تحولات بنیادی در انتظار گروه کاشی و سرامیک

تولید کاشی در دنیا به ۷/ ۱۲ میلیارد متر مربع می‌رسد که آسیا با ۵/ ۸ میلیارد متر مربع در صدر تولید قرار دارد. صادرات جهان نیز قریب به ۳ میلیارد متر مربع است که ایران در بین صادرکننده‌ها جایگاه پنجم را دارد.

وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در کشور

صنعت کاشی و سرامیک از جمله صنایعی است که به شدت تحت تاثیر رکود و رونق صنعت ساختمان است و در سال‌های اخیر که ساختمان‌سازی دچار رکود شدید شده تولیدات کاشی و سرامیک کشور از ۵۰۰ میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۰ میلیون متر مربع در سال ۱۳۹۴ رسید. تولید کشور در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۹۸ میلیون متر مربع بوده که ۱۶۸ میلیون متر مربع آن صادر شده است. همچنین با افزایش نرخ دلار شاهد کاهش واردات انواع کاشی و سرامیک به کشور هستیم و از این رو روند تولیدات داخلی این صنعت بهبود می‌یابد. ظرفیت اسمی این محصول در کشور ۷۰۵ میلیون متر مربع است که در کشور به‌طور متوسط کارخانه‌ها با ظرفیت ۶۰-۵۰ درصد در حال تولید هستند و در ۷ سال اخیر به دلیل رکود صنعت ساختمان نه تنها افزایش ظرفیت نداشته‌ایم بلکه تولیدات نیز نسبت به سال‌های ۹۱ و ۹۲ کاهش پیدا کرده است. عمده محصولات این صنعت در استان‌های یزد، کرمان، اصفهان، خراسان، تهران و قزوین تولید می‌شود و در مجموع کارخانجات احداثی کاشی و سرامیک کشور در سال‌های اخیر ثابت بوده و برابر با ۱۳۷ عدد است.

وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در بازار سرمایه

نکته قابل‌توجه درخصوص این گروه این است که در زمان اصلاح، تنها ۵ درصد افت را تجربه کرد و سهامدارانی که در اوج قیمت سهام این گروه را خریدند، از آن زمان تاکنون به‌طور میانگین ۴۰ درصد سود کرده‌اند.

نماد کساوه، کحافظ، کپارس، کصدف، کلوند، کترام، کسعدی و کهرام را می‌توان نمادهای تشکیل‌دهنده صنعت کاشی و سرامیک در بازار سرمایه دانست. این صنعت با ارزش ۱۴,۶۶۰ میلیارد تومانی ۲/ ۰ درصد از بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. نمادهای فعال در این صنعت به‌طور میانگین شناوری ۳۲ درصدی دارند. همچنین بازدهی این صنعت در سال ۹۹ برابر با ۱۴۸ درصد بوده، در حالی که شاخص کل بازدهی ۱۷۸ درصدی داشته است. از طرفی شاخص صنعت در سه ماه رشد ۵۳ درصدی داشته است ولی شاخص کل افت ۶ درصدی را ثبت کرده است. در سال ۹۸ تقریبا ۴ برابر شاخص کل بازدهی داشته و در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ همواره بازدهی‌ای کمتر از بازدهی شاخص کل داشته است.

طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با جهش ارز در کشور سود‌آوری شرکت‌های فعال در این صنعت افزایش یافت ولی از سال ۹۳ تا ۹۶ که ثبات نرخ ارز، رکود صنعت ساختمان و همچنین اعمال تخفیفات بالا بر فروش این شرکت‌ها را داشتیم سود‌آوری آنها کاهش داشت و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ زیان‌ده شدند. در سال ۹۷ که مجددا شاهد جهش ارزی بودیم سود‌آوری صنعت افزایش یافته و توانسته به سود ۳۹۰ میلیارد تومانی در چهار فصل اخیر دست پیدا کند. در سه سال اخیر متوسط رشد نرخ دلار ۵۲ درصد و تورم عمومی کشور ۳۵ درصد بوده است، درآمد صنعت نیز در این سال‌ها همگام با تورم افزایش پیدا کرده و متوسط رشد ۳۶ درصدی را داشته است و سود خالص شرکت‌ها با توجه به ریالی بودن قسمت اعظمی از رشد قابل توجهی داشته و از ۶۴ میلیارد تومان سال ۹۷ به ۳۱۳ میلیارد در ۴ فصل اخیر رسیده است.

نگاهی به شرکت‌های صنعت

طی یک سال اخیر کحافظ با ۲۵۲ درصد بیشترین بازدهی را در بین سهم‌های گروه داشته است که پس از آن کپارس با ۲۰۶ درصد و کساوه با ۲۰۱ درصد قرار دارد. کمترین بازدهی گروه نیز ۲۷ درصد و متعلق به کسعدی است. بتای ۳۶ ماهه این صنعت ۴۴/ ۰ است. متوسط قیمت به درآمد صنعت در چهار فصل اخیر برابر ۴۱ واحد بوده است. کمترین نسبت P/ E در این صنعت بدون در نظر گرفتن کصدف و کهرام که زیان‌ده هستند متعلق به کلوند با ۵/ ۲۵ واحد است و بیشترین نسبت نیز متعلق به نماد کحافظ با ۶/ ۵۳ واحد است. در این گروه بیشترین متوسط رشد درآمد مربوط به کحافظ با ۱۱۶ درصد بوده است. همچنین در سه سال گذشته به‌طور متوسط کساوه با ۴۹ درصد بیشترین رشد سود خالص را تجربه کرده‌اند.

چه سودآوری در انتظار شرکت‌های صنعت خواهد بود؟

برای برآورد سودآوری این تولید‌کننده‌ها، مقدار تولید و فروش با توجه به گزارش‌های ماهانه، ظرفیت عملیاتی و طرح‌های توسعه‌ای لحاظ شده است. نرخ دلار برای ادامه سال جاری ۲۴.۵۰۰ و سال آتی ۲۶ هزار تومان لحاظ شده است. نرخ خرید ماده اولیه با توجه به تورم، نرخ دلار محاسبه شده است.