نقل قول‌های مدیران

در این رابطه شرکت توانیر اعلام کرد به دلیل افزایش مصرف برق و گاز در بخش خانگی و تجاری و محدودیت سوخت تحویلی به تعدادی از نیروگاه‌ها، خاموشی‌های پراکنده در برخی مناطق اعمال شده اما خاموشی‌ها، برنامه‌ریزی از قبل نبوده و تنها با ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز و برق، امکان استمرار تأمین مطمئن گاز و برق در کشور فراهم خواهد بود. همچنین در این مورد سخنگوی شرکت برق در اشاره به برخی خاموشی‌ها در تعدادی از کلان‌شهرهای کشور از جمله پایتخت، گفت: به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی ناشی از افزایش سرما، عرضه سوخت گاز به نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده است. این محدودیت عرضه سبب شده نیروگاه‌ها نتوانند نسبت به تامین سوخت گاز اقدام کرده و به همین دلیل برخی از آنها خاموش شده‌اند که همین مساله موجب بروز خاموشی‌ها شده است. مدیر عامل نیروگاه ری نیز درخصوص جزئیات قطع برق در مناطق مختلف تهران نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: نیروگاه ری به تنهایی دو تا سه ساعت برق پایتخت را می‌تواند در شبانه روز تامین کند، در حال حاضر تمامی واحدهای نیروگاه ری به دلیل قطع گاز، تعطیل هستند و هیچ‌گونه فعالیتی ندارند. متاسفانه تمامی واحدهای این نیروگاه از مدار خارج شده‌اند و هیچ‌گونه تولید برقی نداریم و همچنین امکان استفاده از سوخت مایع و گازوئیل هم به دلیل آلودگی هوا وجود ندارد و از سوی دیگر از سوخت مازوت هم نمی‌توان استفاده کرد. همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: اکنون علت اصلی آلودگی هوا، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به ‌ویژه گازوئیل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها است. همچنین وی افزود: از سویی وزیر نفت اعلام کرده که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور مجبور است برای تولید ۵هزار مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند، این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است، از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم، ما در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم.

تاثیر بر صنایع بورس

حمید مرتضی کوشکی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: قطعی برق این‌گونه نیست که دائما رخ دهد. دلیل اصلی قطعی برق به مصرف ماینرها و بخش دیگر به برودت هوا و کمبود گاز در نیروگاه‌های که گازی هستند برمی‌گردد که این نیروگاه‌ها نمی‌توانند تقاضای برق را پشتیبانی کنند و از طرفی ذخایر خاصی نیز ندارند. او ادامه می‌دهد: اتفاقی که می‌افتد این است که نمی‌توانند برق مردم را قطع کنند و به جای آن گاز صنعت‌های دیگر از جمله سیمان، فلزات و پتروشیمی‌ها و اوره ساز‌ها را قطع می‌کنند. برای مثال در صنعت سیمان چند روزی است که گاز آنها قطع شده است و به جای آن از مازوت استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: دلیل اصلی قطع برق کمبود گاز و سرمای هوا است که سال پیش نیز این اتفاق رخ داد و پتروشیمی‌های اوره ساز به مدت یک ماه به دلیل نداشتن گاز هیچ تولیدی نداشتند ولی در آن زمان بحث ماینر‌ها مطرح نبود. اگر بخواهیم ریشه‌ای به این موضوع بپردازیم باید گفت نیروگاه‌های ما سوخت احتیاج دارند و زمانی که سوخت مورد نیاز به نیروگاه‌ها نرسد این نیروگاه‌ها نمی‌توانند برق مورد نیاز را تولید کنند.