در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت تایر یکی از مهم‌ترین حواشی بازار و البته بازار سرمایه بود. حاشیه‌ای که بارها منتج به مصاحبه‌های رد و تایید شده از طرف مسوولان و فعالان این حوزه شده است. آن‌طور که داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران در اواخر آبان اعلام کرد: دو عامل حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولت و عرضه ناقص سامانه جامع تجارت، به افزایش قیمت دوباره تایر دامن زده است. به گفته وی احتمال افزایش نرخ تا ۵۰ درصد نیز وجود دارد که البته این افزایش ۵۰ درصدی ابلاغ شد. با این حال مطرح می‌شود که لاستیک، ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت‌های مصوب در بازار به فروش می‌رسد.

باید توجه داشت که تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه، درخصوص افزایش نرخ کائوچو تا ۴۵ میلیون تومان در بورس کالا نگران بودند، اما اکنون با افزایش نرخ فروش، این نگرانی تا حد زیادی رفع شده است.

یکی از نگرانی‌ها در صنعت تایر این بود که قیمت کائوچو که در بورس کالا به ۴۵۰میلیون ریال رسیده، تایر نتواند متناسب با آن رشد کند. حالا طبق گزارش‌های موجود، تایر رادیال سیمی به ۵۶۰میلیون ریال رسیده و در واقع توانسته متناسب با افزایش کائوچو در داخل رشد کند. اما سایر مواد همچون دوده با این شتاب رشد نکرده‌اند ضمن اینکه برخی تایرسازها در انبار خود کائوچوی مصنوعی برای حداقل یک فصل با قیمت‌های قدیم داشته‌اند.

در واقع فاصله بین محصول و کائوچو طی تابستان بسیار عالی بوده، در پاییز این فاصله بسیار کم شده که به ضرب موجودی مواد جبران می‌شود. برای فصول بعدی مجددا فاصله محصول با ماده اولیه منطقی شده و حالا با ثبات نسبی برخی هزینه‌های متغیر و عدم تغییر هزینه‌های ثابت، حاشیه سود می‌تواند همچنان مناسب بماند.

چون نرخ‌ها به شدت در حال تغییر است، در تحلیل تایرسازها باید دقت بالایی به کار گرفت اما مهم این است که سود قابل تکرار چه میزان باشد. حالا در اوضاعی که لاستیک سازان بورسی، یکی پس از دیگری اطلاعیه‌های افشای الف خود را درخصوص افزایش نرخ اعلام کردند و صف‌های خرید طویلی به این مناسبت درسهام آنها شکل گرفت، نگاهی به وضعیت تغییرات فروش و سودآوری آنها بیندازیم:

   پکرمان

شرکت گروه صنعتی بارز که تولید‌کننده انواع تایرهای رادیال سواری، رادیال باری، رادیال تجاری، SUV، راه‌سازی و کشاورزی است، در آذر ماه توانسته است مبلغ ۲۷۶میلیارد تومان فروش محقق کند که افت ۷ درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد. البته باید توجه داشت در این ماه مقدار فروش افت ۲۰ درصدی داشته و نرخ فروش تایر رشد۱۶ درصدی را تجربه کرده است. در مجموع فروش ۹ ماهه شرکت در سال جاری ۸۵ درصد بهتر از دوره مشابه سال قبل خود است.

پاسا

شرکت ایران پاسا تایر و رابر، تولیدکننده انواع تایرهای موتورسیکلت و کشاورزی است. این شرکت در آذر ماه حدود ۵۵۵ میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به ماه گذشته ۲۳ درصد افت داشته است. همچنین پاسا در آذر ماه ۸۷۳ تن تایر فروخته است که نسبت به ماه قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است. نرخ فروش تایر در آذر ماه حدود ۴۸۲ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم بوده که نسبت به ماه گذشته حدود ۳ درصد افت داشته است. جمع فروش پاییز ۱۸۲ میلیارد تومان و فروش تابستان و بهار نیز به ترتیب ۲۱۷ و ۱۱۴ میلیارد تومان بوده است. در نهایت در ۹ ماه نخست سال مالی جاری، حدود ۵۱۴ میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

پتایر

شرکت تولیدی ایران تایر، تولید‌کننده انواع تایرهای رادیال، سواری، وانتی، باری، کشاورزی و راه‌سازی است. بررسی گزارش منتهی به ۳۰ آذر ماه این شرکت، گویای افزایش ۴۲/ ۶۸ درصدی فروش آذر ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه گذشته است. همچنین رشد ۴/ ۱۳۱ درصدی فروش آذر ۱۳۹۹ در مقایسه با آذر ۱۳۹۸ مشاهده می‌شود که در نهایت حاکی از رشد ۹۱/ ۷۵ درصدی فروش ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. آگهی افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف این شرکت مبنی بر افزایش نرخ تایرهای بایاس در ۲۹/ ۹ ابلاغ شده که احتمالا روند صعودی قیمت را در گزارش دی ماه این شرکت، به همراه خواهد داشت.

پکویر

کویرتایر هنوز گزارش آذرماه خود را منتشر نکرده است. این شرکت که تولیدکننده انواع تایرهای سواری در اندازه‌های مختلف است، طی گزارشی که در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ آبان منتشر شده، اعلام کرد که افزایش ۸۹/ ۵ درصدی فروش آبان ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه گذشته داشته و همچنین رشد ۷۸/ ۱۶۸ درصدی فروش آبان ۱۳۹۹ در مقایسه با آبان ۱۳۹۸را تجربه کرده است. گفتنی است پکویر، رشد ۷۶/ ۱۱۶ درصدی فروش ۱۱ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است که طبعا با افزایش نرخی که به تازگی به آن اعلام شده، می‌تواند جهش بلندی در رشد قیمت و فروش این شرکت ایجاد کند. برای این موضوع، باید منتظر گزارش آذرماه آن باشیم.