صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای مالی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه را فراهم آورد. درحالی که نوسانات شدیدی بر بازار حاکم است و اکثر سرمایه‌گذاران نیز مهارت کافی را در این برهه از زمان برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ندارد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری محلی امن برای اندوخته سپرده‌های مازاد به حساب می‌آیند. بر این اساس عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌ای که گذشت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صندوق‌های با درآمد ثابت

در روزهایی که نوسانات بر بازار حاکم است شاهد ورود نقدینگی زیادی به صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم. با توجه به ماهیت صندوق‌ها بهترین انتخاب برای افراد ریسک‌گریز همین صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در هفته گذشته از بین صندوق‌های با درآمد ثابت تنها پنج صندوق عملکرد منفی داشتند و مابقی صندوق‌ها در مدار مثبت معامله شدند. صندوق سرمایه‌گذاری کوروش در هفته گذشته با کسب بازدهی 8/ 1 بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های با درآمد ثابت داشت. این صندوق با مدیریت سبدگردانی کوروش، 80 درصد دارایی خود را به اوراق مشارکت و سپرده بانکی اختصاص داده است. همچنین 17 درصد دارایی در بازار سهام سرمایه‌گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌د‌هد که دارایی بورسی این صندوق بسیار متنوع است. در حال حاضر قیمت هر واحد از این صندوق نزدیک به یک هزار تومان برآورد می‌شود. صندوق گنجینه آینده روشن که با نماد «صایند» در فرابورس معامله می‌شود در هفته گذشته بازدهی 28/ 1 را به ثبت رساند. این صندوق قابل معامله یا همان ETF با قیمت 991 تومان کار خود را در روز چهارشنبه به پایان رساند. در بین صندوق‌های با درآمد ثابت صندوق پیشگامان سرمایه نوآفرین با افت 55/ 0 ضعیف‌ترین صندوق بود.

صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی که به عنوان پرریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود همانند هفته‌های گذشته عملکرد خوبی نداشتند و تعداد معدودی از صندوق‌ها با افزایش ارزش مواجه شدند. در این بین صندوق‌های دولتی یعنی «دارایکم» و «پالایش» که به عنوان بزرگ‌ترین صندوق‌های قابل معامله و ETF شناخته می‌شوند در با کسب بازدهی 9/ 7 و 2/ 5 درصد، بهترین صندوق‌های سهامی بودند. همچنین در هفته‌ای که صندوق‌های قابل معامله نسبت به صندوق‌های صدوری و ابطالی عملکرد بهتری داشتند صندوق هستی‌بخش آگاه که با نماد «آگاس» در بازار سرمایه معامله می‌شود با بازدهی 3 درصدی در رتبه سوم قرار گرفت. صندوق آهنگ سهام کیان نیز با افت 41/ 3 ضعیف‌ترین صندوق با درآمد ثابت بود.