پیشی گرفتن لبنیات، محصولات غذایی و کشاورزی

گروه صنعت غذایی

در صنعت غذایی در دو بخش شیرینی‌جات و محصولات لبنی شرکت‌های گروه از پتانسیل خوب و مطلوبی برخوردارند و توانایی رقابت با صادرکنندگان در منطقه را دارند که البته به واسطه حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه بخش صادرات آن قوی‌تر نیز شده است. صنعت غذایی در بخش‌های هزینه‌های عملیاتی که عمدتا برای تامین مواد اولیه و خرید تجهیزات است و قیمت نهایی محصولات که به دلیل افزایش یا کاهش هزینه‌های عملیاتی است از نرخ ارز تاثیر می‌گیرد، البته در شرکت‌های مختلف گروه شرایط متفاوت است. برای مثال در گروه محصولات لبنی نرخ ارز بیشتر به دلیل واردات تجهیزات تاثیرگذار است. اعمال تحریم‌ها تاثیر بسزایی در صنایع غذایی ندارد چرا که عمده مواد اولیه که در صنایع غذایی تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند داخلی هستند اما در مورد محصولاتی همچون روغن که بخشی از مواد آن همچون روغن سویا، پالم و آفتابگردان از طریق دیگر کشورها تامین می‌شود با دردسرهایی برای تامین مواد موردنیاز مواجه شده‌ایم. به‌طوری که غبشهر به دلیل عدم‌توانایی در تامین مواد اولیه در سال‌جاری، به اجبار دو مرتبه کارخانه را تعطیل و سپس راه‌اندازی مجدد کرده است.

همچنین شرایطی در گروه‌ها حاکم است که روند کلی معاملات در گروه از یکدیگر و نماد لیدر تاثیر خواهد گرفت.

با توجه به اینکه صنعت غذایی در بورس و فرابورس، در پنج دسته قرار گرفته‌اند بنابراین بهتر است تا مقایسه صنعت غذایی با بورس و فرابورس به لحاظ عملکردی با رعایت دسته‌بندی مذکور انجام گیرد. در بازه‌های مختلف ما شاهد عملکرد متفاوتی از پنج گروه بوده‌ایم. به‌طوری که در گروه محصولات لبنی، نوشیدنی و محصولات کشاورزی؛ در بازه ۳ تا ۵ سال عملکرد بهتری نسبت به بورس و فرابورس دارند که در واقع این بازه زمانی مربوط به قبل از رشد شاخص کل است و می‌توان گفت که رشد این گروه‌ها زودتر از رشد شاخص کل بوده است؛ در بازه یکساله با وجود عملکرد مثبت سه گروه اما به‌طورکلی نسبت به بورس و فرابورس بازدهی کمتری محقق شده و در بازه ۶ ماهه که بورس و فرابورس هنوز بازدهی مثبت ایجاد می‌کردند، این سه گروه اصلاح را شروع کرده‌اند و در بازه یک هفته تا ۶ ماهه عملکرد این سه گروه منفی است و به‌طورکلی حرکت این سه گروه زودتر از بورس و فرابورس و به‌طورکلی بازار شروع و زودتر نیز به اصلاح کشیده شد. در سایر محصولات غذایی در بازه‌ یک تا ۶ عملکرد نسبت به بورس و فرابورس بهتر است؛ به‌طوری که در بازه ۶ ساله بازدهی کسب شده از سایر محصولات غذایی در حدود پنج برابر بورس و فرابورس است و هر چه بازه مقایسه کمتر می‌شود بازدهی محقق شده به بورس و فرابورس نزدیک‌تر و در نهایت در بازه ۶ماهه بورس و فرابورس نسبت به این گروه پیشی می‌گیرد و پس از آن همزمان با اصلاح یا بهتری است بگوییم ریزش بازار، این گروه نیز اصلاح داشته و در بازه یک هفته‌ای که معاملات بورس و فرابورس مثبت بوده، این گروه نیز عملکرد مثبت و بیش از بورس و فرابورس داشته‌اند. گروه شیرینی‌جات در تمامی بازه‌های زمانی ذکر شده، عملکرد مثبت داشته و بازدهی محقق شده در این گروه بیش از بورس و فرابورس بوده است و به‌طورکلی گروه شیرینی‌جات در دورانی که سایر گروه‌های غذایی و حتی بورس و فرابورس ریزش یا اصلاح داشته‌اند؛ بازدهی منفی کسب نکرده‌ و به عبارت دیگر فرآیند عملکرد این گروه دچار ریزش یا حتی اصلاح نشده است.

بررسی نسبت‌های مالی

در مقایسه دو نسبت مهم مالی گروه‌های مذکور با بورس و فرابورس، در نسبت (ttm(P/ E  تمامی گروه غذایی نسبت بالاتری از بورس و فرابورس دارند؛ به‌طوری که این نسبت به ترتیب در محصولات لبنی، محصولات کشاورزی، شیرینی‌جات، نوشیدنی و سایر محصولات (ttm(P/ E  بیشتری نسبت به بورس و فرابورس دارند. اما جالب توجه است که در نسبت مالی مهم دیگر (ttm(P/ S که از قیمت هر سهم به فروش به ازای هر سهم محاسبه می‌شود؛ در دو گروه شیرینی‌جات و سایر محصولات غذایی، در این نسبت عدد بالاتری را نسبت به بورس و فرابورس محقق کرده‌اند در حالی که در سه گروه یعنی نوشیدنی، محصولات لبنی و محصولات کشاورزی این نسبت کمتر از بورس و فرابورس است. در واقع اگر بخواهیم ارتباطی بین دو جدول آورده شده ایجاد کنیم، سه گروهی که در بالا بیان شد که زودتر رشد و حرکت صعودی خود را شروع کرده و ریزش را نیز قبل از بازار شروع کرده‌اند، حال (ttm(P/ S کمتری نیز نسبت به بازار دارند. البته به‌طورکلی مبنای درست برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام از گروه غذایی یا هر گروه دیگری در بازار بورس، P/ E)forward) و P/ S)forward) است.