در ادامه به‌طور مختصر به موارد با‌اهمیت اشاره می‌شود:

‌با توجه به اصلاح معنی‌دار قیمت سهام که طی ماه‌های گذشته در بخش‌های وسیعی از بازار سرمایه به‌وقوع پیوسته و با در نظر گرفتن عملکرد خوب بسیاری از شرکت‌ها در گزارشات ۶‌ماهه، مدت‌هاست که بخش‌های زیادی از بازار به مرز ارزندگی رسیده و چنانچه در هفته‌های اخیر شاهد «بیش‌واکنشی» سرمایه‌گذاران در فروش سهام نبودیم، بازار از هفته‌های پیشین نیز ظرفیت بازگشت به مسیر صعودی را داشت.

۲-‌خروج بازارهای سرمایه‌گذاری از بلاتکلیفی ناشی از آثار انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر نرخ ارز و بازارهای جهانی نیز در کنار موارد بالا سومین عاملی بود که در بازگشت بازار به روند صعودی موثر بوده است. در این زمینه، ضمن ایجاد یک افق شفاف‌تر از مولفه‌های اثرگذار، توقعات ریزشی بازار ارز با پیش‌بینی‌های فعالان بورس همخوانی چندانی نداشت و با تثبیت نرخ ارز در ارقام بالای ۲۵ هزار تومان اطمینان‌نسبی در خصوص تداوم روند سودآوری شرکت‌های بزرگ و صادراتی‌محور در نیمه دوم سال حاصل شد.  

۳-‌در شرایطی که تمام بازارهای سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته رشدهای سریعی را به ثبت رساندند تنها بازاری که روند نزولی را تجربه می‌کرد بازار سرمایه بود. با به تعادل رسیدن بازار ارز پتانسیل رشد قیمت در اکثر بازارهای موازی از بین رفته و می‌توان امیدوار بود که سرمایه هوشمند به سمت بازاری حرکت می‌کند که از سایر بازارها جا مانده است.

‌۴-‌در این میان ورود ابزارهای حمایتی مصوب در سازمان بورس به بازار از جمله شکل‌گیری صندوق‌های بازارگردانی، انتشار اوراق تبعی و عملیاتی‌شدن سهام خزانه از یک‌سو و تزریق وجوه صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار از سوی دیگر به افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه نسبت به شرایط پیش‌رو کمک کرد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد که زمینه‌های منطقی و محاسباتی برای رشد بخش‌هایی از بازار سرمایه فراهم شده و به‌شرط مدیریت رفتارهای هیجانی، می‌توان به شکل‌گیری روندی معقول در رشد قیمت سهام شرکت‌های ارزنده امیدوار بود. البته پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد شکل‌گیری موج‌های متعدد عرضه از سوی سهامدارانی باشیم که به دلایل مختلف مایل به فروش سهام خود هستند که شرط تداوم این روند رشدی، جذب موج‌های عرضه خواهد بود.