برای تولید پی‌وی‌سی باید ابتدا وینیل کلراید تولید شود. برای تولید این ماده از اتانول، پتاسیم هیدروکسید و دی‌کلرو اتان استفاده می‌شود. پس یکی از مواد اولیه این صنعت، اتانول است.

تعدادی از کاربردهای پی‌وی‌سی

یکی از مزایای تولید پی‌وی‌سی این است که بهای تمام شده کمی دارد و در نتیجه برای مصرف‌کنندگان ارزان تمام می‌شود. همان‌طور که گفتیم، پی‌وی‌سی می‌تواند در دو حالت سخت یا منعطف ساخته شود. به حالت سخت پی‌وی‌سی، در اصطلاح UPVC می‌گوییم. این نوع از پی‌وی‌سی که دارای مقاومت بالایی نیز است در ساخت لوله، در و پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود. علاوه بر این از PVC در تولید لوله‌های آب و فاضلاب استفاده می‌شود. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم اصلی‌ترین مصرف این ماده ارزشمند در صنعت ساختمان است. یکی دیگر از کاربردهای پی‌وی‌سی در تولید کارت‌های اعتباری، مترو و... است که این روزها در گستره جهانی استفاده زیادی دارد. PVC استفاده‌های بسیاری در صنعت دارد، اما این دو نمونه از اصلی‌ترین استفاده‌های PVC است.

پتروشیمی غدیر

شرکت پتروشیمی غدیر در سال ۸۹ با نیمی از ظرفیت اسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در کنار پتروشیمی اروند، بندر امام و پتروشیمی آبادان تامین کننده پی‌وی‌سی کشور شد و در سال ۱۳۹۷ در فرایورس با نماد شغدیر پذیرفته شد و سهامدار عمده این شرکت نماد تاپیکو است. درآمد اصلی این شرکت از تولید و فروش محصول پی‌وی‌سی است که ۲۰ درصد از آن صادرات می‌شود و ۸۰ درصد از فروش آن داخلی است. کلیه فروش‌های داخلی شرکت از طریق بورس کالا و بر اساس نرخ پایه بورس کالا و درصد رقابت و نرخ فروش محصولات صادراتی بر مبنای قیمت‌های جهانی و بر اساس نرخ فوب خلیج فارس است. سود و زیان خالص شرکت در صورت‌های مالی ۹ ماهه ۹۹ نسبت به ۹ ماهه ۹۸ حدود ۳۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است که از محل فعالیت‌های عملیاتی شرکت بوده منتها این افزایش سود ناشی از افزایش مقداری فروش نبوده و ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است. نکته مثبت در این شرکت افزایش حاشیه سود ناخالص یعنی کاهش بهای تمام شده نسبت به فروش بوده که حاشیه سود ناخالص در سال ۹۸، حدود ۳۰ درصد و در سال ۹۹ به ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است. شرکت شغدیر ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن پی‌وی‌سی را دارد و سهم آن از بازار داخلی حدود ۱۸ درصد است. پیش‌بینی می‌شود شرکت در آینده ۶۰ هزار تن از محصولات خود را صادر کند که عمده این صادرات به عراق، افغانستان و پاکستان است.

پتروشیمی آبادان

شرکت پتروشیمی آبادان در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و موضوع اصلی فعالیت شرکت تولید پی‌وی‌سی است. پتروشیمی آبادان در سال ۱۳۷۵ با نماد شپترو در تابلو اصلی بورس اوراق بهادار پذیرفته شد اما به دلیل زیان‌های متوالی مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدن به بازار پایه فرابورس منتقل شد ولی در سال‌های آتی آینده خوبی برای این شرکت انتظار می‌رود. شرکت شپترو مانند سایر تولیدکنندگان پی‌وی‌سی تا سال ۹۳ شرکتی سودده بود اما از سال ۹۴ به بعد به دلایلی مانند کاهش مقدار تولید و فروش و همچنین افزایش بهای تمام شده نسبت به فروش، سود شرکت به زیان تبدیل شد. در تیر ماه ۹۷ بر اثر حادثه‌ای غیر‌منتظره و نشت گاز، برج تفکیک وی‌سی‌ام شرکت در آتش سوخت و این آتش‌سوزی پس از ۶ ساعت با تلاش ماموران آتش‌نشانی مهار و از گسترش آن به سایر قسمت‌های شرکت جلوگیری شد. این آتش‌سوزی به مدت ۳ سال باعث کاهش چشمگیر تولید و فروش محصول پی‌وی‌سی این شرکت و منجر به افزایش زیان عملیاتی شرکت شد. شرکت تحت پوشش کامل بیمه پارسیان بوده و بعد از دریافت خسارت شروع به بازسازی خط تولید خود کرد و در خرداد امسال خط تولید متوقف شده راه‌اندازی شد و از شهریور ماه ۹۹ فروش شرکت شروع به رشد قابل ملاحظه‌ای کرد که در صورت‌های مالی ۹ماهه سال ۹۹ خود باعث رشد ۲۰۰ درصدی فروش شرکت نسبت به سال قبل شد و همچنین زیان شرکت رو به کاهش است. اما همچنان مشکل اصلی شرکت بهای تمام شده محصولات شرکت و پایین بودن درصد حاشیه سود ناخالص شرکت است که با توجه به راه‌اندازی مجدد خط تولید متوقف شده شرکت، انتظار رشد خوبی در فروش شرکت برای سال‌های آینده می‌رود. همچنین هیات مدیره شرکت برای خارج شدن از ماده ۱۴۱ قانون تجارت غیر از افزایش تولید و فروش قصد دارد افزایش سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی به سهامداران پیشنهاد دهد.