ماده ۳۹ مکرر در سال ۹۶ و در قالب رویه اجرایی مواد ۳۸ و ۳۹ دستورالعمل پذیرش تهیه و ابلاغ شد. این رویه اجرایی در ۳ فصل، ۸ ماده و ۹ تبصره در آبان سال ۹۶ به تصویب هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران رسید. در این مصوبه، فرآیند تعلیق این‌گونه تعریف شده است: «فرآیندی است که از زمان عدم رعایت الزامات پذیرش و افشا به شرح موارد مندرج در این رویه شروع و طی آن ناشر فرصت دارد حداقل الزامات تعیین شده را رعایت کند. در غیر این صورت، نماد معاملاتی ناشر تعلیق خواهد شد. در طول این فرآیند معاملات به صورت عادی انجام می‌پذیرد و فهرست نمادهای مشمول فرآیند مذکور به‌صورت روزانه در سایت بورس‌ها جهت اطلاع عموم اعلام می‌شود. در ادامه در ماده ۲ آن گفته شده که عدم رعایت حداقل ۳ مورد از ۶ الزام دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران، نماد معاملاتی ناشر در بازار دوم وارد فرآیند تعلیق می‌شود. این ۶ الزام شامل سرمایه ثبت شده، نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی، مثبت بودن جریان خالص وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی طی دو سال مالی اخیر، تعداد سهامداران، داشتن حداقل یک بازارگردان و درصد سهام شناور می‌شود. همان‌طور که مشخص است، این الزامات مطابق ماده ۱۴۱ قانون تجارت تهیه شده است. به همین دلیل هم هست که در سایت کدال گزارش این نمادها با عنوان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نشانه‌گذاری شده‌اند. در این ماده گفته شده که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.»نماد‌های ثنوسا،‌ولیز،‌وپست،‌مرقام و خمهر از جمله شرکت‌هایی هستند که مشمول ماده ۱۴ قرار گرفته‌اند.  شرکت پارس خودرو نیز یکی از این شرکت‌ها است.

طبق گزارش حسابرسان مستقل به نظر می‌رسد علت اصلی قرار گرفتن شرکت پارس خودرو در لیست فرآیند تعلیق عدم رعایت نسبت مالکانه و داشتن بازارگردان است. در این گزارش با اشاره به عدم رعایت نسبت حقوق مالکانه به کل دارایی‌ها حداقل به میزان ۱۵ درصد، توضیح داده شده که این نسبت در شرکت مورد گزارش حدود منفی ۱۸ درصد است. همچنین اعلام شده که باید بر اساس ماده ۱۱ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار این شرکت ملزم به داشتن حداقل یک بازارگردان باشد.

با این حال همان‌طور که گفته شده بر اساس رویه اجرایی مصوب سال ۹۶، سهام نمادهای مشمول تعلیق در بازار مورد معامله قرار می‌گیرند تا از این طریق بتوانند به حداقل الزامات و مقررات یادشده برسند.  نماد خپارس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با رشد۸/ ۴ درصدی به قیمت پایانی ۷۷۲ تومان رسید. این رقم در ۱۹ آبان ۵۷۶ تومان بود یعنی طی ۱۰ روز گذشته قیمت این سهام به میزان ۳۴ درصد رشد کرده است. البته باید یادآوری کنیم که اوج قیمتی این سهام در اواسط مرداد امسال رقم ۲۴۰۰ تومان بود که بعد از آن همپای افت بازار تا کف ۵۵۰ تومان در ۱۸ آبان هم نزول کرد. اما از این روز دوباره قیمت این سهام رو به افزایش نهاد که این موضوع دقیقا همزمان با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات آمریکا و پیشتازی جو بایدن اتفاق افتاد. کاهش قیمت دلار که اصلی‌ترین برون‌داد این اتفاقات سیاسی بود، روی آن دسته از سهم‌هایی که بازار فروش داخلی و از سوی دیگر مواد اولیه وارداتی دارند، بهترین تاثیر را داشت. حال باید منتظر ماند که این رشد قیمتی تا چه اندازه می‌تواند به شرکت برای خارج شدن از فرآیند تعلیق کمک کند؟