افزایش قیمت انواع روغن مایع و جامد

شرکت نوش پونه مشهد اعلام کرد، براساس اعلام سازمان حمایت از تولید‌کنندگان مقرر شد که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته شده از تاریخ ۲۶/ ۰۲/ ۱۴۰۰ افزایش یابد. طبق این گزارش این محصولات شامل انواع روغن مایع و جامد می‌شود که به ترتیب ۳۵ و ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند. با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان ۳۳ درصد خواهد بود.قیمت‌های فوق بر اساس واردات با ارز یارانه‌ای هر دلار ۴۲.۲۰۰ ریال است و از همین رو در صورت هر گونه تغییر در نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت فروش محصولات شرکت به تبع آن تغییر خواهد کرد. برای درک میزان تاثیرگذاری این رویداد بر درآمدهای شرکت باید افزود که شرکت نوش پونه از محل فروش محصولات یادشده در سال مالی قبل به میزان ۱۴۴ میلیارد تومان درآمد کسب کرده بود؛ رقمی که ۶۹ درصد از کل درآمدهای این شرکت را به خود اختصاص ‌داده است.

تعدیل سنواتی «حبندر»

شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر هم در یک اطلاعیه رقم درآمدی خود را از محل تعرفه ورود کشتی‌ها به مناطق لایروبی شده تعدیل کرد. زمینه فعالیت «حبندر» انجام خدمات دریایی و نمایندگی کشتیرانی داخلی و خارجی، حمل و نقل دریایی بار و مسافر، هیدروگرافی و لایروبی، تجسس و نجات، عملیات راهنمایی کشتی‌ها و امور یدک کشی و... است. در حال حاضر لایروبی بنادر شمالی بر عهده این شرکت گذاشته شده است. در این اطلاعیه گفته شده است: «با توجه به مفاد قرارداد لایروبی بنادر شمالی برای درآمد شرکت از محل تعرفه ورود کشتی‌ها سقفی در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه تعرفه دریافتی از کشتی‌های خارجی به‌صورت ارز بوده لذا مبلغ ریالی درآمد تعرفه به‌شدت افزایش یافت و مطابق مدل مالی قرارداد درصورت افزایش درآمد ناشی از نوسان مثبت نرخ ارز موضوع به کارشناسان خبره تعیین شده از سوی موجر جهت تعیین سهم موجر و مستاجر احاله می‌شود که نتیجه رسیدگی توسط گروه کارشناسان منتخب نسبت به تعیین سهم موجر و مستاجر از درآمد ابلاغ شد.» مبلغ این تعدیل سنواتی ۱۵ میلیارد تومان عنوان شده است.

توقف بخشی از فعالیت‌های «شخارک»

شرکت پتروشیمی خارک هم در اطلاعیه خود از توقف بخشی از فعالیت‌هایش خبر داده است. در این اطلاعیه علت این توقف تعمیرات ادواری جهت افزایش ظرفیت و بهبود محصولات واحد متانول عنوان شده است. آخرین درآمد بخش متوقف شده برای یک سال مالی ۵/ ۳ هزار میلیارد تومان بوده؛ رقمی که بیش از ۶۸ درصد از کل درآمد مالی شرکت است. درآمد عملیاتی پتروشیمی خارک در سال مالی قبل ۱/ ۵هزار میلیارد تومان عنوان شده است.