افزایش سرمایه شرکت‌ها عموما به یکی از دو دلیل، تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت یا اصلاح ساختار سرمایه شرکت انجام می‌شود. افزایش سرمایه یکی از جالب‌ترین و پربحث‌ترین موضوعات در حوزه بازارهای مالی و بازار سرمایه است. شرکت‌ها به شیوه‌های متفاوتی اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند چراکه این روش یکی از بهترین راه‌ها برای تامین مالی است. بررسی گزارش‌های منتشر‌شده در سامانه کدال، برنامه افزایش سرمایه چند شرکت را آشکار می‌کند.

سمگا

شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران طی انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را به اطلاع سهامداران رساند. سمگا نخستین هلدینگ تخصصی گردشگری، شرکت مادرتخصصی و بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است. سرمایه ثبت‌شده شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان است که با موافقت مجمع،‌ سرمایه این مجموعه به ۴۵۰‌میلیارد تومان افزایش می‌یابد. سمگا به‌منظور جبران مخارج انجام‌شده بابت مشارکت در افزایش سـرمایه شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات (سهامی‌خاص) و افزایش توان عملیاتی شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال‌شـده سـهامداران و آورده نقدی کرده است. پیش از این سمگا در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۹۵ افزایش سرمایه‌ای به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی انجام داده است.  

تلیسه

شرکت دامداری تلیسه‌نمونه که یکی از واحدهای خود‌گردان امور دامپروری معاونت کشــاورزی بنیاد‌مستضعفان بوده، در تاریخ ۱۷‌مرداد ماه ۱۳۶۴ تشکیل شد. این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال از ثبت افزایش سرمایه ۵۰‌میلیارد تومانی اخیر خود خبر داد. سرمایه فعلی شرکت ۳۵ میلیارد تومان است. تلیسه این افزایش سرمایه را از محل مازاد تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها انجام می‌دهد که به‌منظور بهبود ساختار مالی و بهبود نسبت مالکانه در تاریخ ۱۵ تیرماه سال‌جاری به‌تصویب هیات‌مدیره رسید. پیش از این شرکت در سال ۹۸ از محل مطالبات و آورده‌نقدی ۱۴‌میلیارد تومان معادل ۶۷ درصد به سرمایه خود افزود.

کگاز

گروه صنایع شیشه و گاز با نماد معاملاتی کگاز به‌عنوان بنیان‌گذار تولید صنعتی شیشه در کشور از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را در زمینه تولید بطر و جار و بلور در کارخانه مهرآباد آغاز به‌کار کرد. این شرکت چندی پیش در تاریخ ۳۰ تیرماه سال‌جاری در پی انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال از صدور مجوز افزایش سرمایه خود خبر داد. این در شرایطی بود که سرمایه شرکت ۴۵میلیارد تومان و مبلغ افزایش سرمایه ۴۰میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی بود که جمع سرمایه پس از انجام به ۸۵ میلیارد تومان خواهد رسید. موضوع افزایش سرمایه نیز تامین‌مالی بخشی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت عنوان‌شده است. کگاز در روز گذشته از تمدید مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام از تاریخ ۱۵ آبان ماه لغایت ۱۴ آذرماه سال‌جاری خبر داد. کگاز در سال ۹۷ افزایش سرمایه‌ای ۲۰ میلیارد تومانی از محل سود انباشته داشت.  

خمهر

شرکت مهرکام پارس در سال ۱۳۶۹ تاسیس و کار خود را با عنوان شرکت طراحی و مهندسی قطعات پلیمری در سال ۱۳۷۲ شروع کرد. این شرکت، تولیدکننده قطعات بیرونی خودرو، قطعات درونی خودرو، تهویه مطبوع و مجموعه صندلی در خودرو‌های خانواده پژو ۲۰۶، روآ، پارس، ۴۰۵، ۲۰۷ و سمند و سورن، رانا، دنا، تندر۹۰ (L۹۰) و رنو مگان، تیانا، قشقایی، نیسان ماکسیما، زانتیا، پراید، سوزوکی گراندویتارا، هایما و دانگ‌فنگ متکی بر تکنولوژی جدید مواد پلیمری است. این شرکت که با نماد خمهر در تابلوی بورس اوراق بهادار داد و ستد می‌شود طی روزهای اخیر اظهار‌نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی در خصوص افزایش سرمایه را در سامانه‌کدال منتشر کرد که طی آن برنامه افزایش سرمایه خمهر از ۱۸۶‌میلیارد تومان به بیش از ۶۶۲میلیارد تومان معادل ۲۵۶‌درصد با موافقت مجمع‌عمومی فوق‌العاده انجام خواهد شد. خمهر افزایش سرمایه قبلی خود را در تاریخ اسفندماه سال ۹۷ به ارزش ۱۰۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون تومان معادل ۱۲۵ درصد انجام داد که به‌منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و استفاده از معافیت مالیاتی بود. هدف از انجام افزایش سرمایه فعلی خمهر و با توجه به افزایش زیان انباشته شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۲۹‌اسفندماه سال‌۹۸ و همچنین مشکلات ناشی از محدودیت‌های شمولیت ماده ۱۴۱ از جمله عدم‌استفاده از منابع بانکی جهت تامین سرمایه در گردش و استفاده حداکثری از توان تولیدی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و آورده نقدی و مطالبات سهامداران عنوان شد.

دیران

شرکت ایران‌دارو نیز چندی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای نتایج حاصل از فروش حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را اعلام کرد. شرکت ایران‌دارو با نماد معاملاتی دیران در بورس اوراق بهادار داد و ستد می‌شود. شرکت از سال گذشته برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار داد که طی آن مقرر شد سرمایه شرکت از ۵۳میلیارد تومان به ۵۸‌میلیارد تومان افزایش یابد که از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی تا‌کنون به انجام نرسیده است. هدف از انجام این افزایش سرمایه خرید تجهیزات جدید تولید، سایر تجهیزات و تامین سرمایه‌در‌گردش بود.

رنیک

شرکت جنرال‌مکانیک (سهامی عام) در سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را آغاز کرد. محدوده فعالیت شرکت در تمامی زمینه‌های عمرانی از جمله ابنیه سنگین، کارهای زیربنایی، ساخت سدها، خطوط انتقال آب، موج‌شکن و اسکله‌سازی، ساخت انواع راه‌های شهری و برون‌شهری شامل آزادراه، تونل‌های طویل، پل‌ها و انجام امور زیرسازی و روسازی ریلی، احداث ساختمان‌های بلند، شهرک‌سازی، ایستگاه‌های راه‌آهن و ترمینال‌های فرودگاهی، ساختمان‌های خاص از جمله ورزشگاه و سازه‌های صنعتی، تصفیه‌خانه‌های تخصصی آب و فاضلاب، حوزه‌های پایین‌دستی و بالا‌دستی نفت و پتروشیمی می‌توان نام برد. رنیک طی روزهای اخیر با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت را که در تاریخ ۲۵ اسفندماه به تصویب مجمع فوق العاده رسیده بود، به اطلاع سهامداران رساند. براساس این آگهی سرمایه شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین خواهدشد که این موضوع تا‌کنون محقق نشده است. رنیک هدف از انجام افزایش سرمایه را کاهش بهای تمام‌شده پروژه‌ها و توسعه ظرفیت کارپذیری در داخل و خارج از کشور عنوان کرد.