سیگنال تعلیق نماد‌های معاملاتی

درحقیقت پیش از تعلیق نماد، آخرین مهلت به سهامداران داده می‌شود تا دارایی خود را نقد کنند. یعنی چند گام از مشمول فرآیند تعلیق تا تعلیق یک نماد وجود دارد. اما مشمول فرآیند تعلیق نشانه‌ای است که به سرمایه‌گذاران بالا رفتن ریسک معامله در این نماد‌ها را گوشزد می‌کند. شرکت‌ها نیز می‌توانند با رفع مواردی که به‌دلیل آن مشمول فرآیند تعلیق شده‌اند از این موقعیت خارج شوند. در واقع اگر شرکت طی مدت قانونی اطلاعات مربوط به افشا را به سازمان بورس ارائه دهد از فرآیند تعلیق خارج می‌شود و طبق روال عادی بدون درج علامت «خطر» قابل معامله می‌شود.

بررسی دلایل عمده مشمولیت نماد‌ها نشان می‌دهد این دلایل حاکی از بالا رفتن ابهام‌ها درخصوص وضعیت یک شرکت است. به‌عنوان مثال یکی از دلایل پرتکرار در تعلیق نماد‌ها در شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت رخ می‌دهد. بر این اساس اگر یک شرکت در حدی متضرر باشد که سرمایه شرکت نصف شود، باید در مجمع عمومی، برای ادامه فعالیت یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری شود. شرکت‌های دارای معاملات مشکوک و شرکت‌هایی که به موقع اقدام به انتشار صورت‌های مالی نمی‌کنند نیز مشمول فرآیند تعلیق می‌شوند. زیرا براساس قانون بازار اوراق بهادار، شرکت‌های حاضر در تابلوی معاملات بازار سرمایه، باید صورت‌های مالی دوره‌ای و اطلاعات با اهمیت خود را روی سامانه کدال منتشر کنند تا همه سهامداران همزمان و به موقع به اطلاعات دسترسی داشته باشند. در غیر این صورت، نماد معاملاتی شرکت مشمول فرآیند تعلیق می‌شود.  در نهایت چنانچه شرکتی مشمول فرآیند تعلیق بوده و اقدامات لازم را به منظورخروج از این وضعیت انجام ندهد، نماد مذکور تعلیق شده و معاملات آن متوقف می‌شود.

شرکت‌های بورسی تعلیق شده در اسفندماه: در اسفندماه سال‌جاری ۱۴ نماد مشمول فرآیند تعلیق شده است. مقایسه شرکت‌های تعلیق شده در اسفندماه با ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تعداد این شرکت‌ها در اسفندماه افزایش یافته است. در دوم اسفندماه نماد تازه‌وارد شرکت سهام عدالت استان کهگیلویه و بویر احمد با نماد وسکهبو مشمول فرآیند تعلیق شده است. عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت ۱۲ ماهه حسابرسی شده،‌ عدم‌ارائه صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی شده، عدم ‌ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای سه ماهه حسابرسی نشده و عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت میان‌دوره‌ای سه ماهه حسابرسی نشده از دلایل تعلیق این نماد معاملاتی است. شرکت صندوق سهام عدلت استان کرمان با نماد «وسکرمان» نیز در ۴ اسفندماه به‌دلیل عدم‌ارائه صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی شده و عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت ۱۲ ماهه حسابرسی شده مشمول فرآیند تعلیق شد.

۹ اسفندماه : در 9 اسفندماه سه شرکت بورسی دیگر تعلیق شدند. پارس خودرو با نماد «خپارس» به‌دلیل اینکه دو سال است مشمول ماده 141 قانون تجارت شده است، یکی از این نماد‌ها است. شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهر با نماد «شوینده» نیز به‌دلیل عدم‌انتشار گزارش بهمن‌ماه تعلیق شد. شرکت دیگر باز هم از صندوق‌های سهام عدالت استانی است. صندوق سهام عدالت استانی یزد با نماد «وسیزد» نیز با دلایلی مشابه آنچه برای صندوق سهام عدالت استان کهگیلویه و بویر احمد رخ داده متوقف شده است.

۱۰ اسفندماه : در روز دهم اسفندماه نیز نماد‌های «خمهر»، «وپست»، «رتکو» و «سفار» مشمول تبصره ماده 38 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار شدند. این ماده مطابق مواد 35 و 36 این دستورالعمل است. براساس ماده 35 شرکت باید اصول راهبری شرکتی مصوب هیات‌مدیره سازمان را رعایت کرده و از تطبیق عملیات شرکت با استانداردها، اهداف شرکت و قوانین و مقررات مربوط اطمینان حاصل کند و براساس ماده 36 ناشر اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس، موظف است مقررات مربوطه از جمله الزامات این دستورالعمل و ضوابط افشای اطلاعات ناشران مصوب سازمان را رعایت کند. براساس ماده 38، شرکت می‌تواند 3 تا 6 ماه در تعلیق قرار گیرد. به جز سیمان فارس، سه نماد دیگر به جز ماده 38، مشمول ماده 141 قانون تجارت قرار گرفته‌اند.  سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» نیز در 16 اسفندماه به‌دلیل عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده و عدم‌ارائه صورت‌های مالی تلفیقی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده تعلیق شده است.  شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان خوزستان و استان همدان با نماد‌های «وسخوز» و «وسهمدا» از نماد‌های دیگری هستند که به‌دلیل عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت 12 ماهه حسابرسی شده و عدم‌ارائه صورت‌های مالی 12 ماهه حسابرسی شده تعلیق شده‌اند.  در 18 اسفندماه شرکت ایران دارو با نماد «دیران» نیز دقیقا به همین دلایل تعلیق شد. در 19 اسفندماه نیز سیمان ایلام با نماد «سیلام» به‌دلیل عدم‌ارائه گزارش تفسیری مدیریت 12 ماهه حسابرسی شده،‌عدم ارائه گزارش کنترل داخلی، عدم‌ارائه گزارش هیات‌مدیره به مجمع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن و عدم‌ارائه صورت‌های مالی 12 ماهه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه به تعلیق درآمد.

شرکت‌های فرابورسی :  فرابورس ایران نیز چند شرکت را در طول اسفندماه درفرآیند تعلیق قرار داده است.  شرکت عمران و توسعه شاهد با نماد «ثعمرا» از شرکت‌هایی است که در بازار فرابروس مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است. این شرکت با نماد «ثعمرا» در 9 اسفندماه مشمول فرآیند تعلیق شد. عدم‌رعایت الزامات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان از دلایل این مشمولیت بوده است.

تارنمای فرابورس ایران شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین را در 16 اسفندماه مشمول فرآیند تعلیق قرار داده است. تاریخ اعمال این دستور 16 اسفند تعیین شده بود. بررسی گزارش‌های این شرکت نشان می‌دهد رعایت نکردن الزامات اجرایی گزارش‌‌دهی شرکت‌های ثبت شده، عدم‌افشای اطلاعات و گزارش‌های تفسیری مدیریت میان دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شرکت‌های اصلی و تلفیقی از جمله دلایل این اتفاق بوده است.

نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک «دبالک» نیز مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است. عدم‌افشای صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت سالانه حسابرسی شده و عدم‌افشای گزارش هیات‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن از دلایل این تصمیم بوده است.