این اتفاق در روز ۱۲ اردیبهشت رخ داد و نرخ تسعیر دارایی‌ها برای هر دلار ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد. این در حالی است که پیش از این نرخ تسعیر دارایی‌ها برای هر دلار ۱۱ هزار تومان اعلام شده بود.

با این حال از نظر کارشناسی نرخ واقعی تسعیر باید برابر با نرخی باشد که در سامانه نیما قیمت‌گذاری می‌شود.

این قیمت در هر صورت باید بالای ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شود چرا‌که این مهم حق و مطالبه واقعی و قانونی سهامداران این بانک‌ها است. نباید فراموش کرد که بانک‌ها میلیون‌ها سهامدار خرد دارند، مخصوصا اینکه تعدادی از این بانک‌ها در صندوق دولتی «دارا یکم» نیز هستند.

در خصوص نرخ تسعیر شاهد مقاومت‌های زیادی از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی بودیم. این مقاومت قابل درک است اما قانونی نیست. دلیل این مقاومت این است که  بخشی از دارایی‌های ارزی بانک‌ها طلب از شرکت‌ها بابت وام ارزی است.  

شرکت‌هایی این وام‌ها را با نرخ‌هایی کمتر از چهار هزار تومان دریافت کرده و با استفاده از این وام در یک کسب و کار اقدام به خرید تجهیزات کردند یا در کسب و کار دیگری به کار گرفتند.  در صورتی که با نرخ واقعی این وام را تسویه کنند تا مرز  ورشکستگی پیش می‌روند و اثر با اهمیتی روی کسب و کارهای کوچک که وام گرفته‌اند می‌گذارد.

از نظر قانون و عرف بازار سرمایه حق سهامداران بانک‌هاست که با همان نرخی که در سامانه نیما تعیین می‌شود این نرخ تسعیر شود.

تغییر نرخ تسعیر ارز و زیاد شدن آن نشانه انعطاف به نفع بازار سرمایه است اما با واقعیت موجود در اقتصاد کشور بسیار فاصله دارد. با توجه به ثبات قیمت دلار  نرخ تسعیر ارز دارایی بانک‌ها می‌تواند روی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تعیین شود.

 این دستورالعمل می‌تواند همانند درآمدی یکباره برای بانک‌ها محسوب شود. بانک‌ها با گشایش سیاسی متحول می‌شوند. اگر برجام و گشایش سیاسی انجام شود عمده درآمدهای بانک‌های بزرگ کشور به سمت سوئیفت می‌رود و یک راه درآمدی که در حال حاضر صفر است برای بانک‌ها ایجاد خواهد شد. بنابراین به بانک‌ها از نظر بنیادی صرفا به نرخ تسعیر ارز نباید نگریست. بانک‌ها پتانسیل‌های بسیار بالایی دارند و دارایی آنها به خاطر تورم بسیار افزایش پیدا کرده است و راه‌های درآمدی جدید در بعد بین‌الملل برای آنها ایجاد می‌شود. از طرفی،‌ خیلی از مسائل و مشکلاتی که این بانک‌ها از گذشته با‌ آن درگیر بودند اکنون برطرف شده است و یکی از گروه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.