ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه با دستور مقام معظم رهبری از حدود دوسال پیش آغاز شد. تاکنون چهار بانک از پنج بانک مشمول ادغام، مجمع فوق‌العاده خود را برگزار و ضمن تصویب موضوع ادغام، گزارش ارزیابی دارایی‌ها را منتشر کرده‌اند. در ارزیابی ارزش ویژه «بانک مهراقتصاد» (ومهر) در مقطع پایان اسفند ۱۳۹۷ برای هر سهم ومهر بیش از ۱۲۰۰ تومان ارزش تعیین شده بود که با توجه به رشد قیمت دارایی‌ها در مقطع پایان سال ۱۳۹۷ تا زمان برگزاری مجمع ادغام، قرار شد در نهایت ۱۷۱۷ تومان به سهامداران حقیقی و حقوقی غیروابسته به نیروهای مسلح پرداخت شود.

این خبر خوشی برای سهامدارانی بود که با سهام خود مانده بودند و در ابتدای سال ۱۳۹۸ سهام خود را به قیمت اسمی ۱۰۰ تومان نفروخته بودند. گرچه عده کمتری هم که سهام خود را فروخته بودند ممکن است با سرمایه‌گذاری در بورس، از رشد مناسب بازار طی یکی، دو سال پس از آن بهره برده باشند. درباره افزایش قیمت خرید سهام ومهر از حدود ۱۲۰۰ تومان به بیش از ۱۷۰۰ تومان هم گفته شد که اعتراض برخی سهامداران نسبت به رشد دارایی‌های بانک مزبور موثر بوده است. ومهر وابسته به بسیج سپاه پاسداران محسوب می‌شد.

«بانک حکمت ایرانیان» (حکمت) وابسته به «بنیاد تعاون ارتش» بود که براساس ارزیابی صورت گرفته توسط کارشناسان رسمی، مبلغ ۳۵۰ تومان برای پرداخت به سهامداران این بانک تعیین شد که با توجه به جدیدالتاسیس بودن این بانک ظاهرا برای سهامداران مبلغ قابل قبولی بود. «موسسه اعتباری کوثر مرکزی» (وکوثر) وابسته به «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نیز در مجمع ادغام مورخ پنجم آذرماه امسال خود تصمیم به ادغام در بانک سپه گرفت و قرار شد بابت هر سهم ۹۰۰ تومان به سهامداران پرداخت شود. وکوثر همانند دو بانک قبلی گزارش کارشناسان رسمی را که ارزش ویژه هر سهم را برآورد کرده بودند روی کدال قرار داد.اما آنچه بانک قوامین را از سه موسسه قبلی متمایز کرد، نبود گزارش ارزیابی دارایی‌های بانک در پیوست آگهی مجمع ادغام بانک بود.

به‌جای آن نامه کوتاهی به امضای مدیرعامل پیوست شده بود مبنی براینکه خالص ارزش ویژه بانک منفی است، یعنی در واقع جز زیان هیچ دارایی برای محاسبه و پرداخت وجود ندارد. البته باوجود این در مجمع اعلام شد بانک سپه (و در واقع دولت) حاضر است قیمت اسمی سهام یعنی صد تومان را به سهامداران بپردازد. آخرین واگن قطار ادغام به «بانک انصار» (وانصار) تعلق دارد که قرار است در آخرین روز آذر امسال با تصویب صورت‌های مالی سال ۱۳۹۷ و موضوع ادغام، سهامداران را به ایستگاه پایانی برساند. وانصار از چهار بانک دیگر بزرگ‌تر و دارای سابقه بیشتری بود. این بانک را می‌توان به سپاه پاسداران مرتبط دانست که از نظر عملیات بانکداری در وضعیت مطلوبی قرار داشت و برخلاف بقیه که در فرابورس یا بازارپایه بودند، در تابلوی اصلی بازار اول بورس معامله می‌شد.