بانک پارسیان (وپارس) در اطلاعیه گروه الف خود از بهره‌برداری از یک طرح جدید خبر داده است. پروژه یادشده اشاره به ساخت یک تولیدی جدید با عنوان «پالایش پارسیان سپهر» دارد که از سال ۱۳۹۵ کلید خورد. این پالایشگاه قرار است، محصولاتی مانند اتان، پروپان، بوتان، میعانات گازی شیرین تولید کند. ۳۰ درصد از این تولیدی متعلق به بانک پارسیان است و در این اطلاعیه گفته شده: «با توجه به اینکه بانک پارسیان با سرمایه‌گذاری ۹۲۳ میلیارد تومان، مالک ۳۰ درصد سهام این شرکت است، اثرات سود و زیانی ناشی از راه‌اندازی و فعالیت این پروژه بر عملکرد بانک پارسیان، متعاقبا در قالب اطلاعیه‌های عملکرد دوره‌ای و گزارش‌های تفسیری مدیریت افشا خواهد شد.»

آنچه در این اطلاعیه مشخص شده، این است که ظرفیت اسمی تولید این شرکت ۱/ ۲ میلیون تن اتان، ۸۸۰ هزار تن میعانات شیرین، ۶۰۰ هزار تن پروپان و ۴۰۰ هزار تن بوتان و ظرفیت عملی بهره‌برداری از طرح براساس شرایط عملیاتی حدود ۹۰ درصد ظرفیت اسمی است. شرکت نفت پارس یکی دیگر از مالکان این طرح است و از همین رو شرکت یادشده هم در یک اطلاعیه جداگانه در گروه الف از بهره‌برداری طرح مذکور خبر داده است. در این اطلاعیه هم گفته شده: «با توجه به اینکه شرکت نفت پارس با سرمایه‌گذاری ۸۳۰ میلیارد تومان، مالک ۲۰ درصد سهام این شرکت است، اثرات سود و زیانی ناشی از راه‌اندازی و فعالیت این پروژه بر عملکرد شرکت نفت پارس، متعاقبا در قالب اطلاعیه‌های عملکرد دوره‌ای و گزارش‌های تفسیری مدیریت افشا خواهد شد.»

براساس این دو اطلاعیه، بهای تمام شده طرح پالایشگاه پارسیان سپهر به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

طرح یادشده که در دو بخش واحد بازیابی اتان در سایت مُهر در استان فارس و واحد تفکیک اتان در سایت عسلویه استان بوشهر احداث شده، روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس رسما به بهره‌برداری رسید. حجم سرمایه‌گذاری در طرح پالایش پارسیان سپهر یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار بوده که از دو منبع اصلی تسهیلات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک پارسیان و آورده سهامداران تامین شده و گروه توسعه انرژی تدبیر، گروه مالی پارسیان و نفت پارس سرمایه‌گذاران اصلی طرح هستند.

درآمد سالانه پالایش پارسیان سپهر حدود یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده و از همین رو مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر در روز افتتاح این طرح گفته بود: محصولات تولیدی طرح پالایشگاه پارسیان سپهر با بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه، هزینه‌های طرح را در مدت یک‌سال جبران خواهد کرد.

گروه صنایع سیمان کرمان هم در یک گزارش گروه الف جدید، اطلاعیه قبلی خود را در هفته گذشته، اصلاح کرد. البته این اطلاعیه بیشتر از اینکه اصلاحیه گزارش قبلی شرکت باشد، ارائه آماری درخصوص سطح اهمیت افزایش نرخ سیمان سفید بر فروش و درآمد حاصله شرکت یادشده است. اما از آنجا که هر اطلاعیه مضاعف توضیحی را اصلاحیه می‌نامند، در این مواقع هم از چارچوب و قواعد صلب اطلاع‌رسانی عدول نمی‌شود. در اطلاعیه جدید سیمان کرمان ضمن اشاره به افزایش ۳۵ درصدی سیمان سفید فله ۴۲۰ هزار تومان به ۵۶۷ هزار تومان مطابق مجوز انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفته شده است، با توجه به فروش سیمان سفید به مقدار ۳/ ۴۴ هزار تن و به مبلغ ۳/ ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹، سیمان سفید ۴ درصد فروش مقداری و ۷ درصد فروش ریالی این شرکت را به خود اختصاص داده است. در نهایت شرکت سایپا دیزل هم در یک اطلاعیه گروه ب از یارانه صرفه‌جویی اسقاط خودروهای فرسوده خبر داده است. در سال ۹۶ درخصوص یارانه صرفه‌جویی مصرف سوخت و همین‌طور یارانه اسقاط خودروهای فرسوده قرارداد سه‌جانبه‌ای بین شرکت سایپا دیزل، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و سازمان حمل‌ونقل جاده‌‌ای منعقد و قرار شد درآمد حاصل از پیمایش خودروهای جایگزینی از جانب سازمان بهینه‌سازی تعیین و به شرکت اعلام ‌می‌شود.

در این اطلاعیه عنوان شده است: «با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت توسط ناشران شرکت‌های فرابورسی به استحضار می‌رساند پیرو شفاف‌سازی انجام شده ۳۰/ ۱۰/ ۱۳۹۸ درخصوص یارانه صرفه‌جویی مصرف سوخت و همچنین یارانه اسقاط خودروهای فرسوده، با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و کاربرگ صادره توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تعداد ۱۰۵۲ دستگاه، یارانه صرفه‌جویی و اسقاط خودروهای فرسوده جمعا به مبلغ ۳ میلیون دلار که پس از کسر هزینه‌های کارمزد و سایر هزینه‌های مرتبط به موضوع یارانه در پایان سال مبلغ ۵/ ۶۱ میلیارد تومان به عنوان درآمد غیرعملیاتی در دفاتر ثبت شده است.»