به‌صورت کلی شاکله جریان نقدی و عملیاتی شرکت‌های بیمه‌ای به صورت پول‌های جمع‌آوری‌شده، جریان سرمایه‌گذاری و بازدهی و همچنین هزینه‌های مرتبط با جمع‌آوری پول‌ است.

ذاتا شرکت‌های بیمه با ریسک همراه هستند که این موضوع درخصوص دیگر بنگاه‌ها صدق نمی‌کند. در این عملیات تفاوت عمده‌ای که به چشم می‌خورد ریسک جریان پول‌های ورودی نسبت به ورودی‌های دیگر است که این امر به واسطه‌ ریسک‌ها و هزینه‌های مورد تعهد در خصوص ورود پول‌ است و این هزینه‌ها مختص شرکت بیمه خواهد بود. از جمله شاخص‌های این جریان به شاخص کارآیی فنی می‌توان اشاره کرد (یعنی همان توانایی تعادل بین ضریب خسارت) که این امر فنی‌ترین قسمت صنعت بیمه است.

ریسک مرتبط با قوانین: ورود جریان پولی با درگیری قوانین که مهم‌ترین آن هم شاخص تعادلی (یا تناقض‌های بیمه‌ای است) مانند: عدم‌تعادل در بیمه‌های زندگی و غیرزندگی، عدم‌تعادل در بیمه‌های اجباری و اختیاری، عدم تعادل در بخش اتکایی و عدم تعادل در بخش سرمایه‌گذاری.

درخصوص بازدهی شرکت‌های بیمه در انواع شاخص‌ها نیز موارد زیر را می‌توان مطرح کرد.

۱- شاخص بازده بیمه‌گری: میزان سود از محل عملیات شرکت که در این شاخص، عمده پرتفوی بیمه‌ای شرکت‌ها شامل بیمه‌نامه‌هایی است که با بازدهی صفر یا حتی منفی (درآمد و خسارت) در نظر گرفته می‌شود مگر در موارد خاص آن هم درخصوص بیمه‌های جدید که در این خصوص فقط ۴۰ درصد شرکت‌ها عملیات محسوس و قابل‌رویتی انجام داده‌اند.

۲- شاخص بازده سرمایه‌گذاری: بیانگر سودآوری شرکت‌های بیمه با استفاده از منابع سرمایه‌گذار است.

در این پارامتر لازم به ذکر است بیمه‌‌ها از منابع در اختیار مالی ملزم به سپرده کردن ۳۰ درصدی این منابع بوده و فقط تا سقف حداکثر ۴۰ درصد می‌توانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند و محدودیت‌هایی نیز در دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارند.

البته که همین ۴۰ درصد اختیار سرمایه‌گذاری سهامی در سال ۹۹-۹۸ بیشترین بازده را شامل حال شرکت‌های بیمه‌ای کرد.

تا جایی که بعضی از پرتفوهای سهامی شرکت‌های بیمه از ارزش کل شرکت نیز بالاتر رفته بود و در خیلی از شرکت‌ها تا ۶۰ درصد ارزش شرکت را شامل می‌شد و همین امر از جوانب دیگر ریسک شرکت‌ها را با توجه به احتمال رکود در بازار بورس افزایش داد.

هر چند بودند شرکت‌هایی که در این میان با عدم قبول این بازدهی این ریسک را هم قبول نکرده و یا پرتفوی کوچک و غیرچشمگیر در بازار سهام داشته و از این رو در زمان کنونی ریسک سرمایه‌گذاری کمتری شامل حال ایشان شد.

۳- بازده کل (سودآوری شرکت از محل استفاده از سرمایه در اختیار)

۴- بازده دارایی (بازدهی شرکت از محل دارایی‌های در اختیار)

درخصوص هزینه‌ها نیز علاوه‌ بر هزینه‌های معمول دیگر بنگاه‌های اقتصادی، هزینه خسارت جزو هزینه‌های اختصاصی صنعت بوده و یک نکته هم بالا بودن هزینه نیروی انسانی است که گاه تا ۹۵ درصد سود در اختیار را شامل می‌شود.