شرکت کیمیدارو در سال ۱۳۴۴ با نام شرکت صنعتی هوخست (سهامی خاص) تاسیس و تحت شماره ۱۰۰۸۰ به ثبت رسیده و در سال ۱۳۶۰ به‌دنبال تغییر مالکیت، به شرکت صنعتی کیمیدارو (سهامی خاص) تغییر نام داده است. این شرکت در حال حاضر در تابلوی بازار اول بورس و در ارزش بازار ۱۵هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی در حال معامله است. در سال ۱۳۳۹ شرکتی به نام اسکوئیپ ایران تحت لیسانس اسکوئیپ آمریکا شروع به کار کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت به داروسازی جابربن‌حیان تغییر نام داد. این شرکت در سال ۱۳۷۰ به‌صورت شرکت سهامی عام در آمده است و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی و غیرتزریقی و افشانه‌های تنفسی در ایران بوده است. این شرکت در حال حاضر در تابلوی بازار اول بورس و در ارزش بازار ۴۷هزارو ۳۰۰ میلیارد ریالی در حال معامله است.

هر دو شرکت مورد بررسی از زیرمجموعه‌های هلدینگ شفادارو هستند. سایر سهامداران عمده در جدول قابل مشاهده است.

مهم‌ترین محصولات شرکت

مهم‌ترین آیتم فروش کیمیادارو محصول قرص و دراژه است که در حدود ۸۰درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. در ۵‌ماه ابتدای سال ۹۹ به‌دلیل ممنوعیت فروش محصول رانیتیدین از سوی انجمن غذا و دارو، حجم فروش شرکت به شدت افت کرد و همین موضوع باعث شد شرکت در گزارش ۶ ماهه ۹۹ عملکرد مطلوبی نداشته باشد. پس از اخذ مجوزات لازم، دو محصول سایناتیدین و فاموتیدین جایگزین این محصول شد و در حال حاضر حجم تولید و فروش به محدوده قبلی بازگشته است. پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ شرکت نسبت به فروش ماهانه اخیر حداقل ۱۰ درصد رشد مقداری فروش داشته باشد. درخصوص داروسازی جابربن‌حیان بیش از ۶۰درصد مبلغ فروش را ویال به خود اختصاص داده و پس از آن گروه اسپری مهم‌ترین آیتم فروش را به خود اختصاص می‌دهد.

شرکت‌های زیرمجموعه

هر دو شرکت در سبد سرمایه‌گذاری خود مالکیت در داروسازی دانا و پخش رازی را دارند. در داروسازی جابربن‌حیان علاوه بر دو شرکت ذکرشده دو شرکت داروسازی راموفارمین و داروسازی قاضی نیز قابل مشاهده است. با توجه به وضعیت سودآوری داروسازی دانا پیش‌بینی شده این شرکت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب سودسازی معادل ۶۴۵۰ و ۱۱۵۵۰ میلیارد ریال داشته باشد و به این ترتیب حداقل ارزش روز این شرکت ۸۷هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. ارزش روز راموفارمین نیز با توجه به پتانسیل سودسازی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در محدوده ۸هزار میلیارد ریال برآورد شده است. برای برآورد ارزش روز پخش رازی از ارزش بازار سه شرکت پخش دارویی فعال در تابلو بورس یعنی پخش البرز، پخش هجرت و توزیع دارو استفاده شده است. در نتیجه ارزش روز پخش رازی بر اساس جدول در حدود ۳۷هزار میلیارد ریال برآورد شد.

مقایسه ارزندگی سهام دو شرکت با توجه به وضعیت عملیاتی و پتانسیل سودسازی شرکت‌های زیر مجموعه با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار شرکت به ارزندگی شرکت‌های زیرمجموعه مربوط می‌شود ارزش بازار برآوردی این شرکت بر اساس جمع پتانسیل سودسازی عملیات تولیدی شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه تخمین زده شده است و همان‌طور که در جدول قابل مشاهده است به نظر می‌رسد داروسازی جابربن‌حیان در محدوده تعادلی ارزندگی قرار دارد و در طرف مقابل داروسازی کیمیا دارو بالغ بر ۴۰درصد زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است.