل خواص منحصربه فرد در آب‌رسانی سیستم‌های کوچک و فاضلاب پرکاربرد هستند. همچنین محدوده دمای قابل تحمل وسیعی دارند به همین علت در هر دو سیستم آب سرد و گرم کاربرد دارند. یکی از نکات مهم برای صنعت الفین در ایران فرمولی است که برای نرخ اتان در نظر گرفته‌اند این فرمول دارای سقف ۴۰۰ دلار و کف ۲۰۰ دلار برای هر تن اتان است. با توجه به اینکه نرخ اتان از مهر ۱۳۹۸، به زیر ۲۰۰ دلار رسیده است، باعث شده است که شرکت‌های تولید‌کننده الفین، اتان را به قیمت گران تر از قیمت‌های جهانی و با کف ۲۰۰ دلار خریداری کند و حاشیه سود این نوع شرکت‌ها کاهش یابد. در مقابل پتروشیمی‌پارس که اقدام به فروش اتان می‌کند، می‌تواند آن را با نرخ بیشتر از قیمت جهانی به تولید‌کننده‌ها بفروشد و حاشیه سود خوبی کسب کند.

شرکت‌های تولید‌کننده

تولید‌کننده‌های اتیلن بورسی عبارتند از: پتروشیمی شازند، پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی آریا ساسول. ظرفیت تولید اتیلن آنها به ترتیب عبارتند از: ۳۰۷ هزار تن، ۳۲/ ۱ میلیون تن، ۱/ ۱میلیون تن، ۵۲۰‌ هزار‌تن و یک میلیون تن در سال. پتروشیمی‌های غیر‌بورسی تولیدکننده اتیلن عبارتند از: پتروشیمی مروارید با ظرفیت ۵۰۰ هزارتن، اتیلن ایلام با ظرفیت ۴۶۰ هزار تن، پلی‌اتیلن مهر با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و پلی‌اتیلن لاله با ظرفیت ۳۰۰هزارتن و اتیلن بندر امام ظرفیت ۴۱۰ هزارتن ضمنا پتروشیمی لاله زیرمجموعه پتروشیمی مارون است. از طرح‌های پتروشیمی در این حوزه می‌توان به الفین بوشهر با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن در سال و الفین کیان با ظرفیت یک میلیون و۲۰۰ هزار تن اتیلن در سال، فاز دوم الفین ایلام با ظرفیت ۴۵۸ هزار تن اتیلن و پتروشیمی‌های خط لوله اتیلن غرب کشور و منطقه دنا که شامل الفیل گچساران با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن، پلی اتیلن سنگین کازرون با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، پلی اتیلن سنگین ممسنی با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن، پلی اتیلن سنگین دهدشت و پلی اتیلن سنگین بروجن، هر کدام با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن اشاره کرد.

بررسی گزارش‌های ۶ماهه

پتروشیمی آریاساسول در ۳ماه دوم سال ۵۸۱۷ریال سود شناسایی کرده است که نسبت به ۳ماه اول سال که ۲۹۶۵ ریال محقق کرده بود، رشد ۹۶درصدی را داشته است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، ۹۲۰۴ریال سود محقق کرده بود. در ضمن این شرکت افزایش سرمایه صددرصدی از محل سود انباشته جهت اجرای طرح توسعه‌ای ۳۰۰هزار تن پلی اتیلن جدید را در دستور کار دارد. این پتروشیمی در ۶ماه دوم، فقط ۲۰۴تومان سود حاصل از تسعیر ارز به ازای هر سهم شناسایی کرده است. پتروشیمی مارون در ۳ماه دوم سال ۳۳۶۷ریال سود شناسایی کرده است که نسبت به ۳ماه اول سال که ۱۰۸۵ریال محقق کرده بود، رشد ۲۱۰درصدی را داشته است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸، ۶۳۹۸ ریال محقق کرده بود. پتروشیمی مارون، ۶۴درصد از پتروشیمی لاله، ۴۰ درصد از پتروشیمی بوشهر و ۷۵/ ۶ درصد از پتروشیمی ایلام را دارد و در آخر سال، از محل این سرمایه‌گذاری‌ها هم سود شناسایی خواهد کرد. در سال گذشته از محل پتروشیمی مارون، ۴۲ تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده است. با راه‌اندازی پتروشیمی بوشهر و مارون، این درآمد رو به رشد خواهد بود.  پتروشیمی جم در ۳ماه دوم سال ۱۰۹۱ریال سود شناسایی کرده است که ۱۵۲ریال از محل تسعیر ارز است و سود ۳ماه دوم نسبت به ۳ماه اول سال که ۶۰۴‌ریال محقق کرده بود، رشد ۸۱درصدی داشته است. در سال ۱۳۹۸، ۲۷۴۵ریال محقق کرده بود. پتروشیمی جم، ۴۴درصد از جم پیلن، ۳۴ درصد از پتروشیمیران و ۱۰۰ درصد از توسعه انرژی پادکیش را دارد و در آخر سال، از محل این سرمایه‌گذاری‌ها هم سود شناسایی خواهد کرد. در سال گذشته ازا‌ین محل، ۵۶ تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده است که با توجه به رشد سودآوری جم پیلن رو به رشد خواهد بود.

پتروشیمی شازند، گزارش ۶ ماهه را ارائه نکرده است‌؛‌اما در ۳ماه اول سال، ۳۸۹ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده و سود سال گذشته ۱۳۷۶ریال بوده است. پلی پروپیلن جم در ۳ماه دوم سال ۲۸۱۷ریال سود شناسایی کرده است و در ۳ماه اول سال که ۱۳۴۲ریال محقق کرده بود، رشد ۱۰۰درصدی داشته است. در کل سال ۱۳۹۸، این شرکت ۵۵۱۳ ریال به ازای هر سهم محقق کرده بود.  ضمنا خوراک مصرفی پتروشیمی شازند، نفتا است و با افزایش قیمت نفت، حاشیه سود این شرکت تحت فشار قرار خواهد گرفت. پتروشیمی جم از ترکیب خوراک نفتا و اتان استفاده می‌کند و در نوسانات قیمت هر خوراک می‌تواند از ترکیب‌های متفاوت استفاده کند. پتروشیمی مارون و آریا ساسول از اتان به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند. جم‌پیلن هم فقط تولید‌کننده پروپیلن است که خوراک خود، یعنی پروپیلن را از پتروشیمی جم دریافت می‌کند.