اسفند گرم با چاشنی افزایش درآمد

«شپدیس»

شرکت پتروشیمی پردیس که بزرگ‌ترین شرکت اوره‌ساز بازار سرمایه از لحاظ ارزش بازاری به حساب می‌آید در گزارش یک ماهه اسفند ۹۹، یک هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان درآمد ثبت کرده است. این غول اوره‌ساز در مقایسه با بهمن رشد ۱۰۲ درصدی در درآمد خود داشت.

 این شرکت تنها دو محصول اوره و آمونیاک تولید می‌کند و درآمد اصلی آن از فروش اوره به دست می‌آید. مقدار فـروش اوره داخلی شرکت در اسفند ۱۱۶  هزار تن بود، این درحالی است که میانگین ۱۲ ماه گذشته ۱۰۰ هزار تن ثبت شده است. همچنین فروش اوره صادراتی در اسفند ۲۱۱ هزار تن برآورد می‌شود که میانگین پنج ماه ابتدایی فروش شرکت برابر ۱۷۲‌‌هزار تن بوده است.

مقایسه فروش شرکت در اسفند ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۱۷۹‌درصد افزایش یافته است. درحالی که سال مالی شرکت از مهر ۹۹ آغاز شده است، درآمد اسفند ماه شرکت ۲۵‌درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ برآورد می‌شود.

با توجه به گزارش شرکت،  ۷۶‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۲۴‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی به دست آمده است. این شرکت با سرمایه ثبتی ۶۰۰‌میلیارد تومان از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ۹۹ در مجموع مبلغ ۸ هزار و ۶۳۷  میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۱۶۶‌درصدی به ثبت رسانده است.

«شیراز»

پتروشیمی شیراز که به عنوان دومین شرکت اوره‌ساز از لحاظ ارزش بازار در بازار سرمایه شناخته می‌شود، طی یک ماه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ درآمدی معادل ۷۳۱ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان کسب کرده است. این درحالی است که مقایسه فروش اسفند و بهمن ۹۹ شرکت نشان از رشد ۷ درصدی درآمد شرکت می‌دهد. اوره کشاورزی و اوره صادراتی بیشترین درصد از فروش شرکت در اسفند ماه را به خود اختصاص داده‌اند. بهترین عملکرد شرکت در سال ۹۹ در ماه آذر ثبت شده است.

 همچنین مقایسه فروش فصلی در نماد شیراز نشان می‌دهد این شرکت در سه ماه چهارم مبلغ  ۲۱۵۶ میلیارد تومان فروش داشته است. بنابراین باید گفت فروش شرکت در زمستان نسبت به پاییز کاهش فصلی ۱۳ درصدی را ثبت کرد. فروش اسفند ۹۹ شرکت در مقایسه با فروش اسفند ۹۸، ۷۵ درصد رشد داشت. براساس آمار و ارقام ۵۵ درصد از فروش اسفند متعلق به فروش صادراتی و ۴۵ درصد به فروش داخلی اختصاص یافته است. «شیراز» با سرمایه ثبت شده ۵۱۰ میلیارد تومان طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به  ۳۰ اسفند ۹۹ مبلغ ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰‌درصد رشد داشته است.

«کرماشا»

صنایع پتروشیمی کرمانشاه با ارزش بازاری ۱۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان که به عنوان کوچک‌ترین اوره‌ساز بازار سرمایه به حساب می‌آید، در اسفند ۹۹، درآمدی معادل ۱۶۸ میلیارد تومان به دست آورده است. این درحالی است که این شرکت در بهمن ۱۲۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد. با مقایسه عملکرد اسفند و بهمن سال گذشته شرکت متوجه رشد ۲۸ درصدی درآمد و عملکرد بهتر شرکت می‌شویم. عملکرد اسفند و بهمن شرکت نسبت به فصل پاییز ضعیف‌تر ارزیابی می‌شود. مقایسه فروش شرکت در اسفند ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۵/ ۳۵‌درصد کاهش یافته است.

درآمد اسفند ماه شرکت ۷/ ۱۴‌درصد کمتر از متوسط فروش سال ۹۹ برآورد شد. اما اگر بخواهیم نیم نگاهی به تولید شرکت در اسفند ۹۹ بیندازیم متوجه خواهیم شد تولید اوره «کرماشا» در بهمن برابر با ۵۲ هزار تن بود و در اسفند نیز ۶۲ هزار تن تولید داشت. بنابراین این شرکت تولید سال خود را با ۶۸۱ هزار تن به پایان رساند.

گزارش عملکرد اسفند شرکت نشان می‌دهد ۲‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۹۸‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. اما در کل سال ۹۹ فروش صادراتی شرکت بیشتر از فروش داخلی برآورد می‌شود. اوره کشاورزی و اوره صادراتی بیشترین میزان فروش شرکت را در سال ۹۹ به خود اختصاص داده‌اند که در ۶ ماه دوم سال نرخ هر دو آنها به ترتیب به میزان ۶۲ درصد و ۳۷ درصد رشد داشته است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ۹۹ در مجموع مبلغ ۲ هزار و ۳۷۰  میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۶۹‌درصدی داشته است.

نکته مهم: در میان اوره‌ای‌ها، درآمد زمستان نسبت به پاییز کاهش یافت که ناشی از کاهش مقدار فروش و توقف‌های تولید بود اما بهترین عملکرد را «کرماشا» داشته و بر اساس تحلیل کارشناسان بهترین P/ E  (آینده نگر) را «شپدیس» و پس از آن «شیراز» خواهند داشت. نرخ اوره در ۶ ماه دوم سال به میزان قابل توجهی نسبت به ۶ ماه اول سال افزایش داشته است.